چرا اسراييل دست از سر ايران برنمى‌دارد؟

۱۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۹ کد : ۷۰۹۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
ايهود باراک وزير دفاع رژيم اسرائيل براى لحظه‌اى از ياد ايران غافل نمى‌شود...
چرا اسراييل دست از سر ايران برنمى‌دارد؟

ايهود باراک وزير دفاع رژيم اسرائيل براى لحظه‌اى از ياد ايران غافل نمى‌شود. قريب به يک سال است که اظهارنظر در خصوص برنامه هسته‌اى ايران تبديل به سنت و البته واجب‌تر از نان شب براى اسرائيلى‌ها شده است. از بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اين رژيم گرفته تا ايهود باراک و اويگدور ليبرمن که جامه وزير امور خارجه را بر تن دارد همه و همه خود را ملزم به اظهار نظر در خصوص برنامه هسته‌اى ايران مى‌دانند.

ايهود باراک از اواخر هفته گذشته در واشنگتن و نيويورک به سر مى‌برد و محور گفتگوهاى خود را نه مناقشه ميان فلسطين – اسرائيل که پرونده هسته‌اى ايران قرار داده است. وزير دفاع اين رژيم در گفتگو با هيلارى کلينتون بر لزوم اعمال تحريم‌هاى جدى تاکيد کرد. در ديدار با جو بايدن معاون اول باراک اوباما ايران را خطرى جدى خواند و با حضور در برنامه گفتگو سى‌ان ان نيز باز اظهاراتى مشابه را تکرار کرد.

"عربستان سعودى تا‌چند ماه ديگر تبديل به قدرتى هسته اى خواهد شد. ترکيه و مصر هم در اين ميان آرام نخواهند نشست و بى‌شک بازى هسته‌اى ايران آنها را هم به گود وارد خواهد کرد."

ايهود باراک در گفتگو با کريستين امانپور خبرنگار سى‌ان‌ان ادعا کرد که تهران منطقه را به سمت رقابت تسليحاتى پيش برده است.

ايهود باراک پيش از اين نيز در واشنگتن ابراز اميدوارى کرده بود که تحريم‌هاى جدى و نفس‌گير بتواند ايران را تنبيه کند! البته وزير دفاع رژيم اسرائيل نسبت به موفقيت اين راهکار نيز ابراز ترديد کرده بود.

مقام هاى امريکايى به شدت نگران فرافکنى اسرائيلى‌ها در خصوص برنامه هسته اى ايران هستند و مى‌دانند که جنگ سوم در منطقه پس از افغانستان و عراق مى‌تواند منطقه را گرفتار گرداب امنيتى عجيبى بکند. بنيامين نتانياهو تا‌کنون بارها احتمال حمله به تاسياست هسته‌اى ايران را تاييد يا تکذيب کرده است. با اين وجود ايهود باراک اصرار دارد که اين حمله گزينه‌اى‌ست که همچنان اسرائيلى‌ها به ان فکر مى‌کنند.

ايهود باراک در ادامه سخنانش در اين باره گفت: ايران مستقيما در مسير دستيابى به توان تسليحاتى هسته‌اى قرار گرفته است. شايد اين تسليحات مورد استفاده قرار نگيرند اما بى‌شک صرف داشتن آنها همسايگان ايران را تحريک خواهد کرد. ايهود باراک تاکيد کرد که اسرائيل خواهان به نتيجه رسيدن تحريم هاى ايران در بازده زمانى چند ماه است و قرار نيست چند سال انتظار بکشد.

باراک براى توجيه ادعاهاى خود در خصوص تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته اى گفت: تهران دو الگوى پاکستان و کره‌شمالى را پيش روى خود قرار داده و گمان مى‌کند که درست با رويه انها مى‌تواند به تسليحات هسته‌اى دست يابد. هر دو اين کشورها از تحريم ها سربلند بيرون آمدند و تهران هم به دنبال همين الگو است.

چين براى اعمال تحريم مهيا مى‌شود

همزمان با اين اظهارات ايهود باراک، روزنامه اسرائيلى هاآرتص نيز ادعا کرد که چينى‌ها خود را براى همراهى با جامعه جهانى در مسير تحريم ايران مهيا مى‌کنند. هاآرتص که روزنامه چپ‌گراهاى اسرائيلى محسوب مى شود در اين خصوص نوشت: مقام‌هاى چينى اعلام کرده‌اند که به اصرارهاى تل‌آويو براى همراهى پکن با جامعه جهانى در مسير تحريم‌ايران فکر خواهند کرد .

وزير امور استراتژيک اسرائيل هفته گذشته به پکن سفر کرد و اسرائيلى‌ها اين سفر را پربار مى‌خوانند.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :