بريتانيا: ایران تحریم شود؛ چین: هرگز

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۱۳ کد : ۷۲۲۷ اخبار اصلی
غرب همچنان برای راضی کردن چین برای تحریم ایران تلاش می‌کند. بگذریم از این که حال نه تنها چین و روسیه بلکه برزیل نیز ساز مخالفت با جامعه جهانی برای تحریم ایران سر داده است.
بريتانيا: ایران تحریم شود؛ چین: هرگز

دیپلماسی ایرانی: غرب همچنان برای راضی کردن چین برای تحریم ایران تلاش می‌کند. بگذریم از این که حال نه تنها چین و روسیه بلکه برزیل نیز ساز مخالفت با جامعه جهانی برای تحریم ایران سر داده است. در همین رابطه قرار است تا چند ماه دیگر لوللا دا سیلوا رئیس جمهوری برزیل به ایران بیاید تا راه‌های گسترش مراودات اقتصادی با ایران را بررسی کند.

در حالی که وزیر امور خارجه بریتانیا می‌خواهد سفر سه روزه خود به چین را آغاز کند تا این کشور را برای پیوستن به جمع کشورهای تحریم‌کننده ایران ترغیب کند، دولت چین همچنان به کارآیی تحریم علیه ایران به دیده تردید می‌نگرد. وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای بریتانیایی خود، با ابراز نگرانی از سیاست اتمی ایران، بر لزوم تشدید تلاش‌های دیپلماتیک به‌جای گزینه تحریم اصرار کرد.

طرح‌های هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور، ازجمله موضوع‌های محوری در سفر سه روزه دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا به چین هستند. 

یانگ ‌جیچی‌ وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای بریتانیایی خود تاکید کرد، راه حل مناقشه اتمی ایران، تحریم نیست. البته وی با تکرار موضع کشورش مبنی بر اولویت گزینه‌ دیپلماتیک، سخنی در باره رد قطعی سیاست تحریم نگفت.

دیوید میلیبند در این ملاقات از هدف مشترک جامعه جهانی برای متعهد نگاهداشتن ایران به مسئولیت‌هایش سخن گفت. چین و روسیه تاکنون در مناقشه اتمی ایران، موضعی محافظه‌کارانه‌تر از امریکا، فرانسه و بریتانیا داشته‌اند‌ و رویکرد تحریم را دنبال نکرده‌اند.

چین از سرمایه‌گذاران بزرگ در صنایع گاز ایران است. ایران یکی از شرکای مهم تجاری چین و سومین تامین کننده نفت این کشور پس از آنگولا و عربستان سعودی است. نفت صادراتی ایران به چین در سال ۲۰۰۹میلادی، ۱۱ درصد از کل واردات انرژی چین را تشکیل داد. مرز همراهی و همکاری چین با سایر کشورهای شورای امنیت در پیش‌نویس‌تحریم‌ها علیه ایران تا آنجا بوده که ضرری متوجه این کشور در حوزه تامین انرژی و عرصه‌های سرمایه‌گذاری در ایران نسازد. با این حال چین این را هم نمی‌خواهد که از حق وتوی خود در شورای امنیت در موضوع تحریم ایران استفاده کند.

با این حال به نظر برخی صاحب‌نظران، چین در انتخاب نهایی بین ایران و سایر شرکای تجاری و سیاسی خود، دیگران را بر می‌گزیند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز دوشنبه با یادآوری این‌که ایران کلیه پیشنهادهای سازنده برای حل مناقشه اتمی را رد کرده است، مجددا از فرا رسیدن زمان تحریم ایران سخن گفت. موضع‌گیری مرکل با واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس ایران همراه بود که از نبود عزم مشترک میان کشورهای مختلف در چگونگی برخورد با مناقشه اتمی ایران سخن گفت.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید مجلس در صورت تشدید تحریم‌ها چه راه‌حلی دارد، از تفاوت‌ها در صحنه بین‌المللی و نمونه چین یاد کرد.

لاریجانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگفته که پیشنهادها را می‌پذیرد یا کلا رد می‌کند.

وی گفت: «این منطق درستی نیست که کشورهای غربی پیشنهاد بدهند و در صورت عدم پذیرش دست به تحریم ایران بزنند.»


نظر شما :