انتقاد شدید غرب از اسرائیل

۲۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۸ کد : ۷۱۸۲ اخبار اصلی
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا از برنامه ساخت شهرک‌های یهودی در مناطق فلسطینی به شدت انتقاد کرد.
انتقاد شدید غرب از اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا از برنامه ساخت شهرک‌های یهودی در مناطق فلسطینی به شدت انتقاد کرد.

به گفته فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، کلینتون انتقاد خود را در تماسی تلفنی به اطلاع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، رسانده است.

کراولی گفت: «سخنان خانم کلینتون در این خصوص بسیار شفاف بوده و از دولت اسرائیل خواسته است که گام‌هایی مثبت برای از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها بردارد.»

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، کلینتون اعلام شهرک‌سازی در چنین زمانی را نشانه‌ای بسیار منفی برای روند صلح دانسته که بر مناسبات میان امریکا و اسرائیل نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. گفت‌وگوی تلفنی کلینتون با نتانیاهو حدود ۴۳ دقیقه به طول کشیده است.

وزیر امورخارجه امریکا در گفت‌وگویی با تلویزیون خبری سی ‌ان‌ان گفت: «اعلام ساخت شهرک‌های یهودی در خلال دیدار جو بایدن از اسرائیل یک توهین تلقی می‌شود.»

بنیامین نتانیاهو با ابراز تاسف از زمان اعلام این تصمیم کوشید از دولت امریکا دلجویی کند، اما درباره محتوای تصمیم دولت اسرائیل سکوت کرد.

نمایندگان گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در جمعه آینده (۲۸ اسفند/۱۹ مارس) در مسکو نشستی خواهند داشت و درباره ادامه روند صلح میان اسرائیل و فلسطین رایزنی خواهند کرد. در بیانیه گروه چهارجانبه آمده است که اعضای این گروه در پی یافتن پاسخ و واکنشی مناسب به حوادث اخیر هستند. بیانیه به صراحت عنوان می‌کند که از آنجایی که ادامه ساخت شهرک‌های یهودی مانعی جدی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی است، نمایندگان گروه چهارجانبه آن را قویاَ محکوم می‌کنند.»

دولت نتانیاهو در روز سه‌شنبه ۲ مارس در خلال دیدار جو بایدن، معاون ریاست‌جمهوری امریکا از اسرائیل اعلام کرد، با ساخت ۱۶۰۰ آپارتمان برای یهودیان در قسمت شرقی بیت‌المقدس موافقت کرده است. فلسطینیان بخش شرقی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت دولت آتی خود می‌نگرند و خواهان جلوگیری از ساخت محله‌های یهودی در این مناطق هستند.

چندی پیش نیز تشکیلات خود گردان فلسطین آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم صلح با اسرائیل به اطلاع جورج میچل، نماینده ویژه امریکا در امورخاورمیانه رسانده بود، اما اکنون در پی موضع‌گیری‌های جدید اسرائیل برقراری روند صلح بیش از پیش مورد پرسش قرار گرفته است.


نظر شما :