هشدار تل‌آويو به واشنگتن

سفير آمريکا به سوريه نرود

۱۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۸ کد : ۷۰۷۵ اخبار اصلی
حضور محمود احمدى نژاد رئيس جمهورى ايران در سوريه درست در فاصله زمانى که ...
سفير آمريکا به سوريه نرود

حضور محمود احمدى نژاد رئيس جمهورى ايران در سوريه درست در فاصله زمانى که واشنگتن عزم خود را براى نزديکى به دمشق جزم کرده است همان‌گونه که پيش‌بينى مى‌شد دردسر ساز شد.
 
درست بيست و چهار ساعت پس از انکه هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده از سورى‌ها خواست که فاصله خود با ايران را حفظ کنند، رئيس‌جمهورى ايران در کاخ رياست جمهورى بشار اسد مورد استقبال گرم او قرار گرفت. بشار اسد هم در مصاحبه‌اى مطبوعاتى در مقام طنز اعلام کرد که او و احمدى‌نژاد با هم ديدار کرده‌اند تا توافقنامه دورى را امضا کنند. همين سخنان کافى بود تا اسرائيلى‌ها بيش از آمريکايى‌ها و خانم هيلارى کلينتون به خشم آيند. در نخستين واکنش به اين مهمانى در دمشق، اسرائيلى‌ها از واشنگتن خواستند تا روند معرفى سفير جديد به سوريه را به تعويق بيندازد. آنچه خشم اسرائيلى‌ها را بيش از پيش برانگيخته است ديدار سه جانبه بشار اسد، محمود احمدى‌نژاد و دبير کل حزب الله لبنان بود.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، ايهود باراک وزير دفاع و بنيامين نتانياهو نخست وزيرى رژيم اسرائيل هر دو از ايالات متحده خواستند که به روند اعزام سفير به دمشق پايان دهد.

باراک اوباما دو هفته پيش در نهايت پس از پنج سال غيبت سفير آمريکا در دمشق نامزد مد نظر خود براى احراز اين پست را معرفى کرد. اين فرد هنوز منتظر نظر مساعد سناتورهاى آمريکايى براى آغاز به کار است. بسيارى از تحليل گران تند و تيز اسرائيلى ادعا مى‌کنند که بشار اسد در حقيقت براى کجن‌دهى به آمريکا و اسرائيل دست به ديدار با احمدى‌نژاد زده است.

لغو صدور رواديد براى ايرانى‌هايى که مى‌خواهند به سوريه سفر کنند و برعکس آن خشم اسرائيلى‌ها را برانگيخته است. همزمان برخى در تل‌آويو ادعا مى‌کنند که سورى‌ها انتصاب سفير از سوى دولت اوباما براى حضور در دمشق را به ضعف واشنگتن در برابر خود تعبير کرده‌اند.
 
هيلارى کلينتون پيش از اين اعلام کرده بود که موافقت واشنگتن براى اعزام سفير به اين کشور بدين‌معنا نيست که ايالات متحده ديگر نگران حرکت‌هاى سورى‌ها نيست. رابطه حسنه دمشق با حزب‌الله لبنان، حماس و تهران همواره مورد اعتراض واشنگتن و تل‌آويو بوده است.


نظر شما :