سفر ايهود باراک به آمريکا به بهانه ايران!

۰۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۰ کد : ۷۰۴۲ اخبار اصلی
ايالات متحده و اسرائيل هنوز بر سر راهکارى مشترک براى حل بحران پرونده هسته‌اى ايران به توافق نرسيده‌اند. اين را سخنان ضد و نقيض بنيامين نتانياهو در باب نحوه تعامل و البته تقابل با ايران نشان مى‌دهد.
سفر ايهود باراک به آمريکا به بهانه ايران!

دیپلماسی ایرانی:ايالات متحده و اسرائيل هنوز بر سر راهکارى مشترک براى حل بحران پرونده هسته‌اى ايران به توافق نرسيده‌اند. اين را سخنان ضد و نقيض بنيامين نتانياهو در باب نحوه تعامل و البته تقابل با ايران نشان مى‌دهد. نتانياهو در يک ماه گذشته بارها از حمله نظامى به تاسيسات هسته‌اى ايران به عنوان بهترين راهکار نام برده و البته در ده روز گذشته هم به جامعه جهانى دو بار اطمينان خاطر داده است که قرار نيست اسرائيل در حرکتى خودسرانه به ايران حمله کند. نه در غرب و کشورهاى اروپايى و نه در واشنگتن و کاخ سفيد کسى به گزينه حمله نظامى به ايران آن هم در شرايطى که دو جنگ در منطقه همچنان بلاتکليف مانده است فکر نمى‌کند.

با اين وجود اختلاف واشنگتن با تل‌آويو بر سر پرونده هسته‌اى ايران بالا گرفته است و در اينچنين شرايطى باراک اوباما نه تنها بايد سوداى مناقشه دائمى و بى‌پايان ميان اسرائيل و فلسطين را در سر داشته باشد بلکه بايد نگران ايران و احتمال وقوع درگيرى ميان اين دولت با رژيم اسرائيل هم باشد. در ميان همه سياستمدارانى که مى‌توانند براى بحث و تبادل نظر در خصوص پرونده هسته‌اى ايران راهى ايالات متحده شوند قرعه به نام ايهود باراک وزير دفاع اين رژيم افتاده است.

مردى که به اصطلاح به جربان چپ در اسرائيل تعلق دارد و انتظار مى‌رفت که وزنه متعادل کننده تندروى‌هاى راستگراهاى اسرائيلى باشد. ايهود باراک امروز راهى ايالات متحده شد تا موضع دولتش در برابر پرونده هسته‌اى ايران را به گوش باراک اوباما و دستگاه ديپلماسى کشور دوست و رفيق آمريکا برساند.

ايهود باراک در واشنگتن با وزير دفاع رابرت گيتس، وزير امور خارجه هيلارى کلينتون و البته جورج ميچل نميانده اوباما در امور خاورميانه ديدار خواهد کرد. باراک پنج روز تمام در ايالات متحده خواهد بود و فصل الختام اين سفر هم ديدار با دبير کل سازمان ملل بان کى مون است. تا‌کنون در خصوص جزئيات مد نظر و قابل بحث در اين ديدارها خبرى در اختيار رسانه‌هاى بين المللى قرار نگرفته اما راديو نظامى اسرائيل ادعا مى‌کند که بحث پرونده هسته‌اى ايران و نياز به صدور مجوز از شوراى امنيت براى تشديد تحريم‌هاى عليه اين کشور اصلى‌ترين محور مورد بحث ميان باراک و همکاران آمريکايى‌اش خواهد بود. اسرائيل ماه‌هاست که براى فرار از فشارهاى بين‌المللى ادعا مى‌کند که برنامه هسته‌اى ايران خطرى جدى براى امنيت اين رژيم است.
 
بيست و چهار ساعت پيش از اين سفر بود که نتانياهو در سخنانى تند و تيز همچون هميشه ادعا کرد که جامعه جهانى بايد فارغ از همراهى شوراى امنيت دست به تشديد تحريم‌هاى ايران بزند. حرکتى که چندان باب ميل امريکا نيست چرا که اين قبيل تهديد‌ها در ايران چندان ره به جايى نخواهد برد و البته سناريويى تکرارى هم است.

در غرب بسيارى ادعا مى‌کنند که پرونده هسته‌اى ايران در مرحله تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى قرار دارد و جلوى خطر را از هر موقع گرفتن منفعت است. اعلام خبر راه‌اندازى دو نيروگاه غنى‌سازى اورانيوم از ماه مارس هم بر آتش غربى‌ها افزوده است. اسرائيل پس از سخنان محمود احمدى نژاد رئيس‌جمهورى ايران در خصوص حذف اين رژيم از نقشه جهانى دائما تهران را اصلى‌ترين خطر براى خود خوانده است.

به غير از بحث پرونده هسته‌اى ايران به نظر مى‌رسد که مقام‌هاى آمريکايى‌در خصوص مذاکرات به بن بست خورده ميان اسرائيل و فلسطين هم با وزير دفاع اين رژيم بحث و گفتگويى داشته باشند . واشنگتن از يک سال پيش تا‌کنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شايد بتواند فلسطين و اسرائيل را براى يک‌بار هم که شده پشت ميز از سرگيرى مذاکرات بنشاند.

آسوشييتدپرس


نظر شما :