ائتلاف‌هايى که تنور انتخابات عراق داغ کرده‌اند

۱۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۵ کد : ۷۱۴۵ اخبار اصلی
در انتخابات پارلمانى روز یکشنبه 16 اسفند عراق، ائتلاف‌هاى زيادى خود را در معرض راى مردم عراق قرار داده‌اند اما حضور 6 ائتلاف پررنگ تر و با سروصداهاى زيادى همراه است.
ائتلاف‌هايى که تنور انتخابات عراق داغ کرده‌اند

در انتخابات پارلمانى روز یکشنبه 16 اسفند عراق، ائتلاف‌هاى زيادى خود را در معرض راى مردم عراق قرار داده‌اند اما حضور 6 ائتلاف پررنگ تر و با سروصداهاى زيادى همراه است.

ائتلاف ملى عراق

اين ائتلاف که از بيش از 30 تشکل و گروه سياسى تشکيل شده است، رهبرى آن را " سيد عمار حکيم " رئيس مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق برعهده دارد .

ائتلاف ملى عراق همان ساختار اصلى ائتلاف يکپارچه عراق است که در انتخابات پارلمانی گذشته حائز اکثریت آرا شد و ریاست آن با مرحوم سید عبد العزیز حکیم بود که مدتی قبل در اثر مبتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت.

در ائتلاف ملی عراق شخصیت‌های معروفی همچون عادل عبد المهدی، معاون رئیس جمهورى عراق و عضو مجلس اعلا و از چهره‌های مطرح برای نخست وزیری حکومت آینده عراق، ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق و رهبر جريان اصلاح ملی، احمد چلبی رهبر کنگره ملى عراق، موفق الربیعی رهبر حزب میانه و مشاور سابق امنیت ملی و شیخ خالد الملا رئيس جماعت علما اهل سنت جنوب عراق و حميد هايس رئيس شوراى پشتيبانى استان انبار عضويت دارند.

جریان صدر به رهبری سید مقتدی صدر وحزب فضیلت به رهبری شیخ یعقوبی نیز با قدرت در ائتلاف ملی عراق حضور دارند. از دیگر شخصیت‌های بارز ائتلاف ملی می توان به دکتر همام حمودی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عراق، هادی عامری رئیس کمیسیون دفاع و امنیت، باقر جبر الزبیدی وزیر دارائی، ابراهیم بحرالعلوم وزیر سابق نفت، شیخ جلال الدین صغیر نماینده و امام جمعه مسجد براثا اشاره کرد.

ائتلاف ملی عراق تلاش بسيار کرد تا نوری المالکی را متقاعد کند با هم متحد و در یک ائتلاف باشند اما ظاهرا مالکی بیش از حد زیاده خواه است و متاسفانه باعث شد شیعیان عراق دچار دو دستگی شوند.

ائتلاف دولت قانون

ائتلاف دولت قانون از حدود 40 تشکل سياسى اعم از احزاب و گروه‌هاى کوچک و بزرگ تشکيل شده است و رهبری آن را نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق و رهبر حزب الدعوه به عهده دارد.

اين ائتلاف توانسته گروهی از شخصیت های شیعه را که از ائتلاف عراق یکپارچه جدا شده‌اند، جذب کند و تعدادى از نمايندگان، وزرا و شخصيت هاى دينى وعشايرى عراق به اين ائتلاف پيوسته اند.

از شخصیت‌های بارز این ائتلاف می توان به علی الادیب شخص دوم حزب الدعوه واز چهره های مطرح برای نخست وزیری حکومت آینده، حسین شهرستانی وزیر نفت و دانشمند هسته‌ای، شیخ خالد العطیه نایب رئیس پارلمان عراق، علی الدباغ سخنگوی حکومت عراق اشاره کرد.

نامزد ائتلاف دولت قانون برای نخست وزیری آینده عراق نوری المالکی است اما می توان به جرات گفت که بیشتر سیاستمداران عراق مخالف او هستند و به نظر می رسد که شانس او برای نخست وزیری مجدد کم است.

ائتلاف العراقيه  

اين ائتلاف ملى گرا و سکولار است که 20 حزب و تعدادى از شخصيت‌هاى سنى و شيعه را در برمى گيرد و رهبری آن را اياد علاوى، نخست وزير اسبق و رهبر جنبش الوفاق عراق بر عهده دارد، البته می توان گفت علاوی نیز از چهره‌های مطرح نخست وزیری دولت آینده باشد.

صالح المطلق و ظافر العانى از مشهورترين سران اين ائتلاف به همراه تعدادی از عناصر وابسته به حزب منحله بعث توسط هيات بازخواست وعدالت رد صلاحيت شدند و تمام تلاش هاى امريکا و برخى کشورهاى عربى نتوانست زمينه بازگشت آنها به قدرت را فراهم کند.

سفر علاوى به عربستان سعودى و دیدار وی با ملک عبد الله و در خواست از او برای کنار گذاشتن شیعیان ومتعاقب آن افشاى خبر سرازير شدن پول هاى سياسى هنگفت از سوى اين کشور به عراق براى خريد و فروش راى جنجال و سر و صداى زيادى را در عرصه سياسى وداخلى عراق به پا کرد.

از شخصیت‌های این ائتلاف نیز می توان به طارق الهاشمی، معاون سنی رئیس جمهورى عراق، رافع العیساوی معاون نخست وزیرى، عدنان پاچه‌چی وزیر امور خارجه اسبق عراق و حسن علوی نویسنده مشهور عراقی اشاره کرد.

می توان گفت که علاوی از مخالفان و منتقدان سرسخت مالکی به شمار می رود. وى در آخرين مصاحبه‌اش از نورى مالکى به شدت انتقاد کرد و پرونده نخست وزيرى وى را فاقد هر گونه دستاورد مثبتى دانست.

ائتلاف کردستان عراق

اين ائتلاف 13 حزب را در بر مى گيرد و عموما بر تمايز قوميتى استوار است.

از احزاب اصلى تشکيل دهنده آن مى توان به اتحاديه ميهنى کردستان عراق به رهبرى "جلال طالبانى" رئيس جمهورى عراق و حزب دمکرات کردستان عراق به رهبرى "مسعود بارزانى" اشاره کرد.

اين ائتلاف احزابى با گرايش‌هاى مختلف فکرى و سياسى را در بر گرفته است. براى مثال جنبش اسلامى کردستان عراق، حزب مستقل زحمتکشان کردستان عراق، حزب سوسيال دموکرات کردستان عراق، حزب کمونيست کردستان عراق، جمعيت ترکمن‌هاى ليبرال، حزب دموکراتيک ملى کردستان عراق و حزب کارگر در اين ائتلاف با يکديگر متحد شده‌اند.

اين ائتلاف در انتخابات گذشته بيشتر احزاب اصلى کردستان را در خود گردهم آورده بود و به بيش از 50 کرسى در پارلمان دست يافت. اما در اين دوره انتخابات با جريان هاى کرد ديگرى به رقابت مى پردازد که به صورت مستقل وارد رقابت هاى انتخاباتى خواهند شد.

از جمله اين جريان‌ها جماعت اسلامى به رهبرى "على باپبر" است که در انتخابات سال 2005 در ائتلاف کردها شرکت داشت.

جنبش سياسى ديگرى به نام حرکت تغيير به مرکزيت سليمانيه در سال 2009 تأسيس شد که رهبرى آن را "نوشيروان مصطفى" معاون سابق جلال طالبانى دبير کل اتحاديه ميهنى کردستان عراق به عهده دارد.

او مدتى پيش به همراه تعدادى از سران حزب از طالبانى جدا شد و جنبشى را تأسيس کرد و در سال 2009 در انتخابات پارلمانى اقليم کردستان شرکت کرد و از 111 کرسى پارلمان اين اقليم 25 کرسى را به دست آورد.

گفتنی است کردها به شدت از عملکرد نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق ناراضی اند و از مخالفان سرسخت نخست وزیری مجدد او هستند.

جلال طالبانی به احتمال بسيار زياد باز هم رئیس جمهورى عراق برای مرحله آینده باشد.

جبهه توافق عراق

جبهه توافق عراق تا کنون با انشعاب‌هاى بزرگى مواجه بوده است و امروز ديگر مانند انتخابات دوره قبل نمايندگى بارزترين تشکل‌هاى عرب سنى را به عهده ندارد.

رهبری جبهه توافق را اياد سامرائى رئيس کنونى پارلمان عراق بر عهده دارد و از بارزترین شخصیت‌های آن می توان از اسامه تکريتى، دبير کل حزب اسلامى عراق نام برد.

جبهه توافق سنی نیز با مالکی مشکلات زیادی دارند.

ائتلاف وحدت عراق

اين ائتلاف از حدود 38 حزب تشکيل شده است و ریاست آن با جواد البولانى، وزیر کشور کنونی عراق و رهبر حزب قانون اساسی است که مدتی پيش اعلام موجوديت کرده است.

از مشهورترين سران اين ائتلاف مى توان به شيخ احمد ابوريشه، رئيس شوراهاى بيدارى الانبار، شيخ احمد عبدالغفور سامرائى رئيس دیوان وقف سنی عراق و على صجرى رئيس جريان ملت اشاره کرد.

اين ائتلاف در حال انجام مذاکراتى براى هم‌پيمانى با جريان ملى مستقل به رهبرى رئيس سابق پارلمان محمود المشهدانى و نديم جابرى رئيس سابق حزب فضيلت اسلامى است که گفته مى شود به مراحل پيشرفته‌اى رسيده است.

تحليلگران بر اين باورند که همپيمانى ائتلاف مذکور با برخى تشکل‌ها و ائتلاف‌هاى ديگر بعضى از رقبا را نگران کرده است به ويژه اين که نمايندگى بخش مهمى از نهادهاى امنيتى يعنى وزارت کشور و همچنين شوراهاى بيدارى را به عهده دارد.

لازم به ذکر است که شیخ احمد ابوریشه قرار بود به ائتلاف دولت قانون به ریاست المالکی بپیوندد اما ناگهان با تغییر موضع به ائتلاف وحدت عراق به ریاست جواد بولانی پیوست.


نظر شما :