دان هالوتز: اسرائیل توانایی حمله به ایران را ندارد

۲۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۲:۱۸ کد : ۶۹۸۴ اخبار اصلی
دان هالوتز ژنرال بازنشسته اسرائیلی نسبت به توانایی جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد. وی فاصله طولانی اسرائیل آب ایران و دفاع هوایی مستقر در ایران را عامل اصلی عدم توانایی اسرائیل برای حمله به ایران می‌داند.
دان هالوتز: اسرائیل توانایی حمله به ایران را ندارد

دیپلماسی ایرانی: دان هالوتز ژنرال بازنشسته اسرائیلی نسبت به توانایی جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد.

هالوتز در این باره گفت: «فاصله‌ طولانی اسرائیل با ایران و دفاع هوایی مستقر در ایران امکان حمله جنگنده‌های اسرائیل را با مشکل جدی مواجه می‌کند.»

وی که با شبکه دو اسرائیل گفت و گو می‌کرد، همچنین گفت: «اسرائیل نباید پیش‌قراول درگیری با ایران باشد.»

اسرائیل از برنامه‌های هسته‌ای ایران به شدت نگران است. اما با این حال اسرائیلی‌ها نسبت به یک سال گذشته سخنان تهدیدآمیز کمتری را علیه ایران بر زبان می‌رانند.  

در رسانه‌های اسرائیلی هم نسبت به گذشته موضوع ایران کمتر مطرح است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که چند ماهی است که بمبی یا حادثه مشابهی در این کشور منفجر نشده و از طرف لبنان و همچنین نوار غزه موشکی شلیک نشده است. به محض بروز چنین حوادثی، نام ایران در رسانه‌های اسرائیلی به عنوان منشا خطر مطرح می‌شود.

 پرفسور ایتن جیلبوآ (Eytan Gilboa) از مرکز تحقیقاتی بگین – سادات، معتقد است که امید مقامات اسرائیلی به ثمربخش بودن تحریم‌ها علیه ایران بالا رفته است.

وی در این باره می‌گوید: «باید منتظر ایستاد تا تحریم‌ها اثر خود را  بگذارند. اسرائیل در حال حاضر قادر به حمله ‌به مراکز اتمی ایران نیست.»

بسیاری از کارشناسان غربی و اسرائیلی در مورد این که برنامه‌های اتمی ایران به یک نقطه عطف بازگشت‌ناپذیر برسد، اختلاف نظر دارند. ایتن جیلبوآ معتقد است که صحبت نه بر سر چند سال، بلکه چند ماه است.

ایتن جیلبوآ مسئول پیشبرد یک نظرسنجی در جامعه‌ اسرائیل در مورد حمله به مراکز اتمی ایران بوده است. بنابر این نظرسنجی، دو سوم اسرائیلیان با حمله‌ نظامی موافق هستند.

تا کنون گفته می‌شد که موافقت ضمنی امریکا با حمله اسرائیل به ایران، شرط حداقل چنین اقدامی است. ولی اکنون در خود اسرائیل این موضوع مطرح است که آیا ارتش این کشور از توانایی لازم برای این کار برخودار است یا نه.


نظر شما :