تقلاى اوباما براى برقرارى صلح در خاورميانه

۱۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۷ کد : ۷۱۳۳ اخبار اصلی
برخى رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات غير مستقيم احتمالا امروز آغاز مى‌شود. درهمين راستا آمريکا ارايه هرگونه تضمين مکتوب به فلسطينيان براى آغاز مذاکرات غيرمستقيم ميان تشکيلات خودگردان فلسطين و اسرائيل را تکذيب کرد.
تقلاى اوباما براى برقرارى صلح در خاورميانه

خاورميانه همچنان در راس اخبار بين‌المللى قرار دارد. يک سال پيش که باراک اوباما رئيس‌جمهورى جوان ايالات متحده بر کرسى قدرت نشست وعده داد تا صلح را در خاورميانه جارى کند. چهارده ماه از آن روز مى‌گذرد و نه تنها از صلح خبرى نيست بلکه مذاکرات هم گرفتار بن‌بست عجيب و غريبى شده است. در اين ميان عرصه هر روز بر باراک اوباما تنگ‌تر مى‌شود. فلسطينى ها ديگر چندان به اوباما به عنوان رئيس‌جمهورى اندکى متفاوت‌تر ايمان ندارند و اسرائيلى‌ها هم او را مردى مى‌دانند فلسطينى دوست.
 
جورج ميچل نماينده باراک اوباما در امور خاورميانه هم در ميانه ماندن و رفتن پا به پا مى‌کند. ميچل از يک سال پيش دائما در ميان واشنگتن، تل‌آويو و کرانه باخترى در رفت و آمد بوده و البته کاسه صبرش هم لبريز شده است. يک هفته پيش بود که بسيارى از رسانه هاى بين‌المللى خبر از کناره گيرى ميچل دادند.
 
وزارت امور خارجه ايالات متحده بلافاصله اين خبر را تکذيب کرد اما بر هيچ کس پوشيده نيست که نفس فعاليت هاى ميچل در خاورميانه به شماره افتاده است. در ميانه مخالفت‌هاى اسرائيل با نشستن بر پاى ميز مذاکره و خوددارى فلسطينى‌ها ، جورج ميچل و جو بايدن با فاصله زمانى بيست و چهار ساعت به منطقه مى‌روند. 

فرستاده ويژه آمريکا در چارچوب سفر دوره‌اى خود به خاورميانه با هدف اجراى مذاکرات غيرمستقيم با مقام‌هاى اين رژيم پيش از اعلام رسمى ازسرگيرى مذاکرات ميان طرف‌هاى فلسطينى و اسرائيل امشب وارد تل آويو مى‌شود.

جورج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به منطقه در راستاى سفر دوره‌اى خود که تاکنون شامل 12 سفر به اسرائيل و کرانه باخترى بوده و از سال گذشته آغاز شده است، روز يکشنبه با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و روز دوشنبه با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان ديدار مى‌کند.

فلسطينيان هفته گذشته حمايت و تاييد کميته پيگيرى عربى براى برگزارى مذاکرات غير مستقيم چهار ماهه با اسرائيل با هدف تشکيل کشور مستقل فلسطينى را بدست آوردند. در صورت شکست اين مذاکرات که برخى گروه‌هاى فلسطينى با آن مخالف هستند، فلسطينيان درخواست خود براى تشکيل کشور مستقل را به شوراى امنيت مى‌برند. برخى معتقدند اين دوره چهارماهه فرصت آخر دولت آمريکا براى تحقق صلح در خاورميانه است.

برخى رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات غير مستقيم احتمالا امروز آغاز مى‌شود. درهمين راستا آمريکا ارايه هرگونه تضمين مکتوب به فلسطينيان براى آغاز مذاکرات غيرمستقيم ميان تشکيلات خودگردان فلسطين و اسرائيل را تکذيب کرد.

فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه آمريکا در کنفرانس مطبوعاتى گفت: ما براى پايان دادن به درگيرى‌ها به دو طرف کمک مى‌کنيم. هدف ما تشکيل دو کشور است که در صلح و امنيت در کنار هم به سر ببرند و تنها راه تحقق اين امر مذاکراتى با حسن نيت ميان دو طرف است.

کراولى افزود: اگر اين مذاکرات با مانع روبه‌رو شود، براى گذر از اين موانع تلاش خواهيم کرد. اين مذاکرات از نقطه صفر شروع نمى‌شود و مقا‌هاى آمريکايى براى ايجاد ارتباط ميان دو طرف تلاش خواهند نمود.

وى ضمن تکذيب گزارش‌هاى برخى رسانه‌ها مبنى بر اين که واشنگتن تضمين‌هاى کتبى به تشکيلات خودگردان داده و تعهد خود به اين مذاکرات غيرمستقيم را اعلام نموده، گفت: ما با جديت درباره نحوه آغاز مذاکرات با دو طرف تعامل مى‌کنيم و برخى جزييات درباره اين روند را براى آنها تشريح کرده‌ايم ولى هيچ تضمين کتبى يا سندى را ارايه نکرده ایم.

از سوى ديگر فرانسه خواستار تسريع در اجراى مذاکرات غيرمستقيم ميان اسرائيل و فلسطين شد. سخنگوى وزارت خارجه فرانسه در اين باره گفت: در اين مذاکرات بايد همه مسايل روند صلح به ويژه بندهاى مربوط به مرجعيت در توافقنامه نهايى مطرح شود تا اين مذاکرات موفقيت آميز باشد. اين مذاکرات بايد به نتيجه‌اى سريع منجر شود و پاريس از جامعه بين‌المللى مى‌خواهد از اين مذاکرات حمايت کند، زيرا باقى ماندن در اين شرايط به نفع تندرو‌ها و افراطيون است.


نظر شما :