دبیر کل آژانس باز هم به سراغ ایران آمد

۲۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۵ کد : ۷۷۵۷ اخبار اصلی
دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باز هم به سراغ ایران آمد. در حالی که ...
دبیر کل آژانس باز هم به سراغ ایران آمد
ديپلماسى ايرانى: دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باز هم به سراغ ایران آمد. در حالی که بیست و چهار ساعت از زمان آغاز نشست این نهاد اتمی می‌گذرد، ایران باز در راس تمامی گفتگوها قرار گرفته است. کارشناسان آژانس در حالی ایران را به نقل محفل خود تبدیل کرده‌اند که پرونده کره شمالی و شیطنت‌های هسته‌ای این کشور شبه جزیره کره را به شدت تهدید می‌کند و اسرائیل نیز با برنامه هسته‌ای مخفی که در چنته دارد نه حاضر به پاسخگویی به نهادی خاص است و نه در این نشست‌ها شرکت می‌کند.

با این همه آقای یوکیا آمانو که پس از محمد البرادعی بر کرسی ریاست آژانس تکیه زده است، تاکید می‌کند که پرونده هسته‌ای ایران حرف نخست را در نشست این آژانس می‌زند. آمانو برای ارجاع به این پرونده از واژه "مورد ویژه" استفاده می‌کند تا شاید با بازی با واژگان بتواند نشان دهد که ایران باید مراقب رفتارهای هسته‌ایش باشد.
 
غرب تهران را به تلاش برای غنی سازی اورانیوم با هدف تولید تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند و این در حالی‌ست که تهران سرسختانه اصرار دارد که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

 
از نخستین روزی که پای پرونده هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی باز شد تا کنون هفت سال می‌گذرد و با این همه هنوز هم آژانس نمی‌تواند با قاطعیت تهران را به برخورداری از تسلیحات هسته‌ای متهم کرده و یا برنامه این کشور را کاملا صلح آمیز بخواند. ایران در این میان اصرار دارد که آژانس باید با پرونده هسته‌ای ایران مانند سایر پرونده‌های بر روی میز قرار گرفته برخورد کند. تهران آژانس را به برداشت‌های سیاسی از این پرونده متهم می‌کند.
 
دبیر کل آژانس در نطق آغازین این نشست با حضور نمایندگان سی و پنج کشور گفت: ایران در حال حاضر مورد خاص آژانس برای تحقیق و تفحص است چرا که زمزمه‌هایی مبنی بر حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به گوش می‌رسد. آمانو در بخش‌هایی از سخنان خود ادعا کرد که تصویب چندین قطعنامه علیه ایران در چند سال اخیر و بی نتیجه ماندن آنها نشان می دهد که با تهران نمی‌توان مانند سایر کشورها برخورد کرد.
 
این سخنان در حالی از زبان دبیر کل آژانس به گوش می رسد که در نیویورک همگان خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در قالب چهارمین قطعنامه در شورای امنیت مهیا می‌کنند. منابع نزدیک به شورای امنیت ادعا می‌کنند که اعضا تمام تلاش خود را برای تصویب این پیش‌نویس تا اواخر هفته جاری به کار گرفته‌اند.
 
آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جدید ترین گزارش خود ادعا می‌کند که تهران به برنامه غنی‌سازی اورانیوم با وجود توافقنامه هسته‌ای میان خود و آنکارا ادامه می‌دهد. آمانو در نشست پشت درهای بسته با اعضای آژانس تاکید کرد که تهران همکاری لازم برای رفع شبهات را با آژانس انجام نداده است.

به گفته دبیر کل آژانس در این گروه همه منتظر پاسخ ایالات متحده، فرانسه و روسیه به توافقنامه هسته‌ای تهران – آنکارا هستند. تفاوت این نشست با گردهم آیی‌های پیشین این است که پرونده اسرائیل برای نخستین بار از سال 1991 تا کنون در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما :