تمام تلاش های عربستان علیه ایران

۰۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۵ کد : ۷۰۲۰ سرخط اخبار
 تمام تلاش های عربستان علیه ایران

در حالی که  فشار کشور‌های غربی به چین برای موافقت این کشور با اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، در اواخر این ماه نیز یک هیأت بلند پایه اسرائیلی برای مذاکره با چین در این باره رهسپار پکن خواهد شد.
به گزارش «تابناک»، روزنامه «هاآرتص» در گزارشی با بیان موضوع بالا نوشت: «موشه یا آلون»، وزیر امور استراتژیک و «استنلی فیشر»، رئیس بانک مرکزی اسرائیل، این هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی را هدایت خواهند کرد. علاوه بر این، افرادی نیز از وزارت خارجه و دفاع  در این هیأت حضور خواهند داشت.
این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و لیبرمن، وزیر خارجه وی، تا کنون به چین سفر نکرده‌اند و این نخستین باری است که این افراد برای متقاعد کردن چین برای حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران به این کشور سفر می‌کنند.
بنا بر این گزارش، مقامات تل‌آویو در این سفر، خواهان گسترش روابط تجاری و اقتصادی خود با چینی‌ها خواهند شد و در عوض از این کشور خواهند خواست تا از ادامه همکاری در صنایع نفتی ایران و خرید نفت از این کشور خودداری کند، حال آن که عمده همکاری ایران و چین در زمینه مسائل نفتی است و ایران، تأمین کننده اصلی نیاز‌های نفتی چین است. به همین خاطر است که از سویی، ایالات متحده آمریکا کوشیده است، با اعمال فشار به کشور‌های نفتی منطقه، از آنان بخواهد، به جای ایران، نفت مورد نیاز چین را تأمین کنند؛ دعوتی که با لبیک عربستان سعودی روبه‌رو شده و این کشور به چین پیشنهاد داده است تا نفت مورد نیاز خود را با قیمتی ارزانتر از نفت ایران، از عریستان سعودی تأمین کند.
بدین ترتیب، عربستان سعودی در دو حوزه سیاسی و اقتصادی، همه تلاش‌های خود را برای مقابله با ایران متمرکز کرده، چرا که در دیدار چند روز گذشته وزیر خارجه آمریکا با مقامات این کشور، آنان مدعی شدند که تحریم‌ها کارآیی آنی و کوتاه مدت علیه ایران ندارد و آمریکا باید اقداماتی آنی‌تر و کوتاه مدت‌تر علیه ایران انجام دهد؛ موضعی که تعبیری جز تشویق آمریکا برای حمله نظامی به ایران ندارد.
علاوه بر این، پیشنهاد برای جایگزین کردن نفت ارزانتر برای تأمین مصارف چین نیز جبهه دیگری است که عربستان سعودی علیه ایران گشوده و به نظر می‌رسد که دورنمای سیاست خارجی کشور‌های همسایه ایران، همگرایی منطقه‌ای با ایران را کمرنگ‌تر کرده است؛ البته چنین اقداماتی نیز باعث کمرنگ شدن امید سیاستمداران ایرانی از ایجاد همگرایی با این گونه کشور‌های اسلامی شده است و وجود دیپلمات‌های قهار، ورزیده و مسلط که توان چانه‌زنی بالایی داشته باشند، خواهد توانست تنش‌ها را در سطحی کنترل کرده تا بتوان درباره این گونه کشور‌ها منافع کشورمان را ولو به شکل حداقلی تأمین کنند.



دیدار علی کروبی با هاشمی

فرارو- على کروبى روز جمعه در منزل رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با وى دیدار کرده است.

به گزارش سايت خبرى حزب اعتماد ملى ، در این دیدار ،علی کروبی شرحی از وقایعی که روز ۲۲ بهمن در مسجد و در اتوبوس و نیز پایگاه یگان ویژه بر او گذشته بود و ناسزاها و الفاظ که از بازداشت کنندگان خود شنیده بود برای هاشمی رفسنجانی بازگو کرده است.

بنا بر اين گزارش ، به دنبال سخنان علی کروبی، هاشمی رفسنجانی بسیار متاثر شده و به همراه همسرش هنگام صحبت های علی کروبی و شرح واقعه، اشک ريخته است.

مادر على کروبى روز بيست و سوم بهمن ماه طى نامه اى خطاب به مقام معظم رهبرى ، از بازداشت کنندگان وى به خاطر رفتارهاى غيرمتعارف و غير اخلاقى شان شکايت کرده بود.


سه پروژه امریکا علیه ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه امریکا به منطقه گفت: آمریکا در پی اجرای سه پروژه ایران هراسی،ایران گریزی و ایران ستیزی در میان کشورهای منطقه است.

کاظم جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب افزود: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا به ظاهر برای شرکت در مجمع جهانی اسلام و آمریکا به منطقه سفر کرد اما خطی که وی در منطقه دنبال کرد، عبارت از باز کردن یک جبهه عربی علیه ایران و به تعبیر خودشان در انزوا قرار دادن جمهوری اسلامی بود.

وی در ادامه گفت: آنها پروژه ایران هراسی را در منطقه دنبال می کنند تا در کنار آن به ایران گریزی و در نهایت به ایران ستیزی برسند اما شاهد این بودیم که آمریکا نتوانست در منطقه موفقیتی به دست آورد و با رصد رسانه کشورهای همسایه می توان دریافت که اساسا تفکر حمله ایران به یک کشور عربی دور از ذهن همسایگان ایران است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: اغلب رسانه های عرب منطقه سفر خانم کلینتون را در راستای پروژه صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی دانسته اند و با ادامه شهرک سازی از سوی این رژیم جعلی نتایج این پروژه نیز شکست خورده بود.

وی با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه امریکا در جریان این سفر گفت: با توجه به حضور دهها میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن سخنان وی مبنی بر دیکتاتوری نظامی در ایران کاملا غلط بوده و مشارکت مردم در نظام جمهوری اسلامی با این حضور آگاهانه استدلال های واهی آنها را مشخص کرد.

جلالی افزود: آمریکا خود امروز باید پاسخگوی اقداماتش باشد.آنها هم اکنون در چهار کشور منطقه به طور مستقیم دخالت نظامی دارند. باید دید کشتارهایی که در کشورهای فلسطین،عراق، افغانستان و یمن صورت می گیرد توسط چه کسی و با چه مجوزی انجام می شود.

وی گفت: کشورهای منطقه خود به خوبی واقفند که دشمن اصلی این منطقه آمریکایی ها هستند و در مذاکراتی که با آنها داشته ایم به این مسئله اذعان می کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه چهار مسئول دیگر از آمریکا از جمله جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در حال سفر به منطقه هستند ، گفت: اینها از پروژه ایران هراسی چند مسئله را دنبال می کنند که از آن جمله می توان به برگرداندن فلش مسئله منطقه از رژیم صهیونیستی به ایران اشاره کرد.البته این نقشه با آگاهی همسایگان بر آب شده است.

وی افزود: سناریو دیگر آنها این است که در منطقه نوعی مسابقه تسلیحاتی ایجاد کرده و به واسطه این سناریو اسلحه و مهمات خود را به فروش برسانند. آمریکا به خاطر حضور در منطقه هزینه های گزافی را متحمل شده است لذا در پی جبران بخشی از این هزینه ها از طریق فروش تسلیحات به کشورهای منطقه است.   

جلالی دیگر سناریو مورد نظر آمریکا را ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت:تصور ما این است که تمامی این پروژه ها از طریق ایران هراسی دنبال شده ولی برای آنها نتیجه ای نخواهد داشت زیرا روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه حسنه بوده و در سیاست خارجی ایران اولویت با مناسبات تنگاتنگ با همسایگان است و در عین حال مردم کشورهای منطقه نسبت به ایران حسن نیت دارند و نمی پذیرند که مسئله منطقه از رژیم صهیونیستی به ایران برگردد.

دادگاه متهمان کهريزک به زودى برگزار مى‌شود

معاون اول قوه قضائیه درباره برخورد با مساله کهریزک، گفت: ظلم را از ناحیه هر کس و در هر جایگاه و مقامی باشد، نمی‌توانیم بپذیریم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام رییسی در پایان مراسم تحليف کارآموزان قضايى روحانى دوره 48، در سالن همایش‌های دادگستری شهید بهشتی قم در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه با مقصر اصلی جنایات کهریزک، برخورد صورت خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: کمیته‌ای از طرف شورای عالی امنیت ملی، موضوع را عهده داشته و گزارشی ارائه کرده است. این گزارش حاوی نکاتی است که بخشی از آن در سازمان قضایی نیروهای مسلح و بخشی دیگر در دادسرای نظامی قضات مطرح شد.
وى افزود:سازمان قضایی نیروهای مسلح موضوع را رسیدگی کرده و گزارش و بررسی مقدماتی را به مردم اعلام مى‌کند و دادسرای انتظامی قضات نیز رسیدگی‌هایی کرده است و نتایج آن به زودی به مردم عزیزمان اطلاع داده خواهد شد.
رئيسى در پاسخ به سوالی در مورد پرونده کهریزک و روند رسیدگی آن گفت: قبلا اعلام شده است که سازمان قضایی نیروهای مسلح پرونده را رسیدگی کرده و گزارشی هم در این زمینه اعلام شده است و ادامه کار که دادگاه باشد انشاالله به زودی از طرف سازمان قضایی اعلام تا در این دادگاه مساله مورد رسیدگی قرار گیرد.
معاون اول قوه قضائیه در مورد احتمال برگزارى دادگاه کهریزک تا قبل از پایان سال گفت: فکر می‌کنم کارها آماده شده و رسیدگی‌های مقدماتی هم انجام گرفته و دادگاه هم به زودی موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: مردم بدانند که مطلقا ظلم را در هیچ کجای نظام و از ناحیه هرکس و در هر جایگاه و مقامی باشد، نمی‌توانیم بپذیریم چرا که نظام ما نظامی عادلانه است.
رئيسى ادامه داد: نکته‌ای که در این رابطه مطرح است این است که یک ظلم بزرگ در موضوع بعد از انتخابات صورت گرفته است که آن ظلم هم در نزد خداوند و هم در نزد ملت نابخشودنی است، ولی در تخلفاتی که در برخوردها با این موضوع، مثل موضوع کهریزک اتفاق افتاد، این هم دور از نظر نیست؛ یعنی همچنانی که باید به آن موضوع رسیدگی کرد، این مساله هم مورد رسیدگی است و به زودی سازمان قضایی نیروهای مسلح، بررسی‌های لازم را انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده و دادگاه هم به زودی برگزار مى‌شود و مردم مطلع خواهند شد.
وی در مورد تعیین سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دنبال بررسی گزینه‌های مختلفی هستیم که در هر زمان به نتیجه رسیدیم، فرد مورد نظر را اعلام خواهیم کرد.



آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات به 5+1

سخنگوى وزارت امورخارجه به خبرنگار ايسنا گفت:« براى ادامه مذاکرات با ‌١+5 همچنان آماده بررسى و مذاکره درباره بسته پيشنهادى کشورمان هستيم. منتظر پاسخ طرف مقابل‌ايم. آخرين بار که اين مذاکرات در ژنو انجام شد بحث بسته پيشنهادى ايران در دستورکار بود و ما منتظر ادامه مذاکرات از سوى کشورهاى ‌١+5 درمورد بسته پيشنهادى کشورمان هستيم

مهمان‌پرست همچنين تاکيد کرد:« براى تامين سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتى تهران آمادگى معاوضه سوخت و خريد آن را داريم، به شرط اينکه شرايط مورد نظر ما تامين شود و اصولا غنى‌سازى اورانيوم را درسطح‌٢٠ درصد درداخل کشور در تعارض با معاوضه يا خريد سوخت از خارج از کشور نمى‌دانيم

سخنگوى وزرات امور خارجه با بيان اينکه «فشارهاى سياسى که توسط برخى از کشورهاى خاص براى محروم کردن ما از حقوق‌مان وارد مى شود را رويکرد منطقى و حقوقى نمى‌دانيم»، گفت:« آژانس بين المللى انرژى اتمى بايد ضمن به رسميت شناختن حقوق هسته‌يى صلح آميز کشورمان، نيازهاى ما را در اين زمينه تامين کند. ايران کشورى است که تاکنون بيشترين همکارى را با آژانس داشته است و بيشترين بازرسى را آنها از کشور ما انجام داده‌اند

رامين مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران خاطرنشان کرد:« فعاليت‌هاى هسته‌يى ما کاملا شفاف است و با همکارى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى انجام مى‌شود. اين موضوعى است که ما بارها اعلام کرده‌ايم و گزارش‌هاى آژانس نيز مکررا بر آن تاکيد مى‌کرد. فعاليت هسته‌يى ما تحت نظارت بازرسان آژانس و زير نظر دوربين‌هاى بيست‌وچهار ساعته آژانس است و به عنوان يک عضو آژانس حق کشورمان است که از چرخه سوخت و فعاليت‌هاى صلح‌آميز برخوردار باشيم

مهمان‌پرست گفت:« بايد برنامه ريزى جامعى براى رشد و توسعه کشور و نياز بخش‌هاى مختلف در زمينه‌هاى انرژى هسته‌يى، برق هسته‌يى و پزشکى و کشاورزى انجام دهيم تا نيازهايمان را تامين کنيم و بايد براى تامين سوخت اين طرح‌هاى مختلف برنامه‌ريزى کرد

دستيار ويژه وزير امور خارجه همچنين در مورد تاکيد مديرکل آژانس بر اجراى کد ‌١/٣ از سوى ايران گفت: « نسبت به تعهداتمان به آژانس به عنوان عضوى که بيشترين همکارى را تاکنون داشته است، کوتاهى نکرده‌ايم و همچنان کليه فعاليت‌هاى صلح آميز هسته‌يى کشورمان را با همکارى آژانس و زير نظر بازرسين آژانس انجام خواهيم داد

سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان در مورد بخش‌هايى از گزارش مديرکل آژانس مبنى بر ازسرگيرى اجراى کد ‌١/٣ گفتفعاليت‌هاى ما برمبناى حقوقى است که در چارچوب عضويت در آژانس برايمان تعريف شده است. روند کارمان کاملا طبيعى است و هيچگونه انحرافى از اهداف صلح‌آميز نداشته‌ايم؛ بنابراين فشارهاى سياسى که توسط برخى از کشورهاى خاص وارد مى‌شد تا ما را از حقوق خود محروم کند، را رويکرد منطقى و بر مبناى چارچوب حقوقى نمى‌دانيم و معتقديم آژانس بايد ضمن به رسميت شناختن حقوق هسته‌يى صلح آميز کشورمان، نيازهاى ما را در اين زمينه تامين کند

وى تاکيد کرد:« معتقديم آژانس بايد به طور جدى به مساله از بين بردن سلاح‌هاى هسته‌يى و خلع سلاح بپردازد. اين موضوع مهمترين تهديد جامعه جهانى است. بايد آژانس با جديت اين موضوع را در اولويت خود قرار دهد تا بتوانيم به جهانى عارى از سلاح‌هاى کشتار جمعى و سلاح هسته‌يى دسترسى پيدا کنيم

مهمان‌پرست ادامه داد:« عموما کشورهايى فعاليت صلح‌آميز هسته‌يى ما را نگران کننده اعلام مى‌کنند و انتقاداتى به اين شکل نسبت به کشور ما ابراز مى‌کنند که خود داراى سلاح‌هاى هسته‌يى هستند و در بين آنها کشورهايى وجود دارد که قبلا از اين سلاح‌ها عليه مردم بى‌گناه استفاده کرده‌اند. اين کشورها براى رسيدن به اهداف‌شان ملت‌ها را تهديد به استفاده از اين سلاح‌ها مى‌کنند

وى در ادامه در مورد خواست مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى ايجاد فضايى از سوى ايران براى ادامه گفت‌وگوها تاکيد کرد:« بيشترين همکارى را تاکنون ايران با آژانس داشته است و بيشترين بازرسى را آنها از کشور ما انجام داده‌اند و تاکنون نيز هيچ مدرک و نشانه‌اى مبنى بر اينکه ما از فعاليت‌هاى صلح‌آميز انحرافى داشته‌ايم مشاهده نشده و گزارش نشده است

انگشت نگاری از اتباع انگلیسی در ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتقاد از سوال و جواب های بیش از حد از ایرانیانی که قصد سفر به انگلیس دارند و انگشت نگاری و یا هدایت آن ها به کشور ثالث توسط سفارت انگلیس در تهران گفت : ما هم از اتباع انگلیسی که قصد سفر به ایران را دارند انگشت نگاری می کنیم.

 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، رسول موحدیان دیشب در همایش بزرگداشت سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور صدها ایرانی فرهیخته مقیم انگلیس در لندن برگزار شد همچنین با محکوم کردن رفتار و سیاست های خصمانه دولت انگلیس با دولت و ملت ایران افزود: درباره رفتار دور از شان دولت انگلیس با ملت ایران ، بارها به دولتمردان انگلیسی تذکر داده ایم.



توصیه لاریجانی به اوباما درباره هیلاری

رئيس مجلس شوراى اسلامى خطاب به باراک اوباما گفت:تا دير نشده فکرى به حال وزير امور خارجه خود کنيد که ظاهرا هنوز از ميدان رقابت‌هاى انتخاباتى خارج نشده و منافع ملى اين کشور را به مسلخ مى‌برد.
به گزارش خبرنگار ايلنا على لاريجانى در آغاز جلسه علنى روز يکشنبه مجلس طى سخنانى گفت: 22 بهمن امسال در اندازه شکوه ملت ايران ظهور کرد و با وجود دسايس متنوع سياسى و رسانه‌اى کشورهاى زورگو و بازى خورده داخلى ملت با حرکت هوشمندانه و عظيم خود مهر پايدارى بر وفادارى به آرمان‌هاى انقلاب را مهر خوش عهدى با رهبرى نظام متجلى کرد.
رئيس قوه مقننه يادآور شد: اين حضور حماسى به نحوى بود که طراحى‌هاى سياسى سلطه‌گران آمريکايى و غربى را به سخره گرفت و آنان را دچار آشفتگى تحليل کرد.
لاريجانى يادآور شد:آنگونه که آنها تاب نياوردن و مسوولان آمريکايى با شتاب زدگى به سفرهاى منطقه‌اى پناه آورده‌اند تا شايد نوعى ابهت تصنعى براى خويش فراهم کنند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى خاطرنشان کرد: حالت نسيان سياسى اين پيش مردگان ديپلماتيک بسيار اسفبار است که تا چند روز سخن مبارزه بار نظام جمهورى اسلامى ايران سر مى‌دادند و بودجه براى تهديد بنيه نظام مصرف مى‌کردند که يکبار در سفر خود نگران و از جايگزينى دولت، رهبرى و مجلس با ديکتاتورى نظامى شدند.
وى اين سخنان را نمونه‌اى از سطح فکر مسولان کشورى ذکر کرد که مدعى مديريت جهانى هستند.
لاريجانى افزود: بايد به آنها حق داد که دچار سوء بيمارى شده‌اند چرا که ملت بزرگ ايران با حضور خود درراهپيمايى 22 بهمن خاک بر چشم آنان ريختند.
وى خطاب به باراک اوباما رئيس‌جمهورى آمريکا توصيه کرد تا دير نشده فکرى به حال وزير امور خارجه خود کند که ظاهرا هنوز از ميدان رقابت‌هاى انتخاباتى خارج نشده و منابع ملى اين کشور را به مسلخ مى‌برد.
وى به پيام رهبر معظم انقلاب در مورد 22 بهمن اشاره و خاطرنشان کرد: ايشان به صراحت اعلام کردند که ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور در جهان مخالف هستيم و با آنان مبارزه مى‌کنيم و نخواهيم گذاشت اين چند دولت با سرنوشت دنيا بازى کند.
رئيس مجلس گفت: يکى از مسولان کشور عربى منطقه فريب دوره گردى آمريکا را خورده و ضرورت اقدامات سريعتر نسبت به خطر ايران را به زبان جارى کرد.
لاريجانى خطاب به اين کشور عربى اظهارداشت: شما چرا حيثيت خود رابه زبان درازى آمريکايى‌ها گره زده‌ايد آنها همان قدر که از شاه ايران استفاده ابزارى کرده‌اند به شاه زادگان کشورهاى ديگر نيز توجه مى‌کنند.
وى خاطرنشان کرد: شما همکارى اسلامى را فداى حرکت ماجراجويانه کشورى مى‌کنيد که در منطقه به دنبال دستاويزى است که تا خود را از باتلاق اشتباهات در افغانستان، عراق، فلسطين و لبنان نجات دهد.
رئيس مجلس شوراى اسلامى در بخش ديگرى از سخنان خود اظهار اميدوارى کرد کميسيون تلفيق تا سيزدهم اسفندماه جارى گزارش خود را به مجلس ارائه کند تا مجلس قادر به بررسى بودجه 89 از پانزدهم اسفند باشد.
وى همچنين ضمن تبريک به وزارت دفاع و ارتش نيرومند جمهورى اسلامى به دليل ساخت و الحاق ناوشکن جماران به نيروى دريايى و با بيان اينکه ايران قدرتمند خطر براى زورگويان مستکبر است نه براى مسلمانان منطقه، خاطر نشان کرد: به اين برادران تبريک مى‌گوئيم که با همت بلند و اتکا به دانش درونى کشور به اين دستاورد دفاعى نايل آمدند.
رئيس قوه مقننه با اشاره به برخى فضاسازى‌ها عليه جمهورى اسلامى در رابطه با موضوع هسته‌اى يادآور شد: اين روزها مجددا شاهد فضاسازى غيرعادى در موضوع هسته‌اى کشور هستيم.
وى افزود: گزارش مديرکل آژانس را دستاويزى قرار دادند تا با تمسک ناقص به برخى فرازهاى گزارش افکار عمومى را منحرف کنند.
لاريجانى در ادامه تصريح کرد: سئوال مهم اين است که در فاصله چند ماهه اخير که گزارش قبلى آژانس ارائه شد و در آن از مذاکرات، حمايت شد و همگى مسرور بودند که مذاکرات در حال به نتيجه رسيدن است تا امروز که گزارش جديد مديرکل را شاهد هستيم چه حادثه مهمى رخ داده است که اين همه دعاوى مبهم و مغلوط سر هم کرده‌ايد.
وى تصريح کرد: آيا اين همه ادعاها در اين چند ماهه رخ داده است يا اينکه کشورهاى قدرتمند هنگامى که مذاکرات را به سوى منافع خود سوق دهند، گزارش آژانس بين‌المللى انرژى اتمى آرام و خوش‌خط خواهد بود.
رئيس قوه مقننه تصريح کرد: به محض اينکه ايران به درستى پرده فريب‌کارى آنان را در مذاکرات کنار بزند فورى همه دعاوى کهنه يک کشور زورگو را به عنوان سند در گزارش آژانس منعکس مى‌کند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى سئوال اساسى را اين موضوع دانست که در گزارش قبلى آژانس آيا اطلاع از اين دعاوى دروغى وجود نداشته و اگر هم داشته چرا آن ‌موقع مطرح نشده است.
لاريجانى در ادامه اظهار داشت: اين نگاه ابزارى به آژانس هيچ حيثيتى براى اين نهاد بين‌المللى و مديريت آن باقى نمى‌گذارد و کشورهاى زورگو مطمئن باشند با اين روش‌هاى فريب‌کارانه نمى‌توانند ملت‌ ايران را از راهى که انتخاب کرده‌ است منحرف کند و قطعا با استقامت ملت مواجه خواهند شد.
وى در ادامه يادآور شد: همه اين شرايط نشان مى‌دهد تمامى نيروهاى وفادار انقلاب بيش از هر زمان ديگرى بايد با پرهيز از اختلافات به وحدت درونى تمرکز کنند و در مقابل فتنه‌انگيزى آنان يک‌صدا و با محوريت قانون اساسى و رهبرى با استوارى از منافع ملى کشور دفاع کنند.
رئيس مجلس شوراى اسلامى تاکيد کرد:‌ در شرايط فعلى و با اتمام حجت ملت در 22 بهمن هر گونه حرف و سخن و اقدام اختلا‌ف‌انگيز و فتنه‌گرايانه همسويى با دشمن است و مسئولين قواى مختلف بايد با کار و تلاش صميمانه پاسخ حمايت مردم را به درستى بدهند.
لاريجانى با اشاره به بررسى لايحه بودجه 89 در مجلس شوراى اسلامى اظهار داشت: امروز بحث بودجه سال آينده و برنامه پنجم توسعه نيازمند فضاى آرام و منطقى و کارشناسى در استفاده بهينه از امکانات دارد.
وى ادامه داد: چارچوب مطالعه مجلس سند چشم‌انداز و سياست‌هاى کلى به ويژه سياست‌هاى برنامه پنجم و اجراى قوانين مصوب است و به جاى بحث‌هاى فرعى، مجلس با ارزيابى بودجه و برنامه در قرابت با اسناد بالادستى مسير اصلاح را طى خواهد کرد.
رئيس مجلس خاطرنشان کرد: کميسيون تلفيق در فرصت باقى‌مانده با کلان‌نگرى به بررسى دقيق گزارش خود را تا سيزدهم اسفند ماه سال جارى به مجلس ارائه کند تا مجلس بتواند از پانزدهم اسفند بررسى خود را آغاز کند.
وى همچنين درگذشت حجت‌الاسلام والمسملمين فاکر رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراى اسلامى را که در هفته گذشته دار فانى را وداع گفت به خانواده وى و نمايندگان مجلس و ملت ايران تسليت گفت و از وى به عنوان چهره‌اى شاخص در جامعه روحانيت مبارز ياد کرد.

9 تریلیون دلار منابع ملی هدر می‌رود

خبرآنلاین- متوسط ضریب برداشت نفت ایران 24درصد است در حالیکه این رقم در بسیاری از کشورها حدود 48 درصد و در نروژ 65 درصد است .

به گفته مسوولان نفتی ، متوسط ضریب برداشت از میادین نفتی ایران حدود 24 درصد است که البته این رقم در برخی از میادین چون میدان نفتی سروش حدود 7 درصد و در برخی از میادین نفتی چون اهواز حدود 35 درصد است .

به گفته رئیس پژوهش و توسعه صنعت نفت و عضو علی البدل هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ، این عدد در برخی از کشورها تا حدود 48درصد افزایش یافته و در مواردی، حتی کشورهای منطقه که دارای ذخایری نزدیک به ایران هستند توانسته اند این عدد را تا سطوح بالاتری افزایش دهند.

براین اساس در حال حاضر نروژ توانسته است با استفاده از تکنولوژی های روز ضریب بازیافت خود را به 65 درصد برساند.

این در حالی است که براساس برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه حدود5/2 درصد به ضریب برداشت نفت ایران افزوده شود که در این صورت نیز ایران همچنان نسبت به کشورهای دیگر بسیار عقب خواهد بود .

در این بین با محاسبه ضریب برداشت نفت حدود 24 درصد و با در نظر گرفتن میزان ذخایر درجای نفت خام کشور حدود 560 میلیارد بشکه ایران می تواند حدود 134 میلیارد و 400 میلیون بشکه نفت خود را استخراج کند در صورتیکه اگر از تکنولوژی های روز استفاده کنیم و ضریب بازیافت خود را به سطح 48درصد برسانیم ایران می تواند حدود 268 میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت خود را استخراج کند .

براین اساس در حال حاضر با محاسبه فروش هر بشکه نفت ایران به نرخ 65 دلار در واقع ایران با ضریب برداشت 24 درصد قادر خواهد بود از محل فروش نفت خود حدود 9 تریلیون دلار درآمد ایجاد کند .این در حالی است که در صورتیکه مسوولان نفتی  بتوانند ضریب برداشت از میادین نفتی خود را با استفاده از تکنولوژی های روز به 48درصد برسانند 18 تریلیون دلار درامد عاید کشور خواهد شد .

براین اساس در حال حاضر به دلیل وجود نداشتن تکنولوژی های روز چون تزریق میکروب که در برخی از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است و تزریق نکردن به موقع گاز به میادین ضریب برداشت از میادین نفتی ایران بسیار پایین است .

به گفته مهندسین نفتی،  پایین بودن ضریب برداشت در کشور ما از عوامل مختلفی ناشی می شود. که یکی از اساسی ترین این عوامل ها  این است که ما از مراحل سه گانه تولید اولیه، ثانویه و ثالثیه عقب تر هستیم.

این در حالی است که به گفته مدیر پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی نفت ایران با دستور وزیر نفت تا شش ماه آینده سازوکاری برای چگونگی اجرای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی براساس برنامه پنجم توسعه دیده خواهد شد.

براساس اظهارات عمادی در صورت تعیین این سازوکارها سالانه 0.5 درصد به ضریب بازیافت افزوده شود.

 
وی با بیان این‌که یکی از راه‌های اصلی افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی تزریق گاز است، افزود: روش‌های جدیدی مانند تزریق میکروب نیز در جهان انجام شده که نتیجه‌بخش هستند؛ اگرچه پروژه‌های آزمایشی این طرح در حال بررسی است که به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد.

به گفته او درصورت این‌که بخواهیم تزریق میکروب را آغاز کنیم، باید در میادینی که می‌توانند مناسب تزریق میکروب باشند، یک چاه به طور آزمایشی در اختیار بگیریم که هم اکنون میدانی که برای تزریق میکروب مناسب باشد و در اختیار ما قرار گیرد، هنوز نداریم.



گزارش آژانس درباره ایران بسیار نگران کننده است

نخست‌وزير فرانسه اعلام کرد: اگر تهران به رد پيشنهادات غرب درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى‌اش ادامه دهد قدرت‌هاى جهانى مجبور مى‌شوند دست به اقدام جديدى عليه ايران در چند هفته‌ى آينده بزنند.

به گزارش ايسنا، فرانسوا فيون، نخست‌وزير فرانسه روز شنبه در يک کنفرانس مطبوعاتى مشترک با محمد ناجى العطرى گفت: ما گزارش جديد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى (درباره‌ى ايران) را خوانديم و اين گزارش بسيار نگران‌کننده است.

به گزارش خبرگزارى رويتر، فيون در ادامه مدعى شد: ما چندين ماه به ايران پيشنهاد گفت‌وگو را داديم و تا اين لحظه همه‌ى پيشنهادات رد شده است. اگر اين وضعيت تغيير نکند راه‌حل ديگرى نداريم جز اينکه در هفته‌هاى آينده درصدد يافتن اقدامات جديدى برآييم.

آمريکا در تلاش است دور چهارم تحريم‌ها را در شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران تصويب کند، اما چين که داراى حق وتو در شوراى امنيت است تمايلى به اعمال تحريم‌هاى جديدتر عليه ايران ندارد.

سوريه که يکى از متحدان ايران است گفت که تهران انرژى هسته‌يى را براى مقاصد صلح‌آميز مى‌خواهد.

العطرى گفت: هيچ چيزى ترس و واهمه درباره‌ى اين مساله را توجيه نمى‌کند. به عقيده‌ى ما اين حق همگان است که انرژى هسته‌يى براى مقاصد صلح‌آميز داشته باشند.

وى با بيان اينکه تسليحات هسته‌يى رژيم صهيونيستى تهديدى براى صلح جهان هستند، افزود: ما همچنان اميدواريم که جامعه‌ى بين‌المللى معيارهاى يکسانى را براى همگان اتخاذ کند.

فيون علاوه بر آن در راستاى ايجاد جو ايران هراسى در منطقه از دمشق خواست در جلوگيرى از تصميم‌گيرى‌هاى ايران که وى آنها را "براى صلح جهان خطرناک" خواند کمک کند.

نخست‌وزير فرانسه مدعى شد: صلح در منطقه از طريق تغيير در رفتار دولت ايران امکانپذير است. فيون روز جمعه و در آغاز سفر رسمى دو روزه‌اش به سوريه وارد دمشق شد.

اس 300 را به ایران تحویل می دهیم

فارس- رئيس شوراى فدراسيون (سناى) روسيه تاکيد کرد که مسکو با وجود درخواست رژيم صهيونيستى، موشکهاى «اس-300» را بر اساس توافقات دوجانبه به ايران تحويل خواهد داد.

به گزارش خبرگزارى «اينترفکس»، "سرگئى ميرونوف " رئيس شوراى فدراسيون (سناى) روسيه معتقد است که اين کشور با وجود مخالفت اسرائيل، مجموعه موشکهاى زمين به هواى «اس-300» را بر اساس توافقنامه‌اى که در اين خصوص به امضاء رسيده، به ايران تحويل خواهد داد.
ميرونوف روز شنبه در مصاحبه‌اى در برنامه «اخبار روز شنبه» از شبکه يک تلويزيون روسيه در پاسخ به اين سئوال که «آيا رهبران روسيه بايد با درخواست مقامات اسرائيلى در خصوص خوددارى از تحويل موشکهاى «اس-300» به ايران پاسخ مثبت بدهند؟» گفت: «اين مسئله کاملا به خود ما مربوط مى شود که به چه کسى تسليحات نظامى بفروشيم. مسکو از لحاظ حقوقى حق دارد موشکهاى «اس-300» را به ايران بفروشد. ما داراى توافقنامه دوجانبه با ايران هستيم و روسيه همواره به تعهدات خود در قبال توافقات بين المللى و دوجانبه خود عمل مى کند. «
رئيس شوراى فدراسيون روسيه افزود: «به همين دليل تاکيد مى کنم که تحويل اين تجهيزات تدافعى به ايران صرفا مسئله اى است که به گذشت زمان بستگى دارد و قطعا مسائل فنى دليل به تعويق افتادن تاريخ تحويل آنها بوده است.«
ميرونوف گفت: «من معتقدم که ما موشکهاى «اس-300» را به ايران تحويل خواهيم داد، از جمله به اين دليل که تهران بتواند در برابر هر نوع حمله هوايى به خاک ايران، از خود دفاع کند.«

اخبار قبلی

دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند
پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت


نظر شما :