ادعاى جديد ژنرال مک‌کريستال در خصوص تهران

ايران به شبه نظاميان طالبان کمک مى‌کند؟

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۷۶۹۸ اخبار اصلی
ژنرال استنلى مک‌کريستال در تازه‌ترين اظهارات خود ادعا مى‌کند که شبه‌نظاميان افغان در داخل ايران آموزش نظامى ...
ايران به شبه نظاميان طالبان کمک مى‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: ايالات متحده بازى جديدى را عليه ايران آغاز کرده است. درست در روزهايى که بحث توافقنامه هسته اى ميان تهران و آنکارا، در راس اخبار بين‌المللى قرار دارد و تلاش‌هاى ايالات متحده و همراهان غربى‌اش را تحت الشعاع قرار داده است، فرمانده نيروهاى امريکايى در افغانستان ادعايى جديد عليه تهران مطرح مى‌کند.

به گزارش آسوشييتدپرس، ژنرال استنلى مک‌کريستال در تازه‌ترين اظهارات خود ادعا مى‌کند که شبه‌نظاميان افغان در داخل ايران آموزش نظامى مى‌بينند و با تسليحاتى که از اين کشور دريافت مى‌کنند با نيروهاى امريکايى در افغانستان مى‌جنگند. اين چندمين بار است که يک مقام امريکايى حاضر در افغانستان اينچنين ادعايى را بدون در دست داشتن مدرکى مستدل مطرح مى‌کند. مک‌کريستال در ادامه سخنانش تاکيد کرد که نيروهاى ائتلافى حاضر در افغانستان تا‌کنون در چندين مرحله تلاش‌هايى را براى متوقف کردن کمک هاى ايران به شبه‌نظاميان انجام داده‌اند. نه سال است که نيروهاى امريکايى و اروپايى در افغانستان سرگرم تقابل با شبه نظاميان افغان اعم از طالبان تا القاعده هستند اما هنوز اين کشور رنگ آرامش را به خود نديده است.

مک کريستال در بخش‌هايى از سخنان خود در اين خصوص افزود: شبه نظاميان به داخل خاک ايران سفر مى‌کنند و در اين کشور تعليمات نظامى دريافت مى‌کنند. تسليحاتى که از شبه نظاميان ضبط کرده ايم نيز ساخت ايران هستند.

امريکايى‌ها تهران را به کمک به شبه نظاميان در افغانستان و عراق متهم مى‌کنند. اتهامى که رهبران ايران آن را قويا تکذيب مى‌کنند. پيش از اين در ماه مارس نيز، رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده دريادار مايک مولن نيز ادعا کرده بود که ايرانى‌ها تسليحات مورد نياز شبه نظاميان را به پايگاه هاى محل استقرار انها در جنوب قندهار مى‌رسانند. ايالات متحده از چند هفته پيش خود را براى حمله‌اى تمام عيار به افغانستان مهيا مى‌کند.

تاثير اقتصادى ايران بر افغانستان روز به روز افزايش مى‌يابد. مک کريستال ادعا مى‌کند که ايران به دليل همجوارى با افغانستان منافع خود را در اين کشور جنگ زده دنبال مى‌کند. بسيارى از سرويس هاى جاسوسى ايالات متحده ادعا مى‌کنند که ايران بيش از کمک نظامى به شبه نظاميان به آنها کمک اطلاعاتى مى‌دهد.


نظر شما :