جدال سارکوزى با مدودف بر سر ايران!

۱۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۸ کد : ۷۱۰۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه مهمان نيکولا سارکوزى همتاى فرانسوى خود ...
جدال سارکوزى با مدودف بر سر ايران!

دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه مهمان نيکولا سارکوزى همتاى فرانسوى خود در کاخ اليزه شد. مدودف درست در بحبوحه پرونده هسته‌اى ايران و اختلاف‌ها ميان ناتو و روسيه به پاريس سفر کرده است تا با رئيس جمهور کشورى که رياست دوره‌اى شوراى امنيت را بر عهده دارد، در خصوص روابط دو جانبه و البته تحولات بين‌المللى گفتگو کند.
 
روسيه از يک سال پيش که باراک اوباما قدرت را در کاخ سفيد در دست گرفته تا‌کنون به نوعى تغيير ماهيت داده و با نزديکى به ايالات متحده نقش جدى‌ترى را در معادلات بين‌المللى ايفا مى‌کند. در اين ميان حجم اختلاف‌هاى ميان غرب با مسکو چندان کمتر از خصومت‌ورزى ميان ايالات متحده و روسيه هم نيست. نحوه تعامل روسيه با گرجستان و اوکراين در چند سال اخير و اعتراض‌هاى بى‌حد و حصر مسکو به عملکرد ناتو ديوارى از بى‌اعتمادى را ميان طرفين ايجاد کرده است. با اين‌همه مدودف در گفتگو با سارکوزى از هر درى سخن گفت، از پرونده هسته‌اى ايران تا توافقنامه کاهش تسليحات استراتژيک. از همکارى هاى نظامى تا معادلات ديپلماتيک.

مدودف که دولتش با دولت باراک اوباما جوان دورخيز براى امضاى توافقنامه‌کاهش تسليحات هسته‌اى را آغاز کرده است در کنفرانس خبرى با حضور همتاى فرانسوى خود  تصريح کرد که مذاکره کنندگان در حال بررسى يک پيمان جايگزين براى پيمان کاهش تسليحات استراتژيک سال 1991، استارت 2، هستند و البته به توافق در مورد تمام مسائل نزديک شده‌اند.

مدودف که بسيارى او را عروسکى آلت دست ولاديمير پوتين نخست وزيرى روسيه مى‌دانند در ادامه افزود: در اصل ما به بخش نهايى مذاکرات رسيده‌ايم؛ اميدوارم که اين مذاکرات در آينده بسيار نزديک به اتمام برسند.

مدودف و باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا توافق کردند که براساس پيمان جديد بايد کلاهک‌هاى هسته‌اى مستقر شده دو کشور به رقمى حدود 1500 تا 1675 کلاهک براى هر دو کشور برسد. مذاکره کنندگان روسيه و آمريکا چندين ماه است که در ژنو در حال بررسى يک پيمان جايگزين جديد هستند.

همزمان نيکولا سارکوزى با تمجيد از حرکت مدودف و اوباما از هر دو کشور خواست که هرچه سريعتر کاهش بيشترى را در بزرگترين زرادخانه‌هاى تسليحات هسته‌اى جهان ايجاد کنند.

چند هفته پيش بود که درج خبرهايى مبنى بر افزابش حجم مبادله‌هاى نظامى ميان روسيه و فرانسه اعتراض امريکايى‌ها را به دنبال داشت. با اين وجود مدودف در زمان حضور در کاخ اليزه گفت و گوهاى رسمى پیرامون فروش چهار ناو ميسترال فرانسوى به روسيه را اغاز کرد.

سارکوزى در کنفرانس خبرى مشترک با مدودف گفت: فرانسه و روسيه امروز وارد مذاکرات انحصارى براى فروش چهار ناو ميسترال مى‌شوند.

روسيه در ابتدا درخواست خريد يک ناو پيشرفته ميسترال از فرانسه را که بيش از 23 هزار تن وزن داشته و مى‌تواند 16هلى کوپتر به علاوه ديگر تسليحات و سربازان را حمل کند، اعلام کرد، اما در شرايطى که فرانسه با اين فروش موافقت کرد، روسيه خواستار خريد سه ناو ديگر شد. ناو ميسترال که دومين ناو جنگى بزرگ در ناوگان فرانسه است.

اين اولين بار است که ناتو چنين تسيلحات پيشرفته‌اى را براى روسيه تامين مى‌کند. فروش اين تسليحات به روسيه در حالى است که گرجستان و آمريکا هر دو در خصوص اين فروش تسليحاتى ابراز نگرانى کردند.

بحث در مورد پرونده هسته اى ايران نيز از جمله محورهاى گفتگو ميان دو طرف بود. مدودف که پيش از سفر به فرانسه از ايران خواسته بود در قبال پرونده هسته اى خود با اژانش همکارى بيشترى داشته باشد، اين‌بار در خاک فرانسه از همتاى خود خواست تا در قبال ايران نهايت منطق و خرد را به کار گيرد. نيکولا سارکوزى از طرفداران سرسخت تشديد تحريم‌هاى ايران است. خبرگزارى‌ها ادعا کردند که تلاش‌هاى سارکوزى براى جلب حمايت مدودف در تشديد تحريم هاى ايران بى‌نتيجه مانده است.

سارکوزى در اين ديدار باز هم پرونده هسته‌اى ايران را بحرانى جدى خوانده و از مدودف خواست که در اين مسير با غرب همراه شود که رئيس‌جمهورى فرانسه هم پاسخ قطعى نداد. سارکوزى در مقابل اظهار نظر مدودف در مورد برخورد خردمندانه با ايران گفت: ما سعى مى‌کنيم تحريم‌هايى خردمندانه و هدفمند را عليه ايران اعمال کنيم!

سارا قاسمى

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :