سفر پرحاشیه احمدی نژاد به چین

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۷ کد : ۷۷۴۷ اخبار اصلی
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده راهی امریکا لاتین شده است و همزمان محمود احمدی نژاد نیز به چین می‌رود. در روزهایی که روسیه به نوعی از مواضع پیشین خود برای حمایت از ایران در شورای امنیت عقب نشینی کرده است، ایران به کمک چین در این مسیر نیاز دارد.
سفر پرحاشیه احمدی نژاد به چین

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده راهی امریکا لاتین شده است و همزمان محمود احمدی نژاد نیز به چین می‌رود. در روزهایی که روسیه به نوعی از مواضع پیشین خود برای حمایت از ایران در شورای امنیت عقب نشینی کرده است، ایران به کمک چین در این مسیر نیاز دارد.

دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه با سفر به آلمان و سخن گفتن در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان آب پاکی را بر دستان ایران ریخته و به صراحت اعلام کرد که مسکو از تصمیم جامعه بین‌المللی برای تشدید تحریم‌های ایران حمایت می‌کند.

همین یک جمله کافی بود تا زنگ خطر برای ایرانی‌ها به صدا در آید. برای ایرانی‌هایی که از قریب به یک ماه پیش ترکیه و برزیل را در آغوش کشیده‌اند سخنان مدودف به منزله هشدار بود. ترکیه و برزیل شاید در شورای امنیت حرفی برای گفتن در چنته داشته باشند اما این چین و روسیه هستند که می‌توانند با برگه‌های وتو در دست در نهایت نقش قایق نجات تهران را بازی کنند.

آسوشییتدپرس در تحلیلی از سفر محمود احمدی نژاد به چین می‌نویسد: رئیس جمهوری ایران به بهانه شرکت در اجلاس شانگ های 2010 به چین می‌رود اما حقیقت این است که در حاشیه این نشست دیدارهایی با مقام‌های چینی انجام می‌گیرد و میزان حمایت پکن از تهران محور اصلی این گفتگوها است. چهارمین قطعنامه علیه ایران، غنی سازی اورانیوم و توافقنامه تهران – آنکارا از جمله محورهای مورد گفتگوی طرفین خواهد بود.

چین در چند سال گذشته همواره یکی از اصلی ترین شرکای اقتصادی ایران بوده و بسیاری همین نزدیکی بیش از اندازه تجاری را دلیلی بر ممانعت چین از همراهی با جامعه جهانی می‌دانند. پکن در طول شانزده ماه گذشته همواره بر توسل به تعامل به جای تقابل در پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرده است. با این همه پس از توافقنامه تهران‌، امریکایی‌ها ادعا کردند که موفق به جلب حمایت چین در تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیز شده اند.

استانبول ترکیه پیش از چین میزبان محمود احمدی نژاد بود. دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیری ترکیه و ولادیمر پوتین همتای روس او در زمره برنامه‌های کاری آقای رئیس جمهور قرار دارد.

توافقنامه هسته‌ای میان تهران و آنکارا هر چند از سوی کشورهای دوست و متحد ایران به فال نیک گرفته شد اما ایالات متحده و غرب این توافق را کافی نمی‌دانند. هیلاری کلینتون پیش از سفر محمود احمدی نژاد به چین ادعا کرد که شورای امنیت برای تصویب تحریم‌ها علیه ایران به آرای کافی دسترسی پیدا کرده است. این در حالی‌ست که محمود احمدی نژاد تا کنون بارها اعلام کرده است که حتی در صورت تشدید تحریم ها نیز ایران به برنامه خود ادامه می دهد.


( ۵ )

نظر شما :