پيش‌بينى رهبر ليبى از تنش ميان دو ابرقدرت

منتظر جنگ چين – ايالات متحده باشيد

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۳ کد : ۷۱۵۰ اخبار اصلی
چين و ايالات متحده و مناقشه مابين آنها پايانى ندارد. درست در روزهايى که واشنگتن براي...
منتظر جنگ چين – ايالات متحده باشيد

دیپلماسی ایرانی: چين و ايالات متحده و مناقشه مابين آنها پايانى ندارد. درست در روزهايى که واشنگتن براى جلب حمايت بين‌المللى عليه ايران به کمک پکن سخت نيازمند است، رابطه ميان دو ابر قدرت تيره و تار شده است.  چينى‌ها بابت فروش تسليحات واشنگتن به تايوان و ديدار ميان باراک اوباما با رهبر جدايى طلبان تبت به شدت از دست امريکايى‌ها ناراضى هستند.
 
آمريکايى‌ها هم پرونده هسته‌اى ايران را بهانه‌اى مى‌دانند براى بازى با چين. چين از همان ابتدا مخالف تشديد تحريم‌ها عليه ايران بود و همچنان هم کم و بيش اين موضع را حفظ کرده است. در اين ميان مردى در خصوص رابطه ميان چين و ايالات متحده اظهار نظر کرده است که تا‌کنون هيچ‌کدام از پيش بينى‌هايش از تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى درست از کار درنيامده است. اين مرد کسى نيست چز معمر قذافى، رهبر ليبى که اعتقاد دارد جنگ ميان چين و ايالات متحده نزديک است. قذافى براى اثبات ادعاى خود هم تاکيد دارد که واشنگتن بازى پنهانى را عليه پکن آغاز کرده است. بازى که به باور رهبر ليبى در نهايت به جنگ خواهد انجاميد.

رهبر ليبى سايت اينترنتى دارد که نام آن را " قذافى صحبت مى‌کند" گذاشته است. در آخرين مطلبى که وى در اين باره نوشته آمده است: آمريکا در راستاى رويارويى غير مستقيم با چين از طريق سياستى که متمرکز بر ايجاد بازدارنده‌هاى منطقه‌اى است، تلاش مى‌کند تا پکن در رويارويى مستقيم با واشنگتن نباشد.

اين بازدارنده‌ها که واشنگتن در سياستش مشخص کرده و آن را سياستى موفق توصيف کرده است، در هند، اندونزى، فيليپين، ژاپن، کره جنوبى، تايوان و چه بسا ويتنام تجلى مى‌يابد. البته مهمترين اين بازدارنده‌ها تايوان، هند و ژاپن هستند.

قذافى در ادامه نوشته‌اش ادعا مى‌کند که آمريکا تلاش مى‌کند تا چين را همواره با اين بازدارنده‌هاى منطقه‌اى سرگرم سازد تا از خطر رويارويى مستقيم با آن خود را حفظ کند.

وى در مورد روابط دوستانه و تنش کنونى ميان دو کشور هشدار داد و گفت: مشکل چين و آمريکا حتى با مشارکت ما به عنوان رهبران صلح جهان قابل حل نيست. اين روابط بعضا دوستانه و بعضا تيره ميان چين و آمريکا، صرفا اقداماتى است که رويارويى را به تاخير مى‌اندازد و تنها اتلاف وقت است.

قذافى با برشمردن پيشرفت‌هاى چين که امريکا را به تکاپو انداخته است، گفت: چين اکنون رقيبى از نوع ديگر براى آمريکا شده است. چين در کنار قدرت روز افزون اقتصادى، انسانى و هسته‌اى‌اش، نفوذ در تمام مناطق جهان را آغاز کرده است؛ در حالى که آمريکا به عنوان يک کشور دخالت کننده در امور کشورهاى ديگر به نام دموکراسى و حقوق بشر تلقى مى‌شود و اين دخالت‌ها قابل قبول نيست.

قذافى دور شدن چين و روسيه از هم در موضع‌گيرى‌ها در قبال ايران را بازى واشنگتن دانسته و در اين خصوص مى‌گويد: آمريکا اميدوار است که چين عليه روسيه و روسيه عليه چين همانطور که روزى آمريکا بر چين به عنوان بازدارنده منطقه‌اى عليه اتحاد جماهير شوروى تکيه کرده بود، عمل کند. از اين رو آمريکا هرگز دست از مسلح ساختن تايوان عليه چين دست بر نخواهد داشت و هرگز حمايت از هند عليه چين را متوقف نخواهد نمود.

رهبر ليبى تصريح کرد: به نفع آمريکا است که بر اساس سياست پنهان ايجاد بازدارنده‌هاى منطقه‌اى عليه چين عمل کند و ژاپن به يک قدرت نظامى قوى تبديل شود؛ چيزى که اکنون عملا در جريان است.


نظر شما :