کاهش رابطه با دولت انگليس جدى است

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۹ کد : ۷۰۶۳ سرخط اخبار
کاهش رابطه با دولت انگليس جدى است

 

رئيس کميسيون فرهنگى مجلس با انتقاد از خصومت و توهين دولت و رسانه‌هاى انگليس به ملت ايران، گفت که طرح کاهش رابطه با دولت اين کشور در مجلس جدى است.

غلامعلى حداد عادل رئيس کميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى و مشاور رهبر معظم انقلاب در گفتگو با فارس، درخصوص کاهش يا قطع رابطه کامل ايران با دولت انگليس، گفت: طرح کاهش رابطه با دولت انگليس در مجلس جدى است، مگر اين که دولت انگليس در خصومت خود با ملت ايران تجديدنظر جدى کند.
وى در پاسخ به اينکه علت نگرانى مسئولان انگليسى از کاهش رابطه با ايران چيست؟ افزود: تصور مى‌کنم آنها بيش از آنکه نگران هرچيزى باشند، نگران تناقض در کارهاى خود نسبت به ما هستند.
حداد عادل تصريح کرد: انگليسى‌ها از يک سو با رسانه‌هايشان به ملت ايران توهين مى کنند و از سوى ديگر ادعاى بى‌طرفى و روابط ديپلماتيک با ايران دارند که اين نوع رفتارها با هم سازگارى ندارد.
رئيس کميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى در بخش ديگرى از گفتگوى خود با فارس درباره کاهش رابطه با دولت انگليس در ابعاد فرهنگى، اظهار داشت: يکى از عرصه‌ها در کاهش رابطه فرهنگى با دولت انگليس، بخش همکارى در مباحث ميراث فرهنگى است که اين امر قطعا از رويکرد آنان تاثير مى‌پذيرد.
وى موضوع اعزام دانشجو را يکى ديگر از ابعاد فرهنگى کاهش رابطه با دولت انگليس دانست و خاطرنشان کرد: مسلما اگر دولت انگليس نسبت به اقدامات خصمانه‌اش عليه جمهورى اسلامى ايران تجديدنظر نکند، اعزام دانشجو به اين کشور يکى ديگر از مواردى است که تحت تاثير اين امر قرار خواهد گرفت.

کارگزاران فعلا منتشر نمی شود

دبیرکل حزب کارگزاران با تکذیب اخبار اخیر درباره روزنامه کارگزاران گفت این روزنامه فعلا منتشر نمی‌شود.

به گزارش مهر، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در واکنش به برخی خبرها که درباره انتشار مجدد روزنامه کارگزاران در اسفندماه و در آستانه سال 89 خبر دادند، گفت: «نه خیر، این روزنامه فعلا منتشر نمی‌شود و هیچ خبری هم از انتشار مجدد آن نیست. هنوز مراحل حقوقی رفع توقیف روزنامه به حزب کارگزاران ابلاغ نشده است

چندی پیش برخی رسانه ها با انتشار سخنان مدیرمسئول روزنامه کارگزارن، از انتشار مجدد این روزنامه در اسفندماه سالجاری خبر دادند. سیدمرتضی سجادیان مدیر مسئول روزنامه کارگزاران اعلام کرده بود: «مقدمات انتشار مجدد روزنامه کارگزاران فراهم شده و به ‌طور قطع تا قبل از پایان سال جاری مجددا با همان لوگوی سابق روی گیشه روزنامه‌فروشی خواهد بود

روزنامه کارگزاران در 10 دی ماه 87 توقیف شد. محمد پرویزی، مدیرکل وقت مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علت توقیف این روزنامه را، چاپ مطلبی عنوان کرد که در آن، «جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در غزه تطهیر شده و مدافعان فلسطینی را گروهی تروریست و اقدام آنها را حرکتی ضد بشری قلمداد کرده است.» روزنامه کارگزاران در شماره مورد اشاره، بخشی از اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت تحت عنوان «محکومیت فجایع خونبار غزه» را هم منتشر کرده بود.

نشت آب از بزرگترين آکواريوم جهان

در پى نشت آب آکواريوم غول پيکر يک مرکز تجارى در دبى مغازه‌هاى اين مرکز تجارى به طور موقت تخليه شدند.
واحد مرکزى خبر به نقل از خبرگزارى فرانسه گزارش داد، نشت آب آکواريوم غول پيکر «دبى مال» Dubai Mall مرکز تجارى در شهر دبى که يکى از جاذبه‌هاى گردشگرى امارات به شمار می‌رود، باعث شد تا مغازه‌هاى اين مرکز تجارى به طور موقت تخليه شوند.

مرکز تجارى «دبى مال» 1200 مغازه و فروشگاه دارد و در بزرگترين آکواريوم جهان که در اين مرکز تجارى ساخته شده است، گونه‌هاى مختلف ماهى و کوسه نگهدارى مى شود.



تحریم بانک ملت از سوی انگلیس لغو شد

با رای دادگاه بریتانیا و به دستور این دادگاه ، محدودیت های اعمال شده از سوی خزانه داری انگلیس علیه بانک ملت جمهوری اسلامی ایران ، لغو می شود.

به گزارش روابط عمومی بانک ملت و از روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن، این بانک در دادگاه رسیدگی به محدودیت های خزانه داری بریتانیا پیروز شد.

دیلی تلگراف نوشت: بانک ملت که یک بانک خصوصی ایرانی است روز چهارشنبه موفق شد تا در جلسه بدوی رسیدگی به پرونده شکایتش از خزانه داری انگلیس پیروز شود.

بر این اساس، دادگاه بریتانیا ، محدودیت های اعمال شده از سوی خرانه داری انگلیس علیه بانک ملت را مطابق با بند 6 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، غیر قانونی دانست و از دولت خواستار لغو این محدودیت ها شد.

بنابراین تصمیم، تا هنگامی که دولت بریتانیا ادله کافی برای دست داشتن بانک ملت ایران در برنامه های موشکی و هسته ای ارایه ندهد، نمی تواند آن را محدود کند. خزانه داری بریتانیا تاکنون نتوانسته است دلایل فوق الذکر را به دادگاه ارایه دهد.

پیروزی حقوقی بانک ملت بر خزانه داری بریتانیا بازتاب گسترده ای در محافل پولی و مالی از جمله مجلات معتبر فوربس، بیزینس ویک و ... داشته است.



جزییات جدید از نحوه بازداشت ریگی

نشریه پنجره - در فاصله 22 تا 23 فوریه (سوم تا چهارم اسفند) صفحه اطلاعات پرواز سایت رسمی فرودگاه دبی تنها مشخصات یک پرواز به پایتخت قرقیزستان را ثبت کرده است. قرار بود پرواز شماره QH454 ساعت 10 و 45 دقیقه سوم اسفند، از دبی به مقصد قرقیزستان صورت بگيرد؛ اما این پرواز با 3 ساعت و 19 دقیقه تأخیر و در ساعت 2 و 4 دقیقه بامداد چهارم اسفند از فرودگاه دبی انجام شد.

ریگی گذرنامه افغانی دارد و با همین گذرنامه هم در چند سفر خود به عربستان سعودی به بهانه انجام فریضه حج، با برخی نیروهای امنیتی عربستان سعودی و شخصيتهاى وهابى دیدار کرده و مورد حمایت گسترده این دولت قرار گرفته است. در همین سفر اخیرش نیز که به دام مأموران امنیتی ایران افتاد با همین گذرنامه افغانی سفر میکرد. سال گذشته مأموران اطلاعاتی ایران در موسم حج، متوجه میشوند که سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جندالله ظاهرا براى انجام فریضه حج به عربستان رفته است. براساس توافقنامه امنيتى بين جمهورى اسلامى ايران و عربستان سعودى، مقامات اطلاعاتی کشورمان برای دستگیری شرور شرق کشور با مقامات سعودى وارد مذاکره میشوند؛ عربستان طفره میرود و ریگی از این کشور خارج میشود. مأموران امنیتی ایران ریگی را تا فرودگاه کشور مقصد – پاکستان - تعقیب میکنند، اما پوشش امنیتی نیروهای آمریکایی ریگی را از تور نیروهای امنیتی ایران خارج میکند. تور امنيتى نيروهاى ايرانى در فرودگاه کراچى باز موفق نشد، چرا که ريگى در پارکينگ فرودگاه سوار خودرويى گرانقيمت و مدرن شد که دقيقا دو خودروى ديگر با همان رنگ و شماره پلاک از فرودگاه خارج شد و نيروهاى ايرانى نتوانستند وسيله نقليه اصلى ريگى را تشخيص دهند.

عملیات تعقیب و گریز ریگی از کويته پاکستان به کابل و افغانستان و از آنجا تا فرودگاه دبی ادامه پیدا میکند تا مساعدترین موقعیت برای دستگیری او فراهم آید.  بهدليل نگرانى از شنود و بهرهبردارى دشمن از ابزارهاى الکترونيکى، هيچ پيام و کلامى با استفاده از رسانههاى متداول تبادل نشده است. در فرودگاه دبی نیز یک تیم امنیتی اطلاعاتی ایران بدون برانگیختن هر نوع حساسیتی سوار پرواز دبی - بیشکک میشوند. ریگی بههمراه نفر دوم گروه با نام کوچک حمزه و پنج محافظ قرقيزش نیز سوار هواپیمای خطوط «قرقیزستان ایر کمپانی» میشود. پرواز با 3 ساعت و 19 دقیقه تأخیر از فرودگاه دبی صوت ميگيرد.

گفته شده است تيم امنيتى ايرانى که متشکل از چند مرد و زن از سربازان انقلاب اسلامى بود، در تأخير هواپيما نيز بيتأثير نبودند. پرواز با تأخير صورت گرفت تا مقدمات بعضى کارها در تهران، اصفهان، بندرعباس و زاهدان فراهم شود. اين احتمال وجود داشت که ريگى براى پنجمينبار به دلايل امنيتى سفر خود را لغو کند، ولى چنين نشد.

منابع تأييد نشده گفته اند: تماس تلفنى از دبى به بندرعباس داراى عبارتى با مفهوم ارسال ايميلى به مقصد تهران بود و دقايقى بعد، جنوب کشور در وضعيت شکار قرار گرفت. مأموران امنيتى ايرانى با برخاستن پرواز هم فرودگاه دبى را ترک نکردند، چرا که احتمال بازگشت هواپيما به فرودگاه وجود داشت.

 
مأموران امنیتی ایران میکوشند خلبان این پرواز را متقاعد کنند که بدون اطلاع به خدمه پرواز و مسافران، در فرودگاهی در مرکز ایران فرود اضطراری کند، اما با عدم تمکین وی مواجه شده و خلبان پس از تماس با دوبى رسما از فرود سرپيچى ميکند. اينکه چرا فرودگاه دبى به خلبان دستور عدمنشستن داده است خود علامت سئوال بزرگى است که بايد در آينده رمزگشايى شود. معمولا در اينگونه مواقع هواپيماها بهسرعت فرود ميآيند. لاجرم دو فروند هواپیمای اف-4 نیروی هوایی ارتش اقدام به رهگیری هواپیما کرده و خلبان را مجبور به پروازى طولانى در آسمان کشور ميکنند و درنهايت او بهواسطه اقدام قهرآميز شکاريهاى ارتش مجبور به فرود در فرودگاهی در بندرعباس ميشود. با احتساب مدت زمان ٤٠ پرواز تا بندرعباس بامداد چهارم اسفند بوئينگ 737 حامل ریگی و همراهانش در بندرعباس مینشیند.

منابع غيررسمى نقل کردهاند عملیات بیحس کردن ریگی با چنان سرعتی از سوى يکى از خانمها انجام میشود که فرصت هیچ واکنشی را نه به او، نه به نفر همراهش و نه به محافظانش نمیدهد. از آن مهمتر ريگى وقتى متوجه تغيير احوال خود ميشود که دستبند بر دست داشته است و مأمورى مراقب عدماقدام او به خودکشى بوده است. محافظان قرقيز او حتى فرصت تغيير مکان خويش را هم پيدا نکردند. «ریگی از نحوه دستگیریاش بهتزده شده بود» این سخن را وزیر اطلاعات در جریان کنفرانس خبریاش به زبان آورد. خبر دستگیری ریگی، دنیا را بهتزده میکند. ديويد ميليبند اين اتفاق را نشانه اقتدار اطلاعاتى ايران ميداند. بلافاصله پس از عملیات، هواپیمای بیشکک - دبی از بندرعباس بلند میشود. ریگی و همراهانش توسط یک هواپیمای اختصاصی ارتش به تهران منتقل میشوند.

اختلاف‌نظر وزارت اطلاعات و خارجه در مورد انگلیس

عضو هيات رئيسه مجلس از جلسه مشترک کميسيون امنيت‌ملى با دبير شوراى عالى امنيت‌ملى و وزير امورخارجه در هفته جارى خبر داد.
حسين سبحانى‌نيا عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت‌ملى و سياست‌خارجى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالى که به استفساريه اين کميسيون از شوراى امنيت‌ملى در مورد طرح کاهش روابط ايران با انگليس اشاره داشت، گفت: همچنان منتظر پاسخ اين استفساريه توسط شوراى امنيت‌ملى هستيم و هنوز جوابى به ما داده نشده است.
به گفته وى طرح کاهش روابط ايران با انگليس با توجه به اهميت موضوع، از سوى رياست مجلس به منظور دريافت نظر شوراى عالى امنيت ملى و وزارت امورخارجه به کميسيون امنيت‌ملى و سياست‌خارجى مجلس ارجاع داده شد.
وى با اشاره به نشست کميسيون امنيت‌ملى با وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات در اين خصوص، خاطرنشان کرد: معاونين وزارت امورخارجه و معاونين وزارت اطلاعات به نحوى بر کاهش روابط ايران با انگليس اتفاق نظر داشتند. اما نسبت به قطع روابط اختلاف نظر وجود دارد و به اين جهت بحث بيشترى بايد انجام شود تا به نظر واحدى برسيم.
عضو هيات رئيسه مجلس، نشست کميسيون امنيت‌ملى با دبير شوراى عالى امنيت‌ملى و وزير امورخارجه را يکى از مراحل پيشرفت اين طرح دانست و يادآور شد: جلسه‌اى با حضور دبير شوراى عالى امنيت ملى و آقاى متکى يکى از بحث‌هاى لازم است که در کميسيون امنيت‌ملى تشکيل خواهد شد. امکان دارد اين نشست در هفته جارى يا هفته آتى برگزار شود.
سبحانى‌نيا بررسى طرح کاهش روابط ايران و انگليس در صحن علنى مجلس، پيش از بررسى لايحه بودجه 89 را بعيد دانست و تصريح کرد: با توجه به اينکه نشست کميسيون امنيت‌ملى و سياست‌خارجى با دبير شوراى عالى امنيت‌ملى و وزير امور خارجه هنوز انجام نشده است؛ بعيد است که اين طرح پيش از لايحه بودجه 89 به صحن علنى مجلس بيايد. چرا که هفته آينده 13 يا 15 اسفندماه لايحه بودجه 89 در صحن علنى بررسى مى‌شود و بررسى طرح کاهش روابط ايران با انگليس به بعد از تعطيلات نوروز 89 موکول مى‌شود.
وى اظهار داشت: بحث مفصل و همه جانبه‌اى در کميسيون امنيت‌ملى نسبت به مواردى که کاهش روابط و يا اصل قطع رابطه ‌و اينکه کاهش روابط در چه حوزه‌هايى باشد، در کميسيون امنيت ملى مطرح شده است. بحث شد که لازم است در مورد قطع رابطه در زمينه‌هاى اقتصادى، تجارى، بازرگانى، فرهنگى، سياسى و پزشکى نظرات دستگاه‌هاى مختلف را جويا شويم. در نهايت با دريافت نظرات شوراى عالى امنيت ملى و وزير امور خارجه يک جمع‌بندى کلى را به صحن علنى مجلس ارائه خواهيم کرد.



وقوع زلزله 8/8 ریشتری در شیلی

زلزله اى به قدرت 8.8 ريشتر نزديکى شهر کونسژسيون در شيلى را لرزاند.

به گزارش فارس، لرزش در سانتياگو پايتخت شيلى هم احساس شده است و مرکز هشدار سونامى اقيانوس آرام براى سواحل شيلى و پرو هشدار سونامى را صادر کرده است.
اکوادور نيز در وضعيت زرد قرار دارد. 8.8 ريشتر در 56 مايلى شمال شرقى کونسپسيون و در عمق 34 مايلى زمين رخ داده است.
مردم وحشت زده در پايتخت شيلى در حدود 200 مايلى شمال مرکز زلزله به خيابان‌ها ريخته‌اند و در حال گريه کردن هستند.
بر اساس اعلام خبرگزارى رويترز ساختمان‌ها در سانتياگو لرزيده و برخى خرابى‌ها نيز بر جاى مانده است.
مقام‌هاى شيليايى اعلام کرده‌اند در حال بررسى اوضاع و ارزيابى خسارات وارده در منطقه زلزله زده هستند.
شيلى در سال 1960 شاهد بزرگترين زلزله ثبت شده در تاريخ جهان از سال 1900 بود. زلزله اى به قدرت 9.5 ريشتر که شهر والديويا را لرزانده و منجر به کشته شدن 1655 نفر و ايجاد سونامى شد که در جزايرى با فاصله 2300 مايل شيلى و حتى در هاوايى، ژاپن و فيليپين نيز خساراتى را بر جا گذاشت.

مصادره ثروت نخست وزير سابق تایلند


دادگاه عالى تايلند روز جمعه راى داد که «تاکسين شيناواترا» نخست وزير سابق اين کشور از قدرت خود در سال‌هاى 2001 تا 2006 سوءاستفاده کرده و بيش از 46 ميليارد بات (حدود 3/1 ميليارد دلار) از «ثروت غيرعادى» وى و همسرش بايد مصادره شود.
   
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزارى‌ها از بانکوک، بخش جنايى دادگاه عالى تايلند براى صاحبان مشاغل سياسى همچنين اعلام کرد که شيناواترا و همسر سابقش ثروت خود را در ارتباط با کسب و کار مخابراتى در زمان نخست وزيرى مخفى کردهاند.

پس از اعلام راى دادگاه، که مدت هشت ساعت زنده از تلويزيون پخش شد، شيناواترا از طريق ارتباط ويديويى از دوبى آن را غيرمنصفانه دانست و گفت که ثروتش را از راه درست کسب کرده است.
وى گفت در تايلند هيچ عدالتى نيست و از هوادارانش خواست که به مبارزه صلح آميز براى دمکراسى ادامه دهند.

دادستان خواستار مصادره تمام دارايى 76 ميليارد باتى شيناواترا شده بود که با اسامى مختلف در حساب‌هاى بانکى تايلند ذخيره و اکنون بلوکه شده است.
اما دادگاه، ثروت وى را قبل از نخست وزير شدن در فوريه 2001 مستثنى کرد.

شيناواترا در سپتامبر 2006 هنگامى که در خارج از کشور يه سر مى‌برد، با کودتايى نظامى سرنگون شد و در سال2008 غيابا به دو سال زندان محکوم گشت.
وى اکنون در دوبى ساکن است.

صدها هوادار شيناواترا که از پنجشنبه نزديک دادگاه گردآمده بودند، با شنيدن راى دادگاه به تظاهرات پرداختند. نيروهاى امنيتى از بيم خشونت تظاهرکنندگان در آماده باش به سر مى‌برند.

 

اخبار قبلی

مخالفان سیاسی را دسته جمعی اعدام کنید!
شایعه سکته قلبی میرحسین موسوی!

گفت‌وگوی وزراى خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران
تمام تلاش های عربستان علیه ایران
دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند
پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند

 


نظر شما :