ايران، هيلارى را به امريکاى لاتين کشاند

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۰ کد : ۷۰۹۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
يک سال پيش که باراک اوباما زمام امور در کاخ سفيد را در دست گرفت، همه گمان مى‌کردند که قرار است آقاى اوباما حداقل به واسطه رنگ پوستش هم که شده اندکى از خصومت‌ورزى با کشورهاى امريکا لاتين بکاهد و در حقيقت شعار تغيير را مشمول اين رابطه کند.
ايران، هيلارى را به امريکاى لاتين کشاند

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده روزهاى پرکارى را پشت سر مى‌گذراند.
 
درست در روزهايى که بيل کلينتون رئيس‌جمهورى سابق ايالات متحده و همسر خانم وزير دوران نقاهت را پشت سر‌مى‌گذارد خانم کلينتون از قطر به عربستان و اين‌روزها هم به کشورهاى آمريکا لاتين مى‌رود تا شايد بتواند همگان را در مواجهه با ايران با خود همراه سازد. کشورهاى امريکا لاتين که از منظر جغرافيايى به نوعى حياط خلوت آمريکا به حساب مى‌آيند در چند دهه گذشته همواره رابطه حسنه خود با رقباى سياسى و تجارى واشنگتن را حفظ کرده و همزمان از نزديکى بيش از اندازه به کاخ سفيد هم حذر کرده‌اند. چين، روسيه و ايران سه کشورى هستند که حضورى پر‌رنگ در امريکا لاتين دارند. سه کشورى که به نوعى رقيب  واشنگتن در معادلات سياسى هستند.

يک سال پيش که باراک اوباما زمام امور در کاخ سفيد را در دست گرفت، همه گمان مى‌کردند که قرار است آقاى اوباما حداقل به واسطه رنگ پوستش هم که شده اندکى از خصومت‌ورزى با کشورهاى امريکا لاتين بکاهد و در حقيقت شعار تغيير را مشمول اين رابطه کند. بيش از يک سال و چند ماه از اين ماجرا گذشته اما هنوز از دوستى واشنگتن با آمريکا لاتين خبرى نيست. هيلارى کلينتون اما به پنج کشور اين منطقه سفر مى‌کند تا به آنها يادآورى کند که: ما شما را فراموش نکرده‌ايم.!

محورهاى اين سفر هم مانند هميشه توسعه دوابط دو جانبه و تحکيم روابط در ظاهر است اما در باطن ايران و پرونده هسته اى اين کشور دغدغه اصلى خانم هيلارى در اين سفر هم خواهد بود. کمتر از ده روز پيش بود که خانم وزير راهى قطر و عربستان دو متحد استراتژيک خود در منطقه شده و حمايت آنها را در زمينه تحريم ايران به نام خود سند زد. دو کشور همسايه که چندان چشم ديدن ايران قدرتمند را ندارند. اکنون اما نوبت به کشورهاى آمريکا لاتين رسيده است که نام ايران را با همکارى هاى سياسى و اقتصادى خود پيوند زده‌اند.
 
ايران اصلى‌ترين هدف توقف هيلارى در برزيل خواهد بود. کشورى که در حال حاضر کرسى دوره اى در شوراى امنيت را به خود اختصاص داده و مى تواند در تشديد تحريم‌ها عليه ايران نقش کليدى و مکمل خوبى را بازى کند. برزيل درست است که يک کرسى را در شوراى امنيت در اين برهه زمانى حساس اشغال کرده اما رهبران ان همواره مخالفت خود را با تشديد تحريم‌ها عيله ايران اعلام کرده‌اند.
 
اين‌بار هم قرار است خانم وزير در برزيل همان جملاتى را تکرار کند که در دوحه و رياض بر انها تاکيد کرد: ايران هسته‌اى نه تنها براى منافع ايالات متحده که براى همه خطرناک‌است. اگر برزيل مى‌خواهد کشورى موثر در بعد بين‌المللى باشد بايد با قدرت‌هايى مانند امريکا و فرانسه در مسائل بين‌المللى متنفق‌القول هم باشد. شيلى، اوراگوئه و کاستاريکا هم ديگر مقصدهاى خانم وزير در اين سفر هستند. در تمامى اين کشورها روساى جمهور جديد روى کار امده‌اند. هيلارى هم براى خوش و بشى سياسى و خوشامد گوئى به اين افراد به منطقه سفر مى‌کند. سفرى براى هشدار يا همان گربه را دم حجله کشتن. هشدار در مورد همکارى بيش از اندازه با رقباى سياسى و اقتصادى ايالات متحده و البته ايران.

در شرايطى که رهبران چپ‌گراى امريکا لاتين همواره کاخ سفيد را به واسطه سياست‌هاى خصمانه و استعمارگونه اش مورد انتقاد قرار داده‌اند سخنگو وزرات امور خارجه ايالات متحده در خصوص اين سفر مى‌گويد: هيلارى به امريکا لاتين مى‌رود تا حمايت خود را از ادامه روند دموکراتيک در اين کشورها اعلام کند و در اين مسير هم اندک اهميتى ندارد که رهبران اين کشورها راست هستند يا چپ.

باراک اوباما در نخستين ماه‌هاى حضور خود در قدرت از مکزيک ديدار کرد اما از آن زمان تا‌کنون امريکا لاتين ديگر رنگ او را هم به خود نديد. سفر هيلارى در حالى انجام گرفت که کشورهاى حوزه امريکا لاتين و درياى کارائيب قرار است بلوک منطقه‌اى جديدى را تشکيل دهند که کوبا نيز عضوى از ان باشد. رابطه نه چندان دوستانه هاوانا با واشنگتن بر هيچ‌کس پوشيده نيست. 

سخنگوى وزرات امور خارجه در خصوص ديدار هيلارى با رئيس‌جمهورى برزيل مى‌گويد: هيلارى از برزيلى‌ها مى‌خواهد که اگر به واقع با ايران رابطه دوستانه‌ايى داريد از اين رابطه براى به پاى ميز مذاکره کشاندن ايرانى ‌ها استفاده کنيد.

معاون وزير امور خارجه امريکا نيز يک روز پيش از اين سفر در اين باره گفته بود: برزيل قدرتى در حال افزايش نفوذ خود بر منطقه است. ما اعتقاد داريم که اين نفوذ مى‌تواند مسئوليت‌پذيرى بيشترى را هم شامل شود. ما با برزيل در خصوص نحوه تعامل با ايران مشورت خواهيم کرد.  

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :