نخست وزيرى رژيم اسرائيل :

ايران را بدون مجوز شوراى امنيت هم تحريم مى‌کنيم

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۳ کد : ۷۰۳۹ اخبار اصلی
در بحبوحه تلاش‌هاى ايالات متحده براى تحريم ايران از کانال شوراى امنيت...
ايران را بدون مجوز شوراى امنيت هم تحريم مى‌کنيم

نخست وزير اسرائيل بنيامين نتانياهو درست يک هفته پس از سخنان نسبتا ملايم در مورد پرونده هسته‌اى ايران و رد ادعاهاى مطرح در خصوص حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اى ايران، باز امروز در شيپور جنگ دميد. در شرايطى که جامعه جهانى همچنان به دنبال جلب رضايت چين و البته موافقت نهايى روسيه براى تشديد تحريم‌هاى ايران به واسطه شوراى امنيت است، بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اسرائيل امروز در سخنانى جنگ‌طلبانه اعلام کرد که جامعه جهانى بايد در مسير تحريم بخش انرژى ايران قرار گيرد.
 
در بحبوحه تلاش‌هاى ايالات متحده براى تحريم ايران از کانال شوراى امنيت، اسرائيل باز هم بر حرکت‌هاى تک‌نفره در جامعه جهانى اصرار دارد. واشنگتن و همراهانش در قاره سبز اعتقاد دارند که تحريم‌ها تنها زمانى مى‌تواند به هدف مطلوب برسد که شوراى امنيت با صدور قطعنامه‌اى به آن مشروعيت و مقبوليت ببخشد. با اين وجود نيويورک تايمز به نقل از نخست وزيرى اسرائيل نوشت که در شرايطى که شوراى امنيت در اين مسير با غرب همراه نشود، بايد اين نهاد بين‌المللى را به حاشيه راند.

نيويورک تايمز در ادامه اين گزارش مى‌نويسد: برنامه هسته‌اى ايران تا‌کنون با چندين دور از تحريم‌هاى بين‌المللى همراه بوده و اکنون جامعه جهانى همزمان با اعلام خبر غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم در اين کشور نگران فرداى منطقه است و اصرار دارد که غرب و در راس آنها ايالات متحده بايد با تشديد تحريم‌ها مانع از ادامه فعاليت‌هاى ايران شود. اسرائيل در حالى بر طبل تشديد تحريم‌ها مى‌کوبد که بر هيچ‌کس پوشيده نيست که در تل آويو همگان فکر حمله پيشگيرانه به ايران را در ذهن مزه مزه مى‌کنند.
 
نتانياهو در سخنانى در اين باره گفت: اگر جهان در مسير متوقف کردن ايرات جدى است آنچه که بايد انجام دهد تحريم‌هاى تعديل شده و سبک نيست بلکه بايد بسته تحريمى مهيا شود که بر اسان آن صادرات نفت و واردات سوخت به اين کشور کاملا متوقف شود. شايد با اين استراتژى هم ما ره به جايى نبريم اما در نهايت مى توانيم ادعا کنيم که اين مسير را هم تجربه کرده ايم. اگر اعمال اين تحريم ها در قالب شوراى امنيت امکان پذير نباشد تنها راه باقى مانده ناديده گرفتن شوراى امنيت و مستقل عمل کردن است. در برابر ايران بايد سريع عمل کنيم.

با وجود آنکه ايران پنجمين صادر کننده نفت است؛ اما سالانه 40 درصد از سوخت مورد نياز خود را خريدارى مى‌کند. در غرب اين تصور وجود دارد که روسيه و چين هرگونه تشديد تحريم در شوراى امنيت را وتو مى‌کنند. در حال حاضر همگان به دنبال تحريم‌هاى هدفمند ايران از طريق سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هستند.

سخنگو بنيامين نتانياهو پس از اظهارات آقاى نخست وزير، در تکميل سخنان او تاکيد کرد که رژيم اسرائيل بهترين راهکار را اعمال تحريم‌ها از جانب شوراى امنيت مى‌داند اما همزمان اعتقاد دارد که وراى چهارچوب اين نهاد هم حمايت هاى بين‌المللى از تحريم ايران به اندازه‌اى است که بتوان تهران را با تحريم‌هاى فورى روبه رو کرد. اين مقام اسرائيلى در اين خصوص مى‌گويد: اگر ايالات متحده، اروپا و کشورهاى هم‌فکر آنها با هم متحد عمل کنند، مى‌توانند در انتقال پيام اعتراض خود به تهران و وادار کردن اين دولت به بازنگرى در سياست‌هاى هسته‌ايش موفق عمل کنند.

روزنامه چپ‌گراى اسرائيلى هاآرتص نيز در تازه‌ترين گزارش خود افشا کرد که دولت ايهود اولمرت، نخست وزيرى سابق اسرائيل طرح ممنوعيت ورود و خروج کشتى‌ها به آبهاى ايران را به دولت جورج بوش رئيس‌جمهورى سابق ايالات متحده ارائه کرده بود. البته مشخص نيست که اين جنس از تحريم‌ها، همچنان مد نظر دولت نتانياهو هم باشد.
 
نتانياهو پيش از اين ادعا کرده بود که تحريم ايران در حوزه انرژى براى فلج کردن اقتصادى اين کشور کافى‌ست. البته در تازه‌ترين اظهارات آقاى نخست وزير به تحريم سوختى و نفتى ايران هم اشاره شده است. در شرايطى که تهران ادعا مى‌کند برنامه غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم را تنها براى استفاده در مصارف پزشکى مورد نياز دارد اما تهديدهاى اسرائيل، مخالفت ايران با تشکيل کشور يهودى اسرائيل و ديگر تنش‌هاى منطقه بر اين بحران سايه انداخته است.
 
نتانياهو اين‌بار هم در اظهارات خود مانند يک هفته گذشته از طرح بحث حمله به تاسياست هسته‌اى ايران سرباز زد. بسيارى از تحليل گران منطقه اعتقاد دارند که عدم همراهى آمريکا با اسرائيل در اين جنگ و سيستم دفاعى ايران با استفاده از موشک‌هاى دوربرد در حقيقت مانع از تحقق اين امر در ذهن اسرائيلى‌ها شده است.


نظر شما :