تحويل يا عدم تحويل اس - ۳۰۰ به ايران در روسيه اختلاف برانگيز شد

۰۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۲:۴۲ کد : ۷۰۴۵ اخبار اصلی
تحویل سامانه‌ دفاعی موشک‌های اس – 300 به ایران برای روسیه به بخشی از استراتژی سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. کارشناسان روس می‌گویند، در حال حاضر تحویل این موشک‌ها به ایران سبب بروز اختلاف در حاکمیت این کشور شده است.
تحويل يا عدم تحويل اس - ۳۰۰ به ايران در روسيه اختلاف برانگيز شد

دیپلماسی ایرانی: تحویل سامانه‌ دفاعی موشک‌های اس – 300 به ایران برای روسیه به بخشی از استراتژی سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. کارشناسان روس می‌گویند، در حال حاضر تحویل این موشک‌ها به ایران سبب بروز اختلاف در حاکمیت این کشور شده است.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بقول کارشناسان نظامی روسیه، از سیستم دفاعی موشک‌‌های اس – 200 روسی برخورداراست. شعاع پوشش آن تا ۳۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. این موشک‌ها دور برد هستند و برای مقابله باهواپیماهای جنگی امریکا در شوروی سابق استقرار یافته بود. در سال ۲۰۰۶ ایران قراردادی برای دریافت تور ام – ۱ با روسیه منعقد کرد که ایرانی‌ها آن را از روسیه خریداری کردند.

پاول فلگن هاور، تحلیل‌گر نظامی مشهور روس در گفت‌وگو با دویچه وله در این باره می‌گوید: «علی‌رغم برخورداری ایران از سامانه‌ دفاعی دوربرد و کوتاه برد روسی، خلاء بزرگی در سیستم دفاعی ایران موجود است. چرا که بدون موشک‌های اس – 300 ایران قادر نخواهد بود از فضای خود دفاع کند.»

بحث بر سر تحویل سامانه‌ دفاعی اس – 300 روسیه به ایران در حال حاضراز سطح رسانه‌های روسیه به محافل سیاسی و نظامی این کشور کشیده شد. در روسیه بین مخالفین و موافین تحویل این سامانه دفاعی به ایران، بحث شدیدی آغاز شده است.

تا به حال روسيه از تحويل سامانه دفاعى اس – ۳۰۰ به ايران سر باز زده است. فلگن هاور در این باره می‌گوید: «این قراردادی است که در سال ۲۰۰۵ بین ایران و روسیه منعقد شد و طبق آن باید سیستم موشکی به ایران فروخته می‌شد. ولادیمیر پوتین در مرحله‌ آخر از فروش اس – ۳۰۰ به ایران جلوگیری کرد. این مسئله سبب بروز اختلاف در حاکمیت روسیه شده است.»

به نظر فلگن هاور نمایندگان صنایع نظامی روسیه طرفدار فروش این سامانه‌ دفاعی هستند و با نظر پوتین مخالفت می‌کنند. آنها به سود کلان این معامله چشم دوخته‌اند و خواستار فروش این سلاح‌ها هستند. ولی پوتین هنوز به دلیل تاثیر زیاد طرفداران اسرائیل در روسیه با تحویل این سامانه ‌دفاعی مخالفت می‌کند.

پاول فلگن‌هاور درباره موافقان فروش این سلاح‌ها به طرفداران ایران به لابی‌گران ایران در مسکو اشاره می‌کند. وی معتقد است، ایران لابی‌‌های بسیار قوی در مسکو دارد.

تبادلات تجاری اسرائیل و روسیه دو برابر مبادلات بازرگانی ایران با روسیه است. علی‌رغم آن برای روسیه تحویل اس – 300 فراتر از فروش یک سلاح و سودهای حاصل از آن است. فلگن‌هاور می‌گوید: «من فکرمی‌کنم در درجه اول، این فشار اسرائیل به مسکو بود که روسیه این محموله‌ها را تحویل ایران نداد. اسرائیل و روسیه در عرصه‌ تکنولوژی نظامی پروژه‌های مشترک و جدی دارند.»

این کارشناس نظامی روس همچنین اشاره می‌کند که سیاست نتانیاهو نخست‌وزیراسرائیل در سال‌های ۹۷ و ۹۸ باعث شد نخستین قرارداد همکاری فنی – نظامی روسیه و اسرائیل امضاء شود و تابحال رشد قابل توجهی نیز داشته است. وی به نقش خوب و مثبت ولادیمیر پوتین در توسعه‌ این مناسبات می‌کند.

از سوی دیگر لابی‌گران ایرانی علاوه بر همکاری صنایع اتمی پرسود، همراهی بیشتر ایران در عرصه‌ اوپک گازی را هم مطرح می‌کنند. آنها همچنین این ایده را طرح می‌کنند که ایران با روسیه همسایه است و روسیه نباید با امریکایی‌ها علیه کشورهم مرز خود در یک جبهه قرارگیرد.

فلگن هاور تاکید می‌کند، سخن بر سر معامله یک محموله‌ نظامی بین ایران و روسیه نیست، بلکه این مسئله به نوعی مبارزه دائمی در حاکمیت روسیه تبدیل شده است.

کارشناسان روس تائید می‌کنند که موشک‌های اس – ۳۰۰ وسیله‌ای است در دست دولتمردان روسیه که از این طریق به ایران فشار آورند تا در مناقشه هسته‌ای با درخواست‌های جامعه‌ بین‌الملل موافقت کند. این کارشناسان ضمن استناد به وعده‌های دولت روسیه می‌گویند، اگر ایران بر سرغنی سازی اورانیوم با روسیه کنار بیاید، مقامات روسیه با تحویل این موشک‌ها به ایران موافقت خواهند کرد.

بین طرفداران ایران و اسرائیل در حاکمیت روسیه مبارزه‌ درونی ادامه دارد و نتیجه‌ آن تا کنون مشخص نیست. ولی به گفته پاول فلگن‌هاور یک چیز مشخص است و آن اینکه در موقعیت کنونی بدون تصمیم نهایی ولادیمیر پوتین هیچ اقدامی مبنی بر تحویل سامانه‌ دفاعی اس – ۳۰۰ انجام نخواهد گرفت.


نظر شما :