به رغم مخالفت اسرائیل، ترکيه خواهان ميانجيگرى دمشق - تلاويو

۲۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۴۴ کد : ۷۱۶۸ اخبار اصلی
هنوز تنش میان اسرائیل و ترکیه فروکش نکرده است. اسرائیل به هیچ عنوان فعلا نمی‌خواهد بر روی ترکیه به عنوان یک متحد استراتژیک منطقه‌ای حساب کند. در حالی که ترکیه بیش از آن که دوست داشته باشد رابطه‌اش را با اسرائیل قطع کند، مایل است با تلاویو بازی دیپلماتیک داشته باشد.
به رغم مخالفت اسرائیل، ترکيه خواهان ميانجيگرى دمشق - تلاويو

دیپلماسی ایرانی: هنوز تنش میان اسرائیل و ترکیه فروکش نکرده است. اسرائیل به هیچ عنوان فعلا نمی‌خواهد بر روی ترکیه به عنوان یک متحد استراتژیک منطقه‌ای حساب کند. در حالی که ترکیه بیش از آن که دوست داشته باشد رابطه‌اش را با اسرائیل قطع کند، مایل است با تلاویو بازی دیپلماتیک داشته باشد. 

در همین رابطه رجب طیب اردوغان نخست‌ وزير ترکيه تاکيد کرد، اسرائيل با ميانجى‌گرى کشورش در مذاکرات صلح با سوريه موافقت کرده است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه اظهار داشت، انتظار مى‌رود مذاکرات صلح ميان اسرائيل و سوريه به زودى شروع شود.

پيش‌تر ترکيه پيام‌هايى را مبنى بر درخواست ميانجى‌گرى براى برگزارى مذاکرات صلح ميان اسرائیل و سوريه به اين رژيم فرستاده بود.

اين مذاکرات برای حل و فصل پرونده بلندى‌هاى جولان است که اسرائيل از سال 1967 آن را در اشغال خود در آورده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل نيز از برگزارى مذاکرات با سوريه براى موفقيت روند صلح در خاورميانه استقبال کرده بود.

اين در حالى است که دفتر نخست وزير اسرائیل روز سه شنبه در بيانيه‌اى اعلام کرد، هيچ تصميمى در خصوص از سرگيرى ميانجى‌گرى ترکيه براى آغاز مذاکرات صلح غير مستقيم ميان اين رژيم و سوريه که در پى تجاوز اسرائیل به نوارغزه در سال 2009 متوقف شده بود، اتخاذ نشده است.

اين بيانيه مى‌افزايد: چنانچه ترکيه در پى ايفاى چنين نقشى است، بايد روابط خود با اسرائيل را مستحکم سازد و در تحکيم صلح در منطقه مشارکت داشته باشد. در اين صورت ما نيز از نقش ترکيه استقبال خواهيم کرد.

پیش از این بارها اسرائیل میانجیگری ترکیه را رد کرده بود.

در همین رابطه آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل نیز هر گونه مذاکره با سوریه بر سر بلندی‌های جولان را به شدت رد کرده است.


نظر شما :