توصیه‌ای به اسرائیل

۲۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۰ کد : ۷۱۸۶ باشگاه خوانندگان
نگاه یکی از خوانندگان دیپلماسی ایرانی به مسئله اسرائیل و اعراب.
توصیه‌ای به اسرائیل

اسرائیلی ها با شهرک سازی در بیت المقدس شرقی حقیقتا ثابت کردند که از موقعیت بلبشویی که در خاورمیانه عربی پیش آمده نهایت سوء استفاده را می­خواهند ببرند و بیشترین امتیازات را بگیرند. اینها اگر خواهان صلح و طالب یک زندگی راحت در بین کشورهای عربی هستند باید این اندازه مغرور نبوده و از خود انعطاف نشان دهند.

اسرائیلی ها بیت المقدس شرقی، بلندی های جولان، غزه، صحرای سینا و زمین های کنار رود اردن را در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 از سه کشور درگیر در جنگ یعنی مصر و اردن و سوریه گرفتند.

بعد که با مصر روابط دوستانه برقرار کردند، صحرای سینا را به آنان بازگرداندند و هنگامی که آنها را مجبور کردند که سرزمین خود مختار فلسطین را به رسمیت بشناسند، مجبورشان کردند که غزه و سرزمین های شرق رود اردن را پس دهند که کشور فعلی فلسطین در این سرزمین ها تشکیل شد.

حال نیز اگر خواهان صلح با فلسطینی ها و بقیه اعراب هستند، می بایستی هم بیت المقدس شرقی را به فلسطینی ها بازگردانند وهم بلندی های جولان را به سوریه پس دهند. وگرنه مجبورند تا زمانی که اعراب و اسرائیل درآن منطقه وجود دارند این حالت نیمه جنگی و آشوب زده را تحمل کنند وبا آتش بازی های خود، ثروت ملل گوناگون دنیا را به آتش کشیده و به باد دهند.

زمانی بود که اعراب حاضر به شناسایی موجودیت اسراییل نبودند، حال که آنها حاضر به تحمل اسرائیل شده و آماده شناسایی این کشور هستند، اسرائیل نیز می بایستی ناخن خشکی را کنار گذارده و انصاف و عدالت را در نظر بگیرد و گرنه هر بلایی سرش آید باید بکشد که آنرا می بایستی نتیجه زیاده خواهی های این کشور دانست.


نظر شما :