کاسه صبر روس‌ها هم لبريز شد

شفاف سازى ايران يک ضروت است نه يک نياز

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۶ کد : ۷۰۱۲ اخبار اصلی
روسيه در ميان چين و ايالات متحده گرفتار شده است. از يک سو چينى‌ها شريک اقتصادى و ...
شفاف سازى ايران يک ضروت است نه يک نياز

روسيه در ميان چين و ايالات متحده گرفتار شده است. از يک سو چينى‌ها شريک اقتصادى و البته دوست استراتژيک روس‌ها هستند و در نبرد ميان شرق و غرب مى‌توانند دوشادوش کرملين‌نشين‌ها بايستند و از سوى ديگر رابطه ميان واشنگتن و مسکو هم اندک‌اندک در حال بهبود است و به نوزادى مى‌ماند که بايد مراقبش بود تا با سر به زمين نخورد.

 در چنين شرايطى پرونده هسته‌اى ايران، روس‌ها را در موقعيت بدى گرفتار کرده است. روسيه همواره در زمانه بحران پرونده هسته‌اى ايران کنار تهران ايستاده و مخالفت خود را با تشديد تحريم‌ها اعلام کرده است. اين‌بار اما بازى متفاوتى ميان غرب و تهران آغاز شده است. چين مدت‌هاست که حساب خود را با امريکا در خصوص پرونده هسته‌اى ايران يکسره کرده و اکنون کاخ سفيد‌نشين‌ها مى‌دانند که قرار نيست پکن هنگام راى‌گيرى در شوراى امنيت برگ وتو خود را مخفى نگاه دارد. پکن بى‌شک هنگام راى‌گيرى به راحتى بالا‌کشيدن ليوانى آب سرد، هر نوع تحريم عليه ايران را وتو خواهد کرد. در اين ميان چشم اميد بسيارى از غرب تا اسرائيل به مسکو دوخته شده‌است. همين چند روز پيش بود که بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اسرائيل با سفر به مسکو با زبان بى‌زبانى از روس‌ها خواست تا در پرونده هسته‌اى ايران همصدا با غرب و البته کاخ سفيد تهران را محکوم کنند. روسيه اين‌بار از دست ايرانى‌ها به واسطه پنهان کردن ساخت نيروگاه هسته‌اى در قم و البته مخالفت با انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به مسکو غمگين است و به همين دليل چندان مخالفت خود را با تحريم تهران عيان نکرده است.

به گزارش آسوشييتدپرس، سخنگو وزير امور خارجه روسيه چند ساعت پيش در اظهار نظرى دو پهلو در خصوص ايران از تهران خواست تا بر حجم همکارى‌هاى خود با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى بيفزايد تا شايد اندکى از شک و شبهه بين‌المللى در خصوص هدف تهران از اين برنامه هسته‌اى رفع شود.

اين اظهار نظر درست بيست و چهار ساعت پس از گزارش جديد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى مطرح شد. آژانس در اين گزارش براى نخستين بار تصريح کرد که تهران به دنبال برنامه توليد تسليحات هسته‌اى است. پيش از اين در تمامى گزارش‌هاى آژانس ادعا شده بود که تهران در گذشته تحقيقات هسته‌اى داشته اما اخيرا به دنبال فن‌اورى صلح آميز هسته‌اى است و نه چيزى بيشتر .

آندره نسترنکو سخنگو وزارت امور خارجه روسيه در اين خصوص مى‌گويد: تهران بايد بر حجم همکارى‌با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى بيفزايد.

آسوشييتدپرس در ادامه گزارش خود مى‌نويسد که اين اظهار نظر روس‌ها نشان‌دهنده لبريز شدن کاسه صبر آنها از کش و قوس‌هاى برنانمه هسته‌اى ايران است. در حال حاضر کرملين اندک اندک خود را در جبهه مقابل ايران و دوشادوش غرب مى‌بيند. جبهه‌اى که در آن تشديد تحريم‌ها عليه تهران حرف نخست را مى‌زند. ايالات متحده در حال حاضر شوراى امنيت سازمان ملل را براى آغاز دور چهارم از تحريم‍‌ها تحتد فشار قرار داده است. سخنگو وزرات امور خارجه روسيه تاکيد کرد که تهران بايد مدارکى را دال بر صلح اميز بودن برنامه هسته‌اى خود در اختيار غرب قرار دهد: جامعه جهانى بايد مطمئن شود که تهران به دنبال فن‌آورى صلح‌آميز هسته‌اى است.

ديده‌بان هسته‌اى سازمان ملل در تازه‌ترين گزارش خود نسبت به تلاش ايران براى دستيابى به موشک‌هاى نظامى – هسته‌اى هشدار داده است. واشنگتن نيز تهران را تهديد کرده است که در صورت ادامه بى‌تفاوتى نسبت به دغدغه‌‌هاى غرب نتيجه آن را مى‌بيند!

در گزارش جديد آژانس ادعا شده است که تهران در بخشى از مسير غنى‌سازى اورانيوم موفق عمل کرده و البته ذخيزه اورانيوم خود را نيز بالا برده است.

بر اساس اين گزارش ، بر حجم فشارها به ايران براى توضيح برنامه هسته‌اى اين کشور و البته مهيا کردن فضا براى حضور بازرسان آژانس افزوده خواهد شد.


نظر شما :