ايالات متحده خطاب به رهبران اسرائيل

لطفا به اين لجبازى‌ها پايان دهيد

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۴ کد : ۷۱۹۳ اخبار اصلی
کاسه صبر امريکايى‌ها لبريز شده است. اسرائيل همه آنچه را که در اين نيم قرن حضور در عرصه بين‌المللى با اشغال فلسطين به دست آورده مديون ايالات متحده و متحدان غربى‌اش است.
لطفا به اين لجبازى‌ها پايان دهيد

دیپلماسی ایرانی: کاسه صبر امريکايى‌ها لبريز شده است. اسرائيل همه آنچه را که در اين نيم قرن حضور در عرصه بين‌المللى با اشغال فلسطين به دست آورده مديون ايالات متحده و متحدان غربى‌اش است. با اين‌همه در شرايطى که بحران در خاورميانه ديگر همه را به ستوه آورده‌و باراک اوباما عزم خود را براى پايان دادن به اين بحران جزم کرده،اسرائيل دست از لجبازى برنمى‌دارد. تل‌آويو يک سال است که ساز مخالف مى‌زند. يک سال است که اوباما دندان بر جگر گذاشته و چه در خفا و چه در آشکار از تل‌آويو مى‌خواهد که اندکى دست از فرافکنى بردارد. اسرائيل يک سال است که ايران را بهانه مى‌کند و بر سر ميز مذاکرات نمى‌نشيند. يک سال است که فلسطين و مشکلات داخلى آن را توجيهى مى‌داند براى فرار از مصالحه. محاصره نوار غزه همچنان ادامه دارد و ترور مقام‌هاى حماس نيز به آن اضافه شده‌است.
 
با همه اين رسوايى‌ها درست در روزهايى که جو بايدن معاون رئيس‌جمهورى ايالات متحده در اسرائيل است، دولت بنيامين نتانياهو حتى نمى‌تواند حفظ ظاهر کند و به صراحت اعلام مى‌کند که شهرک‌سازى ها در شرق بيت‌المقدس ادامه خواهد يافت. از هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده تا شخص باراک اوباما همه و همه اين حرکت اسرائيل را تعبير به توهين کرده‌اند. در تازه‌ترين خبرهاى رسيده از واشنگتن، آسوشييتدپرس مى‌نويسد: رسانه‌هاى اسرائيلى چند روز است که نارضايتى وانشگتن از تل‌آويو را در راس امور قرار داده و تاکيد مى کنند که امريکا، دولت نتانياهو را براى پايان دادن به بحران شهرک‌سازى‌ها و متوقف کردن اين روند تحت فشار شديد قرار داده است.
 
احداث 1600 واحد مسکونى جديد در شرق بيت‌المقدس چيزى نيست که امريکايى ها بتوانند ساده از کنار آن بگذرند. نتانياهو و کابينه تندرو‌اش در حالى به اين شهرک‌سازى‌ها ادامه مى‌دهند که محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطين تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که تنها راه براى نشستن با اسرائيلى ها بر سر ميز مذاکره پايان کامل شهرک‌سازى‌هاست.

تحليل‌گران مسائل منطقه متفق‌القول تاکيد دارند که واشنگتن و مسکو پرتنش‌ترين روزها را تجربه مى‌کنند. فلسطينى ها شرق بيت‌المقدس را پايتخت خود مى‌دانند و صدور حکم شهرک‌سازى‌ها در اين منطقه را زياده‌خواهى اسرائيلى‌ها مى‌دانند. بايدن به واشنگتن بازگشته و البته پس از اعلام خبر شهرک‌سازى‌ها شام آخر را هم دوشادوش نتانياهو ميل کرد اما در کاخ سفيد غوغايى در خصوص اين سفر برپاست. در حالى که بسيارى از منتقدان اعتقاد دارند عدم حضور باراک اوباما در اسرائيل پس از به دست گرفتن قدرت منجر به دلخورى اسرائيلى‌ها شده است با اين همه اتفاقى که در تل‌آويو در جريان حضور بايدن رخ داد اثبات مى‌کند که اوباما چندان هم در به تعويق انداختن اين سفر اشتباه نکرده است. فلسطين پس از اعلام خبر شهرک‌سازى‌ها تهديد کرد که بر سر ميز مذاکره غيرمستقيم با اسرائيل با ميانجى‌گرى ايالات متحده حاضر نخواهد شد.

رسانه‌هاى خبرى همگى ادعا مى‌کنند که ايالات متحده ليستى از درخواست‌هاى اولتيماتوم‌وار خود را به تل‌آويو اعلام کرده اما نه کاخ سفيد و نه وزارت امور خارجه رژيم اسرائيل در اين خصوص اظهار نظر نمى‌کنند. اوباما بيست و چهار ساعت پيش از دولت نتانياهو خواست که موضع خود را شفاف اعلام کرده و به نوعى اطمينان فلسطينى‌ها را هم جلب کند. از جمله پيشنهادهاى امريکا براى جلب رضايت و اطمينان نسبى فلسطينى‌ها، آزادى اسراى در بند اسرائيل، واگذارى قسمت هاى تصاحب کرده کرانه باخترى، از ميان برداشتن ايست هاى بازرسى و موافقت با ورود کالا و کمک‌هاى بين‌المللى به کرانه باخترى است.

واشنگتن پيش از اين اعلام کرده بود که در جريان مذاکرات غيرمستقيم با اسرائيلى‌ها، تمام دغدغه‌هاى اصلى فلسطين از بحث اوارگان تا شهرک سازى‌ها و سرنوشت بيت‌‌المقدس را لحاظ کند. واشنگتن در شرايطى خشم خود از تل‌اويو را عيان مى‌کند که بنيامين نتانياهو در تازه‌ترين اظهار نظر خود ادعا کرده بود که بحران ميان دو طرف به پايان رسيده است. سفير اسرائيل در واشنگتن اما به صراحت اعلام کرد که از سال 1975 تا‌کنون رابطه ميان دولتش با کاخ سفيد تا اين اندازه متشنج نبوده است. شرق‌بيت‌المقدس که اسرائيل اصرار عجيبى بر يهودى‌نشين کردن آن دارد مدت‌هاست که منطقه مورد مناقشه دو طرف است.
 
در حال حاضر فلسطينى‌ها منازل بسيارى در اين منطقه را به خود اختصاص داده‌اند و با اين وجود اسرائيل هرزچندگاهى انها را به بهانه نوسازى منطقه به مکان دورترى منتقل مى‌کند. رهبران پيشين اسرائيل از جمله ايهود اولمرت موافقت خود را با تقسيم بيت‌المقدس اعلام کرده بودند اما بى‌بى از همان ابتداى حکومت اعلام کرد که توافق‌هاى نانوشته را جايى در دولتش نيست. پيش از اين نخست وزيرى تند رو رژيم اسرائيل دستور توقف ده ماهه شهرک‌سازى‌ها را اعلام کرده بود اما عملا از توقف در اين مسير خبرى نيست.


نظر شما :