رئيس‌جمهورى برزيل:

از انزواى ايران پرهيز کنيد

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۷۰۵۱ اخبار اصلی
درست در روزهايى که اعضاى گروه 1+5 به استثنا چين در تلاشى مضاعف براى ...
از انزواى ايران پرهيز کنيد

درست در روزهايى که اعضاى گروه 1+5 به استثنا چين در تلاشى مضاعف براى رسيدن به توافقى همه جانبه هستند، مخالفان تحريم ايران اندک‌اندک از لاک سکوت خارج مى‌شوند. درست در روزهايى که ژاپن نيز براى ممانعت از تحريم ايران جهت غنى‌سازى اورانيوم اين کشور اعلام آماده‌گى کرده است و چينى‌ها نيز اندکى از موضع دفاع از پرونده هسته‌اى ايران دور نشده‌اند، برزيل نيز به جمع مخالفان تحريم ايران پيوست. رئيس‌جمهورى اين کشور لوئيس داسيلوا در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود تصريح کرد که جهان بايد مانع از انزوا ايران به دنبال برنامه هسته‌اى اين کشور شود.

برزيل که رابطه حسنه خوبى با ايران دارد و البته در زمينه مبادلات تجارى نيز رقم بالايى را به خود اختصاص داده همواره با تشديد تحريم‌ها عليه ايران مخالفت کرده است.

لولا در اين خصوص گفت: صلح در جهان نمى‌تواند انزوا هيچ کدام از اعضاى جامعه بين‌المللى را بپذيرد . من در ماه مى به تهران رفتم تا مقدمات خريد از اين کشور را فراهم سازم. حجم صادرات ما به ايران سالانه بيش از يک ميليارد دلار است اما واردات خاصى از ايران نداريم.

برزيل که خود در گردونه کشورهاى داراى برنامه انرژى هسته‌اى است، همواره از تلاش‌هاى ايران براى دستيابى به انرژى صلح آميز هسته اى حمايت کرده است. اين در حالى ست که غرب و ايالات متحده همواره با عينک بدبينى به تحولات هسته‌اى ايران نگاه کرده‌اند و البته تهران را به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى متهم مى‌کنند.
برزيل از جمله کشورهايى است که درست مانند چين همواره مخالفت صريح خود را با تحريم ايران آن هم به واسطه برنامه هسته اى اين کشور اعلام کرده است. پيش از اين نيز وزير امور خارجه برزيل تاکيد کرده بود که دولتش از گفتگو ميان ايران و آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى استقبال مى‌کند.

اين مقام برزيلى تاکيد دارد که گفتگو بهترين جايگزين براى اعمال تحريم يا به انزوا کشاندن ايران است. در ماه نوامبر بود که لولا در ديدار با محمود احمدى نژاد رئيس‌جمهورى ايران پيشنهاد وساطت خود ميان غرب و تهران را داده و پيشنهاد کرد که تهران بايد به انرژى صلح‌آميز هسته‌اى در چهارچوب قوانين بين‌المللى دسترسى پيدا کند.


نظر شما :