گدايى واشنگتن از کشورهاى آسيايى براى تحريم ايران!

۲۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۵ کد : ۷۱۲۴ اخبار اصلی
درست در شرايطى که چين و برزيل چندان به طرح‌هاى رويايى واشنگتن براى تشديد...
گدايى واشنگتن از کشورهاى آسيايى براى تحريم ايران!
ايالات متحده براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران دست جلب حمايت خود را به سمت همگان دراز مى‌کند. درست در شرايطى که چين و برزيل چندان به طرح‌هاى رويايى واشنگتن براى تشديد تحريم‌ها و به زانو درآوردن تهران چراغ سبز نشان نداده‌اند، کاخ سفيد نشين‌ها به دنبال متحدانى جديد هستند.

آلمان، بريتانيا و فرانسه سه کشورى هستند که به ايالات متحده براى همراهى بى‌چند و چون در تحريم ايران چراغ سبز نشان داده‌اند. با اين همه واشنگتن به خوبى بر اين حقيقت واقف است که همراهى چند کشور اروپايى در مقايسه با مخالف ابرقدرت‌هاى اقتصادى آسيا و آمريکا لاتين چندان ره به جايى نخواهد برد. سفر هيلارى کلينتون به برزيل و هيات امريکايى به چين نتوانست چندان در اقناع مخالفان نقش بازى کند. شايد به همين دليل باشد که امريکايى‌ها دست به دامان ژاپنى‌ها شده‌اند.

به گزارش آسوشييتدپرس، يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا در اين خصوص گفت: ژاپن در به نتيجه رسيدن تلاش‌هاى ما براى محدود کردن برنامه هسته‌اى ايران نقش بسزايى ايفا مى‌کند.

ژاپن که به شدت براى پيشبرد اهداف اقتصادى خود به نفت خاورميانه پايبند است برخلاف متحد استراتژيک خود ايالات متحده، رابطه بسيار حسنه‌اى با ايران دارد. اين کشور ماه آينده ميلادى رياست دوره‌اى شوراى امنيت را بر عهده مى‌گيرد. معاون وزير امور خارجه ايالات متحده پس از ديدارى طولانى با وزير امور خارجه ژاپن، در مصاحبه‌اى مطبوعاتى تصريح کرد که دو طرف محور مذاکرات خود را بر پايه برنامه هسته‌اى ايران متمرکز کرده‌اند.

جيم استينبرگ در اين باره مى‌گويد: ژاپن در پيدا کردن پاسخى به اين پرسش نقش بسيار کليدى ايفا مى‌کند. ژاپن در حمايت از سياست عدم تکثير تسليحات هسته‌اى نقش حياتى بازى مى‌کند. اين کشور بهانه بسيار خوبى هم براى تعهد خود به عدم توليد تسليحات هسته‌اى در اختيار دارد.

ژاپن تنها کشورى‌ است که در واپسين ماه‌هاى جنگ جهانى دوم در جريان حملات ايالات متحده به هيروشيما و ناکازاکى قربانى بمب هسته‌اى شد. اين کشور از همان تاريخ تا‌کنون تمام تلاش خود را براى جهانى عارى از تسليحات هسته‌اى به کار گرفته است. نخست وزيرى اين کشور هفته گذشته در ديدار با على لاريجانى رئيس ‌مجلس از تهران خواست تا به تمامى شک و ترديدهاى به وجود آمده در مورد برنامه هسته‌اى خود پاسخ دهد.

ايالات متحده اعتقاد دارد که ژاپن تاثير بسزايى بر تصميم‌گيرى‌هاى ايران دارد. معاون وزير امور خارجه هم در ديدار با ژاپنى‌ها از صراحت لهجه‌اى که مقام‌هاى اين کشور با ايران در خصوص برنامه هسته‌اى اين کشور به کار گرفته‌اند، قدردانى کرد. وزير امور خارجه ژاپن هم در اين ديدار تاکيد کرد که تهران در حال حاضر در مرحله تصميم‌گيرى حساسى قرار گرفته و جامعه جهانى از تهران انتظار دارد که به تعهدات بين‌المللى خود مسئولانه عمل کند.

واشنگتن به دنبال جلب حمايت ژاپن در جريان راى‌گيرى‌هاى ماه آوريل است. در آن زمان توکيو رياست دوره‌اى شوراى امنيت را بر عهده دارد و موضع اين کشور مى‌تواند در به نتيجه رسيدن تقلاهاى ايالات متحده تاثير گذار باشد. ايران تا‌کنون سه بار با قطعنامه‌هاى شوراى امنيت در خصوص برنامه هسته‌اى خود مواجهه شده است.

نظر شما :