ناامیدى نماينده اسرائيل در سازمان ملل نسبت به تشدید تحریم ها علیه ایران

۲۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۷ کد : ۷۱۶۳ اخبار اصلی
نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد می‌گوید که چشم انداز تصویب یک قطعنامه شدید علیه ایران به علت عدم همراهی چین و روسیه تیره به نظر می‌رسد.
ناامیدى نماينده اسرائيل در سازمان ملل نسبت به تشدید تحریم ها علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد می‌گوید که چشم انداز تصویب یک قطعنامه شدید علیه ایران به علت عدم همراهی چین و روسیه تیره به نظر می‌رسد.

سه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل امریکا، بریتانیا، فرانسه و متحد آنها آلمان هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه چهارم علیه ایران در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور را تسلیم چین و روسیه کردند که تاکنون با سکوت این دو کشور همراه بوده است.

گابریلا شالِو نماینده اسرائیل گفت که چین و روسیه هنوز معتقدند که جای بیشتری برای دیپلماسی وجود دارد.

او در این باره گفت: «آنها هنوز معتقدند - و این برای من محترم است - که پیش از اعمال تحریم‌هایی که بر اقتصاد (ایران) اثر بگذارد، باید همه تلاش های دیپلماتیک را تا آخر ادامه داد. آنها نمی خواهند به مردم ایران صدمه بزنند.»

با این حال او گفت: «اسرائیل معتقد است که تحرکات دیپلماتیک مسیر خود را طی کرده زیرا ایرانی‌ها آنها را به تمسخر گرفته اند و از قطعنامه‌های رسمی شورای امنیت سرپیچی کرده‌اند.»

شالو گفت که ابتدا به نظر می‌رسید که روسیه از تلاش‌ها برای اعمال تدابیر تازه تنبیهی علیه ایران حمایت می‌کند اما اکنون چنین به نظر نمی‌رسد.

او گفت: «شانس اینکه تحریم‌ها فلج کننده باشد اکنون تیره به نظر می رسد.»

شالو مدعی شد، تحریم‌های فلج کننده گام‌هایی است برای فلج کردن سپاه و شرکت‌های مهمی که در برنامه اتمی ایران نقش دارند نه مردم ایران.

دیپلمات های غربی می گویند امیدوار بودند که تا ماه آینده قطعنامه چهارم علیه ایران را تصویب کنند اما به گزارش خبرگزاری رویترز آنها اکنون این را بیش از پیش غیرواقع بینانه می دانند.

به علاوه دو عضو غیردائم شورای امنیت روز سه‌شنبه علیه تحریم‌های تازه موضع‌گیری کردند. نخست وزیر ترکیه گفت که این تحریم‌ها بی فایده است و رئیس جمهوری برزیل نیز گفت که با تحریم ها در شورای امنیت مخالفت خواهد کرد.

با این حال شالو گفت که کشورش مشغول رایزنی با برزیل، ترکیه، بوسنی هرزگووین و سایر کشورها برای جلب حمایت از تحریم‌ها علیه ایران است.

نماینده اسرائیل تصریح کرد که گزینه نظامی همچنان جزو گزینه‌های ممکن برای حل مساله مربوط به برنامه اتمی ایران است؛ با این حال افزود که راه حل نظامی هم مانند گزینه دیگر یعنی دادن فرصت به ایران برای پیش بردن برنامه اتمی‌اش گزینه‌ای بد است.

او گفت که گزینه نظامی موضوع مباحثات جاری امریکا و اسرائیل است، اما نگفت که آیا امریکا به نفع یا علیه این گزینه استدلال می کند.


نظر شما :