دبير کل آژانس ايران را دوست ندارد

۱۰ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۴ کد : ۷۰۸۳ اخبار اصلی
دبير کل جديد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى قرار نيست با ايرانى‌ها مانند محمد البرادعى برخورد کند. اين جمله‌ايست که رويترز گزارش جديد خود از رويکرد تازه آژانس در قبال ايران را با ان آغاز مى‌کند.
دبير کل آژانس ايران را دوست ندارد

دبير کل جديد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى قرار نيست با ايرانى‌ها مانند محمد البرادعى برخورد کند. اين جمله‌اى است که رويترز گزارش جديد خود از رويکرد تازه آژانس در قبال ايران را با ان آغاز مى‌کند. در سال هايى که محمد البرادعى دبير کل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى بود ايالات متحده در دوران رياست جمهورى جورج بوش، اين مقام را به جانبدارى از ايران و ناديده گرفتن تخلفات اين کشور متهم مى‌کرد. اکنون اما ورق برگشته است و ايرانى‌ها به دنبال گزارش اخير آژانس، يوکيا آمانو را به نزديکى بيش از اندازه به غرب و جانبدارى متهم مى‌کنند.

روز دوشنبه جلسه اعضاى آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى آغاز مى شود و پيش‌بينى مى‌شود که دبير کل اژانس اين‌بار نيز با لحنى شديد و تند و تيز ايرانى‌ها را متهم کند. ايران يوکيا را به نگاه کردن به دهان غربى‌ها و عدم کارامدى کافى متهم مى‌کند. در گزارش اخير آژانس ادعا شده بود که برخى حرکت‌هاى ايران مشکوک است و احتمال تلاش اين کشور براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى وجود دارد.
 
ماه دسامبر بود که آمانو رياست اژانس را از محمد البرادعى تحويل گرفت. هجدهم فوريه نخستين گزارش جدى او در خصوص ايران منتشر شد و همين تک گزارش کافى بود تا ايرانى‌ها از عملکرد رئيس‌جديد به ستوه بيايند.

يک ديپلمات اروپايى در گفتگو با رويترز به شرط عدم افشاى نام خود مى‌گويد: گزارش جديد تحت رياست آمانو بسيار شفاف و صريح‌تر از گزارش‌هاى منتشره از سوى محمد البرادعى بود. 35 عضو در نشست چند روزه آژانس حاضر خواهند شد و نحوه رياست آمانو و اظهار نظر اعضا در خصوص پرونده هسته‌اى ايران مى‌تواند در تصميم‌گيرى نهايى شوراى امنيت و اعضاى آن در مورد پرونده هسته‌اى ايران بسيار تاثير گذار باشد. اروپا و امريکا سرسختانه به دنبال تشديد تحريم‌هاى ايران هستند.

برخى ديپلمات‌هاى غربى پيش بينى مى‌کنند که نماينده ايران در نشست آژانس به گزارش اخير آمانو به شکل رسمى و البته تند و تيز انتقاد خواهد کرد. يک ديپلمات اروپايى ديگر در اين خصوص مى‌گويد: ايران بى‌شک دست از انتقادهاى برنده خود برنخواهد داشت. آنها در آژانس به دنبال انتقام گيرى از فرد هستند و نه تشکيلات.

منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران پيش از اين نيز به گزارش اخير آمانو اعتراض کرده و در اين خصوص گفته بود: آمانو در حال حاضر پست رياست را در اختيار دارد و هنوز تا رسيدن به تجربه‌هاى محمد البرادعى فاصله بسيارى دارد. اين گزارش نخستين گزارش آمانو بود و درست مانند تمامى نخستين‌ها مملو از اشتباه.

انتقادهاى ايران از آژانس در حالى ادامه دارد که طرف غربى دائما از آمانو به واسطه اين گزارش قدردانى مى‌کند. اسرائيل که دائما به دنبال محقق کردن حمله   به تاسيسات هسته اى ايران است از اين گزارش استقبال کرده و آن را مقدمه‌اى مى‌خواند براى آشنايى غرب با خطر هسته‌اى ايران.


نظر شما :