غربى‌ها براى تصويب قطعنامه تحريم ثانيه‌شمارى مى‌کنند

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۵ کد : ۷۷۶۲ اخبار اصلی
یکی از دیپلمات‌های اروپایی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با پولیتکو روز چهارشنبه را روز هدف‌ توصیف کرده است و پیش‌بینی کرده این قطعنامه رای بیاورد.
غربى‌ها براى تصويب قطعنامه تحريم ثانيه‌شمارى مى‌کنند
ديپلماسى ايرانى: به گفته دیپلمات‌های اروپایی انتظار می‌رود قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران روز چهارشنبه 9 ژوئن به تصویب برسد. یکی از دیپلمات‌های اروپایی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با پولیتکو روز چهارشنبه را روز هدف‌ توصیف کرده است و پیش‌بینی کرده این قطعنامه رای بیاورد.
 
دیپلمات دیگری نیز به این پایگاه خبری گفته است که به نظر می‌رسد روز چهارشنبه قطعنامه چهارم علیه ایران صد در صد رای بیاورد. در حال حاضر پیش‌نویس قطعنامه مورد توافق قرار گرفته و دیگر کشورهایی که تا کنون موضع منفی داشته‌اند نیز با آن همراه شوند.
 
با این حال به نظر می‌رسد جزئیات دیگری نیز مورد اصلاح قرار گیرد تا همچنان راه برای راه‌ حل‌های پیشنهادی باز باقی بماند. تا کنون 12 عضو شورای امنیت رای خود را برای رای به این توافق‌نامه محفوظ داشته‌اند.
 
آنچه هنوز روشن نیست آرای برزیل، ترکیه و احتمالا لبنان است که احتمالا رای منفی یا ممتنع در برابر این قطعنامه خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود هیلاری کلینتون در سفری به پرو در حاشیه اجلاس کشورهای قاره امریکا با همتای برزیلی خود در این زمینه مذاکره کند و موافقت این کشور را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به دست آورد.

جدای از این موضوع دیپلمات‌های اروپایی ابراز عقیده کرده‌اند که هنوز ایالات متحده نامه پیشنهادی خود بر سر توافق‌نامه تهران، که درباره انتقال اورانیوم به ترکیه و برزیل و دریافت اورانیوم غنی شده 20 درصدی از آن دو کشور است، را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل نداده است.
 
روز جمعه چهار ژوئن یک دیپلمات ترک به خبرنگاران گفت که گمان می‌کند که اعضای گروه مذاکره کننده وین یعنی کشورهای فرانسه، روسیه و ایالات متحده صبح جمعه نظر خود را به بازرسان سازمان انرژی اتمی ارسال کنند اما به نطر می‌رسد که قصد دارند موضع اشتباهی اتخاذ کنند.
 
در همین رابطه سازمان انرژی اتمی با حضور 35 عضو خود روز سه‌شنبه 8 ژوئن جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران، اسرائیل و سوریه که البته تمرکز بیشتر آن بر روی پرونده هسته‌ای ایران است، برگزار کرده است.

نظر شما :