ادامه مباحث اجلاس خلع سلاح تهران در نیویورک

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۸ کد : ۷۴۸۷ اخبار اصلی
نتیجه چهل سال پیگیری این موضوع آن بوده اکنون حدود بیست هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا وجود دارد که حدود نه هزار عدد از آنها متعلق به امریکاست. گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه.
ادامه مباحث اجلاس خلع سلاح تهران در نیویورک

رییس‌جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی برای شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی NPT در سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در بدو ورود به این کشور تاکید کرد که پیشنهادهای ایران به این کنفرانس عملی، عادلانه و روشن برای امنیت جهانی و خلع سلاح خواهد بود.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

پیگیری بحث خلع سلاح در سفر نیویورک تا چه اندازه در روشنگری هسته‌ای ایران موثر است؟
کنفرانس خلع سلاح بروی سه موضوع متمرکز شد که احتمالا هر سه موضوع در کنفرانس بازنگی انی پی تی در نیویورک توسط هیات ایرانی پیگیری خواهد شد. این سه موضوع از اصول اساسی معاهده ان پی تی نیز هستند؛ اولین موضوع این است که انرژی هسته‌ای و دانش هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز باید در اختیار کلیه کشورها قرار گیرد و استثنا ندارد. در این خصوص باید شرایط لازم برای بهره مندی کشورها فراهم شود و مانع و محدودیتی ایجاد نشود.

مساله دوم بحث عدم اشاعه است؛ این مساله از موارد مهم ان پی تی است که متاسفانه مورد رعایت قرار نگرفته است. در این مورد باید ساز و کارهایی در نظر گرفته شود تا مکانیسم عملی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای محقق شود. نمونه بارز نقش این ماده ان پی تی تجهیز رژیم صهیونیستی به کلاهک‌های هسته‌ای است و ایران این اقدام را نقض آشکار ان پی تی می‌داند.

مساله سوم مربوط به خلع سلاح می‌شود؛ علی رغم این‌که بیش از چهار دهه از تصویب این معاهده گذشته و کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای نیز آن را امضا کرده‌اند اما هیچ حرکتی به شکل عملی در جهت خلع سلاح مشاهده نشده است. نتیجه چهل سال پیگیری این موضوع آن بوده اکنون حدود بیست هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا وجود دارد که حدود نه هزار عدد از آنها متعلق به امریکاست.

باید ساز و کاری به همراه تعهدی الزام آور برای کشورهای دارنده این سلاح‌ها ایجاد شود تا خلع سلاح به شکلی عینی و عملی محقق گردد. تعریف این ساز و کار نیز از دیگر اهدافی است که ایران هم در اجلاس خلع سلاح تهران دنبال کرد و هم در نیویورک و کنفرانس بازنگری ان پی تی دنبال خواهد کرد.

حضور ایران و به ویژه حضور آقای احمدی نژاد در کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک تا چه اندازه برای پیگیری اهداف هسته‌ای ایران و دستگاه دیپلماسی کشور فرصت تلقی می‌شود؟
ایران حقی را در دنیا مطرح می‌کند که همه کشورها تاکنون حداقل در ظاهر شعار آن را می‌دادند. کشوری نمی‌تواند بگوید که مخالف خلع سلاح است یا مخالف استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز است. بر این اساس استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و پیگیری خلع سلاح موضوعاتی است که می‌تواند مورد وحدت نظر کلیه کشورها قرار گیرد و باید با یک اراده جمعی و همراه کردن افکار عمومی جهان و همکاری کشورهای مستقل این ایده به مرحله تحقق نزدیک شود.

ما فکر می کنیم در کنفرانس خلع سلاح تهران این حرکت آغاز شد و برای اولین بار کشورهایی که دارنده سلاح‌های هسته‌ای نیستند اما به دنبال خلع سلاح هستند از این موضوع استقبال گسترده‌ای کردند. این کار باید ادامه پیدا کند و کنفرانس نیویورک فرصتی است که این هدف با ساز و کارهای عملیاتی آن به اطلاع کلیه کشورها و افکار عمومی جهان برسد.

بی تردید در این مسیر مقاومت هایی نیز صورت خواهد گرفت؛ کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به راحتی حاضر به تسلیم نیستند و فکر می‌کنند بهره مندی از سلاح هسته‌ای برای آنها قدرت و امنیت می‌آورد در صورتی که تفکر اشتباهی دارند. مخاطب اصلی تلاش‌های ایران برای خلع سلاح افکار عمومی جهان است، آنها باید در جریان حقایق قرار گیرند و ایده‌های واقعی را بشنوند و به دولت‌های خود برای از میان بردن سلاح‌های کشتار جمعی فشار آورند.

آیا وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حاشیه کنفرانس نیویورک دیدارها و گفت و گوهایی در راستای پیگیری حقوق هسته‌ای ایران خواهد داشت؟
هیات‌های مختلفی از کشورهای گوناگون در این کنفرانس شرکت کرده‌اند و به صورت طبیعی در حاشیه کنفرانس دیدارهایی صورت خواهد گرفت. تعدادی از هیات‌ها درخواست ملاقات با رئیس جمهور را دارند و تعدادی از همتایان آقای متکی نیز با وی دیدار و گفت و گو خواهند داشت. بی تردید این کنفرانس فرصت خوبی برای رایزنی و مشورت خواهد بود.


نظر شما :