خلأهای عرصه دیپلماسی با کار فرهنگی پُر می‌شوند

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۵ کد : ۷۱۰۲ اخبار اصلی
ايشان با اشاره به جايگاه و اهميت فعاليت‌ها و ارتباطات فرهنگى افزودند: اگر کار فرهنگى بدرستى انجام شود و بر ذهن و فکر و عاطفه افراد تأثيرگذار باشد، قطعاً برخى خلأهاى احتمالى در عرصه ديپلماسى و يا ارتباطات تجارى و اقتصادى، پُر خواهد شد.
خلأهای عرصه دیپلماسی با کار فرهنگی پُر می‌شوند

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى و نمايندگان فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور، اقتدار حقيقى براى کشور را اقتدار فرهنگى دانستند و تأکيد کردند: ارائه تصوير درست و واقعى از نظام جمهورى اسلامى، و واقعيتها و پيشرفتهاى ايران امروز، در کنار ترويج زبان و ادبيات فارسى از جمله وظايف سنگين سفيران فرهنگى نظام اسلامى است.
ايشان با اشاره به جايگاه و اهميت فعاليتها و ارتباطات فرهنگى افزودند: اگر کار فرهنگى بدرستى انجام شود و بر ذهن و فکر و عاطفه افراد تأثيرگذار باشد، قطعاً برخى خلأهاى احتمالى در عرصه ديپلماسى و يا ارتباطات تجارى و اقتصادى، پُر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به شيوه و روش کشورهاى استعمارگر براى رسيدن به اهداف نادرست و ظالمانه خود با استفاده از روابط و نفوذ فرهنگى خاطرنشان کردند: اين کشورها با حرکت فرهنگى، اهداف غيرانسانى خود را دنبال مى کنند در حاليکه در نظام اسلامى که برخاسته از سخن حق و تفکرات ناب الهى است، بايد از روشها و ابزار فرهنگى استفاده بهتر و شايسته ترى شود.

حضرت آيت الله خامنه اى انزواى حقيقى را انزواى فرهنگى دانستند و افزودند: اگر کار فرهنگى بدرستى انجام شود، هيچ عاملى نمى تواند کشور را منزوى کند.

ايشان با تأکيد بر اهميت و نقش فعاليت سفير فرهنگى، خاطرنشان کردند:سفيران فرهنگى جمهورى اسلامى ايران خط مقدم جبهه فرهنگى در عرصه بين المللى هستند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى نيز مرکز اصلى اين جبهه فرهنگى است.

رهبر انقلاب اسلامى سپس به تبيين وظايف سنگين سفيران فرهنگى پرداختند و افزودند: ارائه تصوير درست از انقلاب و نظام جمهورى اسلامى براى مردم دنيا و همچنين مسئولان کشورها يکى از وظايف مهم و کارهاى بزرگ سفيران فرهنگى است.

حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تلاش گسترده تبليغاتى جبهه استکبار براى ارائه چهره اى مخدوش از نظام اسلامى خاطرنشان کردند: آنها قصد دارند با ارائه يک چهره مخدوش از نظام جمهورى اسلامى، مردم دنيا و علاقه مندان به اين نظام را بدبين کنند و از تأثير معنوى و روحى انقلاب اسلامى بکاهند، بر همين اساس مهمترين وظيفه نمايندگان فرهنگى، ارائه يک تصوير درست از انقلاب اسلامى است.

رهبر انقلاب اسلامى لازمه ارائه تصوير درست از نظام اسلامى را، تعريف صحيح از اسلام دانستند و تأکيد کردند: بدخواهان و مستکبران تلاش دارند تا اسلامى را به جهانيان معرفى کنند که يا اسلام متحجر و يا اسلام بى خاصيت ليبرالى باشد در حاليکه اسلام واقعى و ناب مورد نظر نظام اسلامى، داراى مفاهيم والا، عميق و روشن از انسان، خدا، جهان آينده، و نيازهاى مادى و معنوى بشريت است.

حضرت آيت الله خامنه اى، معرفى پيشرفتهاى چشمگير علمى و معرفى ادب و هنر کشور را از ديگر وظايف نمايندگان فرهنگى جمهورى اسلامى ايران برشمردند.

ايشان معرفى جلوه هاى مردم سالارى کشور و اجتماعات عظيم مردمى را، يکى ديگر از وظايف سفيران فرهنگى دانستند و با تأکيد بر اينکه جلوه هاى دينى يکى ديگر از واقعيات مهم کشور است افزودند: حضور معنوى و عاشقانه قشرهاى مختلف مردم به ويژه جوانان در مراسم مذهبى اعم از جلسات قرآن، دعا، و عزاداريها، يک رويداد بزرگ در کشور است که بايد با هنرمندى و مستندسازى، به مردم دنيا نشان داده شود.
رهبر انقلاب اسلامى، معرفى ايران امروز را مورد تأکيد قرار دادند و خاطرنشان کردند: بايد در کنار معرفى عمق فرهنگ و تمدن کشور، ايران امروز هم براى جهانيان معرفى شود.

ايشان مسئله زبان و ادبيات فارسى را بسيار مهم دانستند و تأکيد کردند: يکى از وظايف اصلى سفيران فرهنگى، ترويج زبان فارسى از طريق پيگيرى کرسى هاى زبان فارسى در مراکز علمى و دانشگاهى است.
حضرت آيت الله خامنه اى از فعاليتهاى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى قدردانى کردند.

در ابتداى اين ديدار آقاى حسينى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در سخنانى با تأکيد بر اينکه ديپلماسى عمومى از بديهيات مأموريت سفيران فرهنگى است، گفت: توجه بيش از پيش به آموزش و گسترش زبان فارسى، ارائه واقعيتهاى ايران، ايجاد نمايشگاههاى فرهنگى و هنرى، و برگزارى هفته هاى فرهنگى از جمله اقدامات نمايندگان فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور است.

آقاى مصطفوى رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى نيز ضمن بيان گزارشى از هشتمين هم¬انديشى رايزنان فرهنگى، به فعاليتهاى اين سازمان در دو بخش مهندسى روابط فرهنگى
بين المللى، و باز مهندسى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى اشاره کرد و گفت: چشم انداز و محورهاى راهبردى فعاليتهاى فرهنگى کشور در عرصه بين المللى تدوين و پيش نويس جديدى نيز براى ساختار سازمان تهيه شده است.


نظر شما :