با عنایت مسکوتصویب قطعنامه تحریم علیه ایران قطعی است

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۲:۰۲ کد : ۷۷۳۵ اخبار اصلی
یادداشتی از افشار سلیمانی.
با عنایت مسکوتصویب قطعنامه تحریم علیه ایران قطعی است
دمیتری مدودف رییس جمهوی روسیه می گوید در مورد وضع تحریم‌های جدید بر ایران یک توافق بین المللی وجود دارد. دیمیتری مدودف  رئیس جمهوری روسیه که در آلمان به سر می برد موضوع روز شنبه 15 خرداد در پی دو روز گفت و گو با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان  گفت :در مورد وضع تحریم‌های جدید برایران یک توافق بین المللی وجود دارد. او ابراز امیدواری کرد که رهبر جمهوری اسلامی ایران صدای جامعه بین المللی را بشنود. موضع مدودف در مقابل تحریم ایران تکراری است اما نکته قابل تامل در اظهارات وی این است که وی رهبر جمهوری اسلامی ایران را مخاطب قرار داده است، چنین رویکردی پس از موضع گیری اخیر رئیس دولت ایران در قبال  مسکو بیشتر قابل توجه و تعمق  است.  

ازسوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه 14 خرداد گفته بود تا تکمیل پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد فاصله کمی مانده است و  به تکمیل کار روی پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران نزدیک می‌شود.

وی که برای دیداری یک روزه با مقامات چین به پکن رفته بود، افزود قطعنامه پیشنهادهای روسیه، چین و اعضای غیر متعهد شورای امنیت را در بر می گیرد. خبرگزاری اینترفکس به نقل از لاوروف می گوید حذف عبارت «تحریم های فلج کننده» از جمله پیشنهادهای روسیه و چین است. وی همچنین پیشتر گفته بود قطعنامه تحریم در راستای منافع ملی روسیه می‌باشد.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در محتوای تحریم های پیشنهادی، درباره برنامه اتمی ایران تبادل نظر کردند.
آنها در این گفت و گو، که معلوم نیست چه زمانی انجام گرفت، در مورد چشم اندازهای اجرای معامله معاوضه سوخت اتمی بحث کردند.
لازم به ذکراست که مقامات روسی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس دولت دهم ج.ا.ایران درانتقاد از مواضع مسکو، این سخنان را عوامفریبی خوانده و تهران را به عدم شفافیت در سیاست خارجی متهم کردند.

روز چهارشنبه گذشته نیز، رییس شورای امنیت گفت تحریم های جدید ممکن است ظرف ۱۰ روز به اجرا گذاشته شود.
همچنیین ظرف چند روز گذشته  سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از تصویب قریب الوقع قطعنامه تشدید تحریمها علیه ایران سخن گفتند. وزیر خارجه برزیل هم گفته بود کشورش با قطعنامه تحریم مخالف است. اما اگر در شورای امنیت این قطعنامه تصویب شود به آن احترام خواهد گذشت.

به نظر می‌رسد تصویب قطعنامه جدید تحریم قطعی است و تهران که همواره اعلام نموده قطعنامه‌های سازمان ملل ارزشی ندارد و اساسا تحریم‌ها تاثیر مثبت بر اقتصاد و صنعت ایران داشته، نباید در جهت عدم تصویب آن اینگونه با هزینه کردن از عزت جمهوری اسلامی ایران تلاش نماید.(از شام دادن به نمایندگان اعضای دائم وغیر دائم شورای امنیت تا سفرهای متوالی به چند کشور عضو غیر دائم شورای امنیت و سخنرانی در پارلمان اروپا آن هم در شرایطی که تعدادی از نمایندگان قصد داشتند مانع ورود وزیر خارجه ایران به محل پارلمان شوند و ...)

نظر شما :