ايران، امريکای لاتين را گروگان گرفته است؟

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۷۷۱۹ اخبار اصلی
رابطه ايران با کشورهاى امريکا لاتين تبديل به خارى در چشم امريکايى‌ها شده است. درست در روزهايى که اسرائيل ...
ايران، امريکای لاتين را گروگان گرفته است؟
ديپلماسى ايرانى: رابطه ايران با کشورهاى امريکا لاتين تبديل به خارى در چشم امريکايى‌ها شده است. درست در روزهايى که اسرائيل بر لزوم مقابله با ايران تاکيد دارد، واشنگتن بيش از آنکه نگران پرونده هسته اى ايران باشد، نگران ارتباط بسيار نزديک ميان ايران و کشورهاى امريکا لاتين است.
 
وزارت امور خارجه ايالات متحده سال هاست در خفا و آشکار تاکيد مى‌کند که شايد هوگو چاوز ونزوئلايى در ملاعام از سياست‌هاى ايالات متحده انتقاد مى‌کند اما در حقيقت تهديدى براى امنيت ملى يا منافغ بين‌المللى امريکا نيست. گلوباليست در مقاله‌اى تند و تيز در خصوص رابطه ونزوئلا و ايران مى‌نويسد: ميان تهران و کاراکاس پروازهايى انجام مى‌گيرد که دال بر ارتباط تجارى ميان دو طرف نيست.
 
پروازهايى که مسافران آن توريست نيستند و رواديد آنها کنترل نمى‌شود. اين پروزارها نشان مى‌دهد که رابطه‌اى مخفى ميان دو کشور شکل گرفته است.
اين سايت در اظهاراتى تند و تيز ادعا مى‌کند که تهران به دنبال جلب نظر ونزوئلا و برخوردارى از نفوذ در اين کشور است تا بتواند در مواقع نياز با تحت تاثير قرار دادن سرمايه نفتى اين کشور و بستن کانال پاناما، به نفع خود قدم بردارد.
 
در ادامه اين مطلب به امضا توافقنامه مشترک ميان دو کشور در خصوص همکارى‌ در حوزه کشتيرانى اشاره شده و نويسنده در اين خصوص مى‌نويسد: شايد در دنياى تجارت فرامرزى اين نکته چندان غيرعادى به نظر نيايد اما بايد به حادثه‌اى که در سى امين روز از دسامبر رخ داد، توجه شود.

در اين تاريخ مقام‌هاى ترکيه کشتى را در ميانه راه آبى ونزوئلا و ايران متوقف کردند که گفته مى‌شد تجهيزات تراکتور حمل مى‌کند. با اين همه در بسته‌هاى بارى ابزار ساخت و ساز بمب و تسليحات يافت شد. مبدا اين کشتى ايران و مقصد کاراکاس بود.
در چند سال اخير حداقل از سال 2004 تاکنون، ايران بر حجم شبکه فعاليت هاى خود در امريکا لاتين چه در بعد اقتصادى و چه سياسى افزوده است. ايالات متحده به خوبى مى‌داند که حجم معادلات ميان دو کشور تنها در حوزه اقتصادى نيست و ايران و ونزوئلا در تمامى حوزه‌‌ها از سياسى تا انرژى و صنعت با هم همکارى دارند.

گفته مى شود که حجم سرمايه‌گذارى‌هاى تجارى ايران در امريکا لاتين بالغ بر 20 ميليون دلار است. جالب اينجاست که تهران در طول تاريخ تا اين اندازه همکارى اقتصادى و سياسى گسترده با امريکا لاتين نداشته است. گفته مى شود که تهران و کاراکاس در زمينه هسته‌اى نيز با هم همکارى دارند. اين در حالى ست که تهران در اين حوزه از تجربه کافى برخوردار نيست.

رسانه‌هاى غربى و امريکايى همگان ادعا مى‌کنند که تهران در وراى ادعاها در خصوص برنامه صلح آميز هسته اى به دنبال تسليحات هسته اى است.
تاگفته پيداست که تهران تمام اين فعاليت‌ها را برنامه ريزى کرده است تا روزى بتواند در صورت حمله امريکا به اين کشور، در حياط خلوت به تلافى ادامه دهد.

نظر شما :