رابطه اسرائيل و ترکيه از اين بدتر خواهد شد؟

۱۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۷ کد : ۷۷۵۵ اخبار اصلی
به اعتقاد اکرم هوزمان کارشناس مشهور عرب، اقدامات ترکیه در واکنش به اسرائیل یک هشداری جدی بود اما وخامت بیشتر روابط این دو کشور پیش‌بینی نمی‌شود.
رابطه اسرائيل و ترکيه از اين بدتر خواهد شد؟
دیپلماسی ایرانی: کارشناسان عرب پس از حملات اسرائیل به ناو گروه آزادی در رابطه با روابط آینده ترکیه اسرائیل دیدگاههای متفاوت دارند. به اعتقاد اکرم هوزمان کارشناس مشهور عرب، اقدامات ترکیه در واکنش به اسرائیل یک هشداری جدی بود اما وخامت بیشتر روابط این دو کشور پیش‌بینی نمی‌شود.

وی در این باره به ترندنیوز گفت: «با صرف نظر از واکنش‌های ترکیه به سختی می‌توان گفت که این حوادث وسعت خواهد یافت.» این در حالی است که ترکیه امروز اعلام کرده است که در صورتی که اسرائیل از کارش عذرخواهی نکند، با تلاویو قطع رابطه خواهد کرد. اسرائیل نیز در پاسخ تاکید کرده است که هیچ عذرخواهی‌ای نمی‌کند حتی اگر آنکارا بخواهد روابطش را با تلاویو قطع کند. روز یکشنبه 30 می شش کشتی در قالب کاروانی موسوم به کاروان آزادی از سواحل قبرس عازم نوار غزه شدند.

آن طور که برگزار کنندگان این حرکت بین المللی اطلاع دادند، این کشتی ها حامل 600 نفر از مدافعان حقوق بشر از جمله از کشورهای اروپایی و عربی بودند و در حدود 10 هزار تن کمک های بشردوستانه به این منطقه حمل می‌کردند.

روز دوشنبه نظامیان اسرائیل یکی از این کشتی‌ها را متوقف کرده و به یکی از آن کشتی‌ها حمله می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، حمله در آب‌های بین المللی رخ داد و طی آن 9 نفر کشته (6 تبعه ترکیه) و 19 نفر دیگر زخمی شدند. احتمالا تعدادی نیز مفقود شدند.

اکرم هوزمان همچنین گفت: «تداوم روابط ترکیه – اسرائیل به تلاویو بستگی دارد. اگر اسرائیل خواستار از دست ندادن متفق خود ترکیه نباشد، باید به این کشور خسارت پرداخت کند.» برخی کارشناسان خاورمیانه نیز معتقدند که ترکیه به خاطر کشته شدن اتباع این کشور توسط نیروهای اسرائیل در کاوران آزادی، می‌تواند اسرائیل را با قطع رابطه تهدید کند. به اعتقاد آنها آنکارا برای تقویت نفوذ خود در خاورمیانه می‌تواند اقدامات شدیدتری انجام دهد.

هم اکنون ترکیه در قبال مناقشه فلسطین – اسرائیل موضع بی‌طرف نداشته و یکی از حل کنندگان این مناقشه است. اگمن باخیش، وزیر دولت ترکیه در امور هم‌گرایی به اروپا روز پنجشنبه در سوئد گفت: «ترکیه انتظار دارد که اسرائیل به دلیل حمله نیروی ویژه نظامی اسرائیل به کاروان آزادی معذرت خواهی کند.»

باخیش در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «ترکیه پس از این سیاست خود را مطابق با مواضع اسرائیل تعریف خواهد کرد.»

نظر شما :