واشنگتن همچنان به چين اميدوار است

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۵ کد : ۷۰۶۰ اخبار اصلی
بازى ميان ايالات متحده و چين ابتدا با تهديد آغاز شد. بهانه بازى هم ايران بود...
واشنگتن همچنان به چين اميدوار است

بازى ميان ايالات متحده و چين ابتدا با تهديد آغاز شد. بهانه بازى هم ايران بود. کشورى که همگان ادعا مى‌کنند به دنبال برنامه هسته‌اى براى توليد تسليحات است و خود با تکذيب اين ادعاها، تاکيد دارد که به دنبال استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌اى است. پس از تهديد و شاخ و شانه کشيدن براى يکديگر و البته تلافى، اکنون نوبت به استمداد رسيده است. هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده که در نخستين مراحل تهديد چين هشدار داده بود که ايستادن اين کشور در کنار ايران، سرنوشت يکسان انزوا را براى هر دو کشور رقم خواهد زد در تازه‌ترين اظهار نظر خود ادعا کرده است که که واشنگتن سرگرم يک سلسله اقدامات براى دور کردن چين و سوريه از ايران است.

اين اظهارات را اعضاى کميته مالى مجلس سنا ايالات متحده مخاطب بودند اما در نهايت خبرنگاران نيز به اين نتيجه رسيدند که بازى ميان پکن – واشنگتن اندک اندک وارد مرحله امتيازدهى و امتيازگيرى شده است.

به گزارش آسوشييتدپرس، با وجود گذشت يک ماه از نشست نمايندگان کشورهاى 1+5 در نيويورک و اعزام نماينده دون‌پايه‌اى از چين براى حضور در آن، هنوز آمريکايى‌ها اين حرکت زيرکانه چينى‌ها را فراموش نکرده‌اند. به همين دليل خانم هيلارى کلينتون اعتراف مى‌کند که چين و برخى کشورهاى کليدى آمادگى حمايت از سياست هاى آمريکا را ندارند. 

کلينتون گفت: طى هفته هاى اخير و ديدارهاى گسترده اى که داشته است در مورد ديدگاه هاى آمريکا مبنى بر اينکه حرکات ايران نبايد بدون پاسخ بماند، تلاش هاى بسيارى کرده است.  

بانوى اول سابق ايالات متحده در اين خصوص مى‌گويد: به مقامات چينى گفته‌ام که دستيابى ايران به تسليحات اتمى به منزله کشيدن ماشه براى شروع مسابقه تسليحاتى در منطقه خليج فارس است که مى تواند به علائق امنيتى خود چين به خصوص اتکا پکن به نفت ايران هم آسيب برساند.  
 

رابطه حسنه ميان سوريه و ايران هم بهانه ديگرى بود تا خانم هيلارى اشاره اى هم به موضع دمشق در خصوص ايران بکند: واشنگتن از دمشق مى خواهد تا فورا از ايران کناره بگيرد و به از سرگيرى مذاکرات صلح با اسراييل مبادرت ورزد.  

ما براى مقامات سوريه ,ضرورت همکارى هاى بيشتر در ارتباط با عراق, خاتمه دادن به دخالت در لبنان و فراهم آوردن تسليحات براى حزب الله، از سرگيرى مسير مذاکرت اسراييل - سوريه و موارد ديگر را مشخص کرديم.  
 

کلينتون افزود: واشنگتن همچنين از سوريه خواسته است تا به آرامى از روابطش با ايران که براى آمريکا و منطقه مشکل ساز است، کناره بگيرد.  

باراک پيشنهاد يکى از سناتورها مبنى بر دعوت بشار اسد و بنيامين نتانياهو به کاخ سفيد را به منظور شکستن موانع مذاکرات دمشق - تل آويو مورد بررسى قرار مى خواهد داد.   

کلينتون به سناتور آرلن اسپکتر گفت: قطعا هر چيزى را که بتواند آن موانع را بشکند، مورد بررسى قرار خواهد داد.  
وى افزود: ولى اطمينان ندارم که آن موضوع قابل قبول و يا انجام شدنى از سوى طرفين باشد.  

وزير خارجه آمريکا تکرار کرد که هدف آن است که ترکيه ترغيب شود ميانجيگيرى ميان اسرائيل و سوريه را که در جريان حمله اسرائيل به غزه قطع شده است، از سر بگيرد.

سوريه از يک سال پيش که باراک اوباما سکان قدرت در آمريکا را بر دست گرفته تا‌کنون از حالت دشمنى قديمى خارج شده و دموکرات‌ها با سفرهاى متعدد به اين کشور سعى کرده‌اند خاندان اسد را در کنار خود قرار دهند


نظر شما :