به رقص تانگو با ايران پايان دهيد امريکايى‌هاى عزيز

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۱ کد : ۷۶۸۸ پرونده هسته ای
"به رقص تانگو" با ايران پايان دهيد. اين تيترى‌ست که روزنامه اسرائيلى هاآرتص براى تازه‌ترين مطلب خود در باب برنامه هسته‌اى ايران برگزيده است. نويسنده اين روزنامه چپ اما تند و تيز اسرائيلى مطلب خود را با تاکيد بر خطرناک بودن ايران براى کشورهاى منطقه آغاز مى‌کند و مى‌نويسد...
به رقص تانگو با ايران پايان دهيد امريکايى‌هاى عزيز

"به رقص تانگو" با ايران پايان دهيد. اين تيترى‌ست که روزنامه اسرائيلى هاآرتص براى تازه‌ترين مطلب خود در باب برنامه هسته‌اى ايران برگزيده است. نويسنده اين روزنامه چپ اما تند و تيز اسرائيلى مطلب خود را با تاکيد بر خطرناک بودن ايران براى کشورهاى منطقه آغاز مى‌کند و مى‌نويسد: زمان آن فرا رسيده‌است که جهانيان به رقص تانگو با ايران پايان دهند. ايران در صورت دستيابى به انرژى هسته‌اى مى‌تواند با بالا بردن قيمت نفت در منطقه نقش بسزايى بازى کند و البته بزرگترين ابرقدرت‌ها را از منظر اقتصادى به زانو در آورد. زمان توسل به راهکارى به غير از تحريم ايران فرار رسيده است.

نويسنده در ادامه ادعا مى‌کند که ايران به دنبال رقص دو نفره با ايالات متحده است. رقصى که در آن تهران امريکا را يک قدم جلو و دو قدم عقب مى‌کشد. در بخشى از اين گزارش آمده است: واشنگتن قريب به سى سال است که به نواى ايران مى‌رقصد.

هاآرتص در ادامه مى‌نويسد: ايران جامعه جهانى را بازى داده است. آيا مى‌توانيم باور کنيم که ايران به ناگاه هفته گذشته متوجه مى‌شود که ايالات متحده و همراهان غربى‌اش در تشديد تحريم‌ها عليه جدى هستند و در نتيجه بلافاصله توافقنامه هسته اى خود را با آنکارا و برزيل امضا مى‌کند؟

حقيقت اين است که ايران درست ماند رقص تانگو ابتدا پا را پيش مى‌کشد و سپس با يک جهش عقب مى‌کشد. در اين توافقنامه تهران موافقت خود را با واگذارى نيمى از ذخيره اورانيومى خود براى غنى‌سازى اعلام کرد. چه تضمينى وجود دارد که تهران از باقى‌مانده اورانيوم براى توليد بمب هسته‌اى استفاده نکند؟ ايرانى‌ها در ميانه فشارهاى بين‌المللى از حق طبيعى خود براى برخوردارى از تکنولوژى هسته‌اى سخن مى‌گويند. هر چند بر اساس معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى توليد و تکثير سلاح هسته‌اى بر امضا کنندگان حرام شده است. بحث ما در حال حاضر بر سر حق ايران براى دستيابى به تساحيات يا انرژى هسته‌اى نيست. بلکه زنگ خطر از آن جا به صدا درآمده است که دستيابى ايران به اين تسليحات مى‌تواند تهران را در منطقه تبديل به يک ابرقدرت کند. ابرقدرتى که بر قيمت جهانى نفت تاثير گذار باشد و البته حتى عربستان سعودى را نيز در سيطره خود بگيرد.

زمانى که صدام حسين به کويت حمله کرد و با اين حرکت منابع نفتى در منطقه را مورد تهديد جدى قرار داد، جهان به عراق براى دفع اين تهديد حمله کرد. با اين‌همه ما نمى‌توانيم براى مقابله با تهديد ايران به همان ابزار قديمى متوسل شويم. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سرويس‌هاى جاسوسى ايران جرقه دستيابى به تسليحات هسته اى را در ابتداى دهه نود زده بود. مدت‌ها پيش از آنکه محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهور شود. اما اين تلاش‌ها در سال 2002 عيان شد. در آن زمان محمد خاتمى رئيس‌جمهورى ايران بود و تاکيد کرد که برنامه هسته‌اى ايران تنها و تنها در مسير فعاليت‌هاى صلح آميز حرکت مى‌کند. زمانى که محمود احمدى نژاد قدرت را در دست گرفت وقت را هدر نداده و به صراحت اعلام کرد که برنامه هسته‌اى ايران ادامه خواهد يافت و تهران گوشش به انتقادهاى غرب و ايالات متحده بدهکار نخواهد بود. در نهايت هم احمدى نژاد به همه ايرانيان نشان داد که هيچ کشور خارجى نمى‌تواند مانع از دستيابى ايران به تکتولوژى هسته‌اى شود.

ايران در حال حاضر برنامه مورد نياز براى دستيابى به بمب هسته اى را در اختيار دارد اما نياز به زمان بيشتر دارد. ايران بايد وقت کافى براى غنى سازى اورانيوم مورد نياز براى ساخت بمب هسته اى را د دست داشته باشد. زمان که فرا برسد ايران کارى به کار انتقادهاى بين المللى نخواهد داشت. ايران دقيقا براى رسيدن به اين زمان است که با امريکايى‌ها تانگو مى رقصد. هر بار که کاسه صبر جهانيان لبريز مى‌شود، ايران به گونه اى وانمود مى‌کند که براى مذاکره و مصالحه مهيا است. مذاکرات پشت درهاى بسته آغاز مى شود و درست در اينچنين شرايطى است که تهران دوباره دست شريک رقص امريکايى را مى‌گيرد و عقب مى کشد.

اين روزنامه اسرائيلى در ادامه نسبت به اصرار ايالات متحده براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران در شوراى امنيت ابراز خرسندى کرده و مى نويسد: با اين تاکيدها غرب نشان داد که فريب بازى خريد زمان ايران را نمى خورد. اما مشکل اينجاست که تحريم‌ها در نهايت ره به جايى نخواهند برد. کوبا از سال 1961 تا‌کنون شديد‌ترين تحريم‌ ها را تحمل کرده است. با اين همه هنوز به مخالفت خود با امريکا ادامه مى‌دهد.ايران نيز از اين قاعده مستثنى نيست.

زمان ان فرا رسيده است که کشورهاى غربى بپذيرند که ايران هسته اى مى تواند با قيمت نفت در منطقه بازى کرده و آنها را از منظر اقتصادى به زانو در آورد. بايد راهکارى به غير از تشديد تحريم‌ها عليه ايران بيابيم. اگر قرار است دست به کار جدى براى مقابله با ايرات بزنيم بايد سرعت عمل بيشترى از خودمان نشان دهيم. بايد پيش از آن که محمود احمدى‌نژاد در تلويزيون ظاهر شده و خبر پيوستن ايران به کلوب هسته اى بين الملل را بدهد، کارى بکنيم.


نظر شما :