سفر به دمشق برای آمادگی همه جانبه

۱۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۴ کد : ۷۰۶۶ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه.
سفر به دمشق برای آمادگی همه جانبه

دیپلماسی ایرانی: گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

در مقطع کنونی سفر آقای احمدی نژاد به سوریه و دیدار و گفت و گوی مفصل او با سید حسن نصر الله چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد؟
بدیهی است در فضایی که اسرائیلی ها روند تهدیدات خود علیه ایران را شدت داده اند و در همین راستا به کشورهای مختلف سفر می‌کنند تا از این طریق علاوه بر فشار بر فلسطینیان، لبنان و سوریه، رایزینی با امریکا برای فشار بر سوریه را تقویت کنند تا دمشق دست از حمایت و همسویی با ایران بردارد. طبیعی است که تهران و دمشق نیز بر ابعاد همکاری و همسویی خود می‌افزایند.

تلاش اسرائیل به کشاندن پای امریکا به اعمال فشار بیشتر در منطقه علیه ایران به طور طبیعی واکنش کشورها و مردم منطقه را در پی دارد. سفر آقای احمدی نژاد به سوریه نیز در همین راستاست تا کشورهای منطقه در برابر هر نوع فشار یا تهدید احتمالی خود را آماده کنند.

اقداماتی که ایران و سوریه و حزب الله به شکلی موازی در برابر تحرکات اسرائیل در منطقه و جهان علیه ایران انجام می‌دهد تا چه اندازه می‌تواند در کنترل تهدیدات منطقه‌ای اسرائیل حائز اهمیت باشد؟
این که رژیم صهیونیستی با اقدامات هماهنگ منطقه‌ای دست از تحریکات بیشتر علیه ایران برخواهد داشت یا خیر بستگی به فضایی دارد که این رژیم در منطقه و در داخل با آن مواجه است. اسرائیل در دو حمله به لبنان و غزه علی رغم ادعای شکست ناپذیر بودن قدرت خود، عملا شکست خورد و اکنون اسرائیل به دنبال نوعی جبران شکست روحی و سیاسی خود در منطقه است.

از سوی دیگر انتخاباتی که در اسرائیل پیش روست احزاب مختلف این کشور را به تلاش برای پیشی گرفتن از رقیب واداشته و در این شرایط شاهد نوعی مسابقه در طرح شعارهای تندتر هستیم. حضور احزاب دست راستی افراطی در کابینه رژیم صهیونیستی این وضعیت را توجیه می‌کند. تلاش برای سرپوش گذاشتن بر گزارش گلدستون که رژیم صهیونیستی را به جنایات ضد بشری و پاکسازی نژادی متهم کرده است نیز عامل دیگری است که این رژیم را معطوف به تحرکات در خارج از مرزهای خود و در سطح منطقه ای کرده است.

این که آمادگی کشورهای منطقه در برابر هر نوع احتمال برخورد و تهدید از سوی اسرائیل، تل آویو را از اهداف خود در درون منطقه باز خواهد داشت یا خیر به این بستگی دارد که تا چه اندازه مشکلات داخلی اسرائیل بزرگ باشد.

مهمترین توافق تهران و دمشق و حزب الله در سفر آقای احمدی نژاد به سوریه متوجه چه نکاتی بود؟
جزییات این مذاکرات اعلام نشده اما طبیعی است که آمادگی در برابر هرگونه اقدام یا تهدید به اقدام از سوی اسرائیل در درون منطقه مد نظر طرفین گفت و گو قرار داشته است.

به اعتقاد شما موضوع هسته‌ای ایران تا چه اندازه بر روابط و مذاکرات ایران و کشورهای عربی نسبت به یکدیگر تاثیر دارد؟
طبعا کشورهای عربی و همسایه ایران در منطقه از هرگونه تحولی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، چه اقدامی از سوی اسرائیل صورت گیرد یا بر طبق روال فعلی و در سطح تهدید باقی بماند. کلیه این کشورها از طریق این تهدیدات وارد نوعی مسابقه تسلیحاتی شده‌اند و در حقیقت غربی‌ها بهره مند اصلی این روند هستند چراکه با تهدیدات رژیم صهیونیستی سلاح‌های بیشتری نیز به کشورهای عربی می‌فروشد. با این حال کشورهای غربی تلاش دارند جهت گیری دشمنی کشورهای عرب را از اسرائیل به سوی ایران منحرف کند.


نظر شما :