دیوید پترائوس: سال سختی پیش رو داریم

۲۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۰ کد : ۷۲۳۰ اخبار اصلی
دیوید پترائوس، رئيس فرماندهى مرکزى امريکا در جلسه اعضاى کنگره اين کشور اظهار داشت که ارتش امريکا با سال دشوارى در افغانستان روبه‌رو خواهد بود، اما سطح خشونت‌ها در اين کشور بعيد است که به ميزان خشونت‌ها در عراق در سال 2006 برسد.
دیوید پترائوس: سال سختی پیش رو داریم

دیپلماسی ایرانی: دیوید پترائوس، رئيس فرماندهى مرکزى امريکا در جلسه اعضاى کنگره اين کشور اظهار داشت که ارتش امريکا با سال دشوارى در افغانستان روبه‌رو خواهد بود، اما سطح خشونت‌ها در اين کشور بعيد است که به ميزان خشونت‌ها در عراق در سال 2006 برسد.

ژنرال ديويد پترائوس رئيس فرماندهى مرکزى امريکا، در جلسه کميته سرويس‌هاى مسلح سناى این کشور گفت: «ارتش امريکا و متحدانش در ناتو بیشتر روزهای سال گذشته را بر روى دريافت نتايج درست در افغانستان سپرى کردند و ما اکنون منتظر مشاهده نتايج اين تلاش‌ها هستيم. امريکا در حال حاضر 30 هزار نيروى ديگر را به سربازان مستقر در افغانستان افزوده است. شرکاى ناتو قول دادند که 9000 نيروى ديگر به سربازانشان اضافه کنند. حملات اخير در استان هلمند آغاز يک نبرد بزرگتر است که احتمالا 18 ماه آينده را در بر مى‌گيرد و عملياتى بسيار مشکل خواهد بود. هدف ژوئيه 2011 اوباما براى آغاز عقب نشينى نيروهاى امريکايى از افغانستان، به رهبران افغان احساس اضطرار در تقويت و ساخت نيروهاى امنيتى‌شان را داده است.» 

وى همچنين در خصوص اوضاع عراق اظهار داشت، ارتش امريکا احتمالا مقرهاى ديگرى در مناطق شمالى عراق قبل از آغاز خروج از اين کشور در ماه سپتامبر ايجاد خواهد کرد. 

اين اقدام احتمالى حاکى از نگرانى‌هاى امريکا مبنى بر وقوع تنش ميان اعراب و کردها به دليل مناقشه بر سر حقوق نفت و زمين است.

پترائوس به قانونگذاران سنا گفت: «ايجاد اين پايگاه‌ها در منطقه شمال عراق، هدفى است که ما آن را دنبال مى‌کنيم. اين امکان وجود دارد که ما بخواهيم يک نيروى بيشتر را در اين مقرها نگه داريم. از نظر ما شرايط شکننده‌اى در برخى نقاط خاص در شمال عراق وجود دارد که ما را مجبور به اين کار مى‌کند. اين مقرهاى ارتش پايگاهى مهم براى مشارکت امريکا با عراقى‌ها است.»

با اين حال پترائوس تصريح کرد که ارتش روند کاهش نيروهايش را تا مرز 50 هزار تن تا پايان ماه اوت را حفظ خواهد کرد. ما در روند کاهش تعداد نيروها تا مرز 50 هزار تن تا پايان اوت هستيم که در آن زمان، تغييرى در ماموريت ما که انتقال نقش نيروهاى مان از ماموريت رزمى به ماموريت‌هاى مشاوره‌اى و کمک به نيروهاى امنيتى عراق است، تغيير خواهد کرد.

به گفته پترائوس، مشارکت گسترده مردم در انتخابات هفتم مارس عراق نشانه‌ى بسيار مهم از پيشرفت در اين کشور بوده است.

در همین حال ديويد پترائوس درباره اوضاع خاورمیانه گفت: «درگيرى‌ اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها منافع امريکا در خاورميانه را از بين مى‌برد. تنش‌ها ميان اسرائيل و فلسطينى‌ها به منزله‌ چالش‌هاى علنى است که منافع ما را به خطر مى‌اندازد. درگيرى‌ ميان اسرائيل و اعراب به علت تفکر جانبدارى امريکا از اسرائيل به احساسات ضد امريکايى دامن مى‌زند. خشم اعراب به خاطر مساله‌ فلسطين، از قدرت امريکا و عمق مشارکت امريکا با کشورها و دولت‌هاى منطقه مى‌کاهد. اين امر مشروعيت سازمان‌هاى ميانه رو در جهان عرب را تضعيف مى‌کند.»


نظر شما :