اروپا خود را براى تحريم ايران آماده مى‌کند

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۲ کد : ۷۰۸۹ اقتصاد و انرژی
حلقه تحریم اقتصادی ایران، همواره تنگ‌تر می‌شود. پس از کاهش ۹۷ درصدی اعتبار بیمه هرمس آلمان، بیمه لویدز لندن نیز اعلام کرد که در صورت تحریم امریکا، کشتی‌های حامل کالا به ایران را بیمه نخواهد کرد.
اروپا خود را براى تحريم ايران آماده مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: حلقه تحریم اقتصادی ایران، همواره تنگ‌تر می‌شود. پس از کاهش ۹۷ درصدی اعتبار بیمه هرمس آلمان، بیمه لویدز لندن نیز اعلام کرد که در صورت تحریم امریکا، کشتی‌های حامل کالا به ایران را بیمه نخواهد کرد.

ایالات متحده امریکا از سال ۱۹۹۷ تاکنون، شرکت‌هایی را که قراردادهایی با حجم بیش از ۲۰ میلیون دلار با صنعت نفت ایران می‌بندند، مورد تحریم قرار می‌دهد. این شرکت‌ها، حق معامله با دولت و شرکت‌های امریکایی را از دست می‌دهند.

اکنون قرار است تحریم امریکا شرکت‌هایی را که در بخش‌های غیر نفتی با ایران همکاری می‌کنند نیز در برگیرد. دولت امریکا در هفته‌های اخیر توانسته است همراهی روسیه را هم تا حدودی جلب کند.

تحلیل‌گران غربی امتناع روسیه از تحویل موشک‌های دفاعی اس ۳۰۰ را نشانه نزدیک شدن مواضع روسیه به اتحادیه اروپا و امریکا تلقی می‌کنند. خبرگزاری فرانسه در این مورد می‌نویسد، قرارداد تسلیحاتی میان روسیه و ایران، انتقاد امریکا و اسرائيل را برانگیخته بود. واشنگتن و تلاویو حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران را غیرممکن نمی‌دانند. سیستم دفاعی مدرن، می‌تواند این حمله را دشوار کند.

سفر اخیر هیلاری کلینتون به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با هدف جلب پشتیبانی متحدان عرب امریکا برای گسترش تحریم‌ها صورت گرفت. فشار بر چین نیز برای عدم پیشتیبانی از ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش یافته است.

یکی از راه‌های گسترش تحریم، بیمه نکردن شرکت‌های صادرکننده و کشتی‌های حامل کالا به ایران است. بیمه هرمس آلمان در دوران خاتمی اعتبار ایران را تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو افزایش داد، اما پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد در چند مرحله از حجم آن کاست. اکنون اعتبار این بیمه تنها ۶۸ میلیون یورو یعنی حدود سه درصد دوران خاتمی است.

در همین رابطه بیمه لویدز لندن نیز اعلام کرد، در صورت تصویب تحریم‌های تازه از سوی امریکا علیه ایران دیگر کشتی‌هایی را که عازم ایران باشند، بیمه نخواهد کرد. به گزارش فاینشنال تایمز، این شرکت به ویژه تاکید کرده است که از بیمه کردن کشتی‌های حامل بنزین برای ایران خودداری خواهد کرد.

هم زمان با این تحولات میشائیل اشپیندل‌اگر وزیر امور خارجه اتریش نیز در جریان سفر اخیر خود به اسرائيل ضمن دیدار با شیمون پرز رئیس‌ جمهوری این رژیم اعلام کرد، کشورش از تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه اتریش به خبرنگاران گفت:«ما نیز در اتحادیه اروپا پس از سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دریافتیم که راه دیگری وجود ندارد و باید واکنش نشان بدهیم.»

اشاره وزیر امور خارجه اتریش به تصمیمی بود که احمدی‌نژاد در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در داخل کشور گرفت.

در این میان منابع غربی همچنان بر این عقیده‌اند که چین تصویب هر قطعنامه تازه‌ای علیه ایران را در شورای امنیت با مشکل رو به رو خواهد ساخت. خبرگزاری آلمان در این مورد می‌نویسد: چین معتقد نیست که ایران بتواند در آینده نزدیک بمب اتمی بسازد.

اتاق فکر معروف گروه بحران بین‌المللی نیز در تازه‌ترین تحلیل خود می‌نویسد، چینی‌ها منافع ویژه‌ای در ذخائر نفتی ایران دارند. با این همه، محتاط خواهند بود، زیرا مناسبات اقتصادی آنان با امریکا بسیار مهم تر از ایران است.

حجم قراردادهای اقتصادی چین با جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۸ میلادی به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. در حالی که مبادلات بازرگانی سالانه چین و امریکا اکنون از مرز ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و صادرات چین به امریکا نیز بیشتر از وارداتش از این کشور است. بسیاری از تحلیل‌گران، فروش تسلیحات امریکایی به تایوان و پذیرائی گرم از دالائی لاما در واشنگتن را اهرم‌های فشاری ارزیابی می‌کنند که ایالات متحده برای وادار ساختن چینی‌ها به تجدیدنظر در سیاست فعلی خود، مورد استفاده قرار می‌دهد.


نظر شما :