کرکوک، نقطه داغ انتخابات عراق

۰۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۷۰۵۷ اخبار اصلی
مردم کرکوک که از شهرهاى نفت‌خيز عراق است اين روزها در فضايى آکنده از نگرانى و هراس زندگى مى‌کنند. هراس از اين‌که در پى اوضاع متشنج ناشى از تبليغات انتخاباتى نامزدهاى گوناگون اوضاع شهر به تشنج و درگيرى کشيده شود.
کرکوک، نقطه داغ انتخابات عراق
مردم کرکوک که از شهرهاى نفت‌خيز عراق است اين روزها در فضايى آکنده از نگرانى و هراس زندگى مى‌کنند. هراس از اين‌که در پى اوضاع متشنج ناشى از تبليغات انتخاباتى نامزدهاى گوناگون اوضاع شهر به تشنج و درگيرى کشيده شود.

 اين روزها نامزدهاى گوناگون از قوميت‌ها و فرقه‌هاى مختلف روش‌هاى حساسيت‌برانگيزى را برای روند انتخابات در اين شهر پيش گرفته‌اند. ماشين‌هاى تبليغاتى يکى با پرچم کردها در شهر مى‌گردد يکى با پرچم ترکمن‌ها و هر کدام موسيقى‌هاى قومى خاص و سنتى خود را پخش مى‌کنند. به گزارش عراق آزاد، برخى از مردم معتقدند که اين روش بسيار حساسيت‌برانگيز خواهد بود چون ماشين‌هاى مربوط به احزاب کرد در مناطق ترکمن‌نشين مى‌گردند و برعکس و همه چيز شبيه نوعى عرض اندام است. برخى ديگر از شهروندان نيز از هزینه‌های گزاف مبالغ مصرف شده انتقاد مى‌کنند و اين‌که شعار همه جا را فراگرفته اما در عمل اتفاق خاصى نيفتاده است و اميد هم نمى‌رود که بيفتد، دلخورند.

 ارشد الصالحى مسئول جبهه‌ى ترکمن و نامزد از ليست العراقيه برپاداشتن پرچم‌هاى کردى در مناطق ترکمن‌نشين را پديده‌اى دور از تمدن دانست که هدف از آن تحريک مردم و ترساندن ترکمن‌ها از حضور پاى صندوق‌هاى رأى است و مسئوليت هرگونه عواقب را به عهده‌ى حکومت محلى کرکوک دانست. على مهدى، نايب رئيس حزب ترکمن ايلى و نامزد مجلس از ليست ائتلاف ملى عراق نيز احزاب کرد را به استفاده از روش‌هاى غيرقانونى در تبليغات انتخاباتى‌شان متهم کرد و گفت که يکى از تبليغات انتخاباتى کردها تقسيم زمين‌هاى ترکمن‌ها ميان کردهاست تا بدين‌ترتيب مردم را فريب دهند و رأى جمع کنند.

 از طرفى ديگر، رفعت عبدالله مسئول حزب اتحاد ملى کردستان در کرکوک گفت که با وجود نزاع‌هاى انتخاباتى همه‌ى جريان‌هاى سياسى آزادانه مشغول تبليغات‌اند و برنامه‌هاى خود را تشريح مى‌کنند. وی هرگونه درگيرى و تشنج در آينده‌ى نزديک را بسيار بعيد دانست.

 هم‌چنين شيخ برهان مزهر العاصى، عضو شوراى استان‌دارى کرکوک نيروى انتظامى اين شهر را به سرسپردگى به احزاب سياسى بزرگ متهم کرد و اين را به توانايى مالى اين احزاب بزرگ مربوط دانست.

 کرکوک با نفت بسيار خود از ثروتمندترين شهرهاى عراق است که در ترکيبى از ترکمن‌ها و کردها و اعراب و نيز مسيحيان و صابئيان و ديگر اقليت‌هاى دينى در آن زندگى مى‌کنند. اين گونه‌گونى ساکنان اين شهر را داراى موقعيت و وضعيتى پيچيده و دشوار و ويژه کرده است و از همين رو براى حکومت مرکزى عراق و نيز دولت امريکا اهميت بسيار دارد.

 مصطفى الهيتى، از سران جبهه‌ى عراقى گفت و گوى ملى به رياست صالح المطلک ــ از نامزدهاى محروم شده از انتخابات به سبب ارتباط با حزب بعث ــ گفت که احتمالا اين حزب کرکوک را از تصميم خود مبنى بر تحريم انتخابات استثنا خواهد کرد زيرا اين شهر به نظر او وضعيتى ويژه دارد. او گفت حزبش به زودى در اين باره تصميم‌گيرى خواهد کرد. او هم‌چنين خبرهاى مربوط به جدا شدن حزب متبوعش از فهرست العراقيه را به شدت تکذيب کرد.

 گفتنى است کرکوک به سبب ترکيب قومیت خاصش و اختلاف ميان اعراب و کردها و ترکمن‌ها درباره‌ى اکثريت اسکانى اين شهر وضعيت ويژه‌اى در عراق دارد.


نظر شما :