ادعاهای تازه امریکا علیه ایران

۲۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۲ کد : ۶۹۸۱ اخبار اصلی
"ايران به سمت ديکتاتورى نظامى پيش مى‌رود." اين جمله‌اى‌ست که خانم هيلارى رودهام کلينتون در قطر بر زبان راند. وزير امور خارجه ايالات متحده درست در ميانه بازار داغ اتهام‌زنى ميان تهران – واشنگتن و انتقادها به اوضاع ناآرام داخلى در ايران اين جملات را بر زبان راند تا بر آتش معرکه بيش از پيش بيفزايد.
ادعاهای تازه امریکا علیه ایران

"ايران به سمت ديکتاتورى نظامى پيش مى‌رود." اين جمله‌اى‌ست که خانم هيلارى رودهام کلينتون در قطر بر زبان راند. وزير امور خارجه ايالات متحده درست در ميانه بازار داغ اتهام‌زنى ميان تهران – واشنگتن و انتقادها به اوضاع ناآرام داخلى در ايران اين جملات را بر زبان راند تا بر آتش معرکه بيش از پيش بيفزايد.

به گزارش آسوشييتدپرس، هيلارى کلينتون که اين روزها را در منطقه مى‌گذراند از فرصت حضور در قطر استفاده کرده و به صراحت گفت: «سپاه پاسداران در حال قدرت گيرى و کنار زدن عملى دولت مرکزى است. به باور ما ايران در مسير تبديل شدن به ديکتاتورى نظامى قرار دارد «.

هفته گذشته بود که وزارت دارايى ايالات متحده اعلام کرد که دارايى سپاه پاسداران و چهار شرکت وابسته به آن را بلوکه کرده است. به باور وزارت دفاع ايالات متحده اين ساختار نظامى در ايران و شرکت‌هاى وابسته به آن در توليد و تکثير تسليحات کشتار جمعى نقش دارند! آسوشيتدپرس در ادامه اين گزارش مى‌نويسد، تشکيلات سپاه پاسداران همواره جريانى موازى ارتش و البته منفک آن در ايران بوده است. اين تشکيلات در حال حاضر در تمامى حوزه‌هاى حياتى نقش دارند. در حوزه‌هايى مانند توليد موشک، منابع نفتى، ساخت و سازهاى جاده‌اى و البته تکنولوژى هسته‌اى سپاه جاى خود را باز کرده است. بسيج نيز در حقيقت ساختار اجتماعى اين شاخه نظامى است.

هيلارى کلينتون در ادامه صحبت‌هاى خود زمانى که با پرسش: آيا به ايران حمله مى‌کنيد؟ روبه‌رو شد گفت: خير. ايالات متحده در حال برنامه ريزى براى تحريم‌هايى است که عمدتا سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را هدف قرار دهد.

هيلارى با تاييد اين مطلب ادعا کرد که اين قبيل تحريم‌هاى هدفمند مى‌تواند در تضعيف دولت ايران نقش به سزايى داشته باشد .

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه سخنانش مدعی شد، ايالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پيغامى با اين مبنا به ايران بفرستد که واشنگتن همچنان به دنبال مصالحه به جاى مناقشه است. البته واضح است که ما در کنار کشورى نمى ايستيم که با برنامه هاى هسته‌اى خود همسايگان و البته وراى کشورهاى منطقه را تهديد مى‌کند.

هيلارى علاوه بر سخن گفتن در خصوص ايران در دوحه پايتخت قطر نسبت به از سرگيرى مذاکرات ميان اسرائيل و  فلسطين نيز ابراز اميدوارى کرد. بانوى اول سابق ايالات متحده در اين خصوص گفت: «اميدوارم در سال جارى شاهد از سرگيرى مذاکرات و بحث در خصوص تمامى مسائل مورد مناقشه دو طرف باشيم. در حال حاضر همه براى پايان دادن به اين بن‌بست يک ساله تلاش مى‌کنند.»

مذاکرات صلح در واپسين ماه هاى سال 2008 و زمانى که اسرائيل با جنگنده هاى خود خاک غزه را هدف قرار داد، به حالت تعليق در آمد. هيلارى کلینتون پيش از اين نيز در گفت و گو با شبکه خبری الجزيره از اين که کشورش نتوانسته است به بن‌بست در مذاکرات پايان دهد ابراز نارضايتى کرد. هيلارى کلينتون در پاسخ به سوال خبرنگارى که خود را ايرانى مى‌خواند و از او پرسيد: آيا اگر در عراق چاه نفت هم نبود باز به اين کشور سفر مى‌کرديد، گفت: «ما به دنبال برقرارى رابطه اى عادى و مسالمت آميز با عراقى‌ها خارج از منابع طبيعى در اختيار اين کشور هستيم. زمانى که عراق را طبق توافق انجام گرفته ترک کنيم با اين کشور هم همان رابطه ديپلماتيکى را خواهيم داشت که با ساير کشورها داشته ايم.»

هيلارى کلينتون پيش از اين نيز اعلام کرده بود که اين کشور تعداد نيروهاى خود در عراق را در سال جارى به کمتر از 100 هزار نفر رسانده است. وزير امور خارجه امريکا تصريح کرد که کشورش تا پايان تابستان جارى تمامى نيروهاى خود را از عراق خارج خواهد کرد .

هيلارى در پاسخ به سئوال دانشجوى قطرى که از او در خصوص احتمال پيشرفت در روابط با تهران سوال کرده بود، مجددا مدعی شد که به باور ايالات متحده ، تهران از قوانين بين‌المللى براى استفاده از انرژى صلح آميز هسته اى تخطى کرده است و اکنون ايران با پيشنهادهاى امريکا براى همکارى‌ها هسته‌اى مخالفت مى‌کند. 

کلینتون در اين خصوص گفت: «متاسفانه ما سيگنال‌هايى را که به دنبال آن بوديم از جانب ايرانى‌ها دريافت نکرده ايم.»
 


نظر شما :