کلینتون: تحریم جدید ایران خیلی سخت تر است!

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۱ کد : ۷۷۶۵ سرخط اخبار
کلینتون: تحریم جدید ایران خیلی سخت تر است!
هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا با اعتراف به اینکه تحریم ها خم به ابروی ایران نمی آورد گفت: این بار تحریم ها خیلی سخت تر از گذشته است و تهران باید برای خود چاره اندیشی کند.

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، دور جدید تحریم ها علیه ایران از روز چهارشنبه ( امروز ) آغاز شده و از ساعت 14 به وقت گرینویچ ایرانی ها طعم تحریم ها را خواهند چشید!

کارشناسان و دیپلمات های غربی در وین می گویند: تنها ترکیه ، برزیل و لبنان تمایلی به اعمل فشار علیه ایران ندارند و این به معنای این است که ایرانی ها باید خود را اماده کنند.

کلینتون چند ساعت پیش از اعلام رسمی آغاز تحریم ها در روز گذشته در پاسخ به این سوال که فکر می کنید نتیجه تحریم ها چه خواهد شد ؟ گفت : اتفاقی که رخ نداده چگونه آن را تحلیل کنم و باید منتظر فردا باشیم.

هیلاری تکرار کرد: اما این بار تحریم ها خیلی سخت تر از گذشته است و همه جامعه جهانی علیه ایران توافق کرده اند.


توضيحاتی درباره مجوز راهپيمايى 22 خرداد

مدير کل سياسى وزارت کشور در خصوص برخى خبرها درباره درخواست مجوز براى راهپيمايى در سالگرد انتخابات توضيحاتى را ارائه داد.

به گزارش خبرگزارى فارس محمود عباس‌زاده مشکينى مديرکل سياسى وزارت کشور در جمع خبرنگاران در خصوص نحوه صدور راهپيمايى اظهار داشت: اولاً طبق اصل 27 قانون اساسى تشکيل اجتماعات و راهپيمايى‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانى اسلام نباشد آزاد است و طبق تبصره 2 ماده 6 قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها مصوب 1360 مرجع تشخيص اينکه يک راهپيمايى مخل مبانى اسلام است يا نه، از اختيارات کميسيون ماده 10 احزاب است که اعضاى آن نمايندگان سه قوه کشور هستند.

وى در ادامه اين مطلب خاطرنشان کرد: ثانياً براساس ماده 30، 31، 32 تصويب نامه شماره 30530 مورخ 1361.4.9 هيئت وزيران که با امضاى نخست وزير وقت آقاى ميرحسين موسوى براى اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است؛ گروه متقاضى راهپيمايى بايد يک هفته قبل از انجام راهپيمايى کتباً و حضوراً توسط نماينده رسمى و معرفى شده گروه درخواست خود را به وزارت کشور تسليم کند.

دبير کميسيون ماده 10 قانون فعاليت احزاب به "نماينده رسمى و معرفى شده گروه» و کليد واژه « حضوراً » در قانون اشاره کرد و گفت: براساس ماده 32 همين قانون گروه موظف است در موقع تسليم درخواست خود موارد زير را دقيقاً مشخص کرده و مدارک لازم را ارائه دهد.

عباس‌زاده مشکينى به مواردى که در ماده 32 نماينده رسمى گروه موظف است در موقع تسليم درخواست ارائه کند اشاره کرد و افزود: موضوع راهپيمايى يا اجتماع و هدف از برگزارى آن، تاريخ برگزارى و ساعت آغاز و پايان آن، مسير راهپيمايى و ابتدا و انتهاى آن، محل سخنرانى و قرائت قطعنامه، مشخصات کامل مسئولين اجرايى و انتظامى مراسم با معرفى‌نامه کتبى از گروه مربوطه، سخنرانان و موضوع سخنرانى، شعارهاى راهپيمايى، يک نسخه از قطعنامه تهيه شده و يک نسخه از طرح و شيوه انتظامات داخلى راهپيمايى بايد در اساس قانون در اسرع وقت به مسولين زير ربط ارائه شود.

وى ادامه داد: طبق ماده 31 همان قانون نماينده رسمى گروه موظف است تعهدى مبنى بر عدم حمل سلاح و عدم اخلال نسبت به مبانى اسلام و امنيت به وزارت کشور تسليم کند.

مديرکل سياسى وزارت کشور تصريح کرد: نتيجه مى‌گيريم نماينده رسمى گروه متقاضى برگزارى راهپيمايى بايد «حضوراً» به وزارت کشور مراجعه و تعهدات و مدارک مصرح در قانون را ارائه کند تا در خواست بصورت شفاف و تکميل شده و براى اخذ نظر کميسيون ماده 10 احزاب در دستور کار قرار گيرد و به نظر بنده اين شيوه قانونى براى حراست از نعمت آزادى و حقوق مردم و تأمين امنيت و رعايت نظم و قانون ساز و کارى کاملاً منطقى و عقلايى است.

عباس‌زاده مشکينى در خصوص برخى شايعات در زمينه راهپيمايى در روزهاى آينده، تاکيد کرد: ما هم مثل شما اين روزها در برخى از رسانه‌ها شايعات و اخبارى را پيرامون درخواست مجوز توسط برخى اشخاص و گروهها ديده‌ايم که لازم مى‌دانم در اين زمينه مطالبى را عنوان کنم.

وى ادامه داد: اولا " نماينده رسمى هيچ حزبى حضوراً براى طرح درخواست و ارائه مدارک قانونى براى تکميل درخواست براى طرح در کميسيون ماده 10 احزاب به وزارت کشور مراجعه نکرده‌است ثانياً تنها نشانه‌اى که ما يافته‌ايم اين است چند روز پيش يادداشتى غير رسمى مبنى بر درخواست مجوز راهپيمايى به دبير خانه وزارت کشور ارسال شده‌است که عنوان چند حزب از جمله دو حزب توقيف شده ذيل اين يادداشت درج شده که حتى يکى نيز فاقد امضاء است که البته تکليف حزب توقيف شده مشخص است.

مديرکل سياسى وزارت کشور تاکيد کرد: کارشناس مربوطه در وزارت کشور تلاش کرده‌است با مسئولين رسمى گروه‌هايى که عنوان آنها در ذيل اين يادداشت آمده‌است تماس گرفته و خواسته‌است در صورتى که مفاد يادداشت، موضع و درخواست رسمى گروه است طبق قانون و بصورت شفاف طرح درخواست کنند و با عرض پوزش بايد عرض کنم " قائم با شک بازى " نکنند.

ليکن کسى حاضر به قبول مسئوليت اين يادداشت نشده است.

عباس زاده مشکينى با بيان اينکه بنده نمى دانم از اين رفتار در فرهنگ سياسى و اجتماعى با چه تعبيرى ياد کنم، افزود:البته رفتار قاطبه احزاب کشور ما بحمدالله مقوّم عنصر عقلانيت و مدنيت و قانون گرايى است. اما متأسفانه تعداد انگشت شمارى از احزاب و شبه احزاب با اين گونه رفتارها، در تعميق روحيه بى اعتمادى تاريخى به مقوله تحزب نقش مؤثرى ايفاد مى‌کنند که با اصل «مسئوليت‌هاى اجتماعى سازمان‌ها »منافات دارد.

امریکا پاسخ نامه ایران را داد


رييس سازمان انرژى اتمى کشورمان از تحويل نامه‌ى سه کشور آمريکا، روسيه و فرانسه در پاسخ به نامه‌ى ايران به گروه وين درباره‌ى مبادله‌ى سوخت، خبر داد.
على‌اکبر صالحى در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر افزود: اين نامه ساعت يک بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت تهران تحويل ايران شد و هر سه کشور آمريکا، روسيه و فرانسه به طور جداگانه پاسخ خود را ارائه کردند. وى درباره‌ى محتواى پاسخ اين سه کشور تصريح کرد: سه کشور سوالاتى را در ارتباط با بيانيه‌ى ايران، ترکيه، برزيل درباره‌ى مبادله‌ى سوخت مطرح کردند. صالحى گفت: ما اين سوالات را بررسى خواهيم کرد. رييس سازمان انرژى اتمى با اشاره به تلاش آمريکا و همپيمانانش در نيويورک براى تصويب قطعنامه‌ى ديگر عليه ايران خاطر نشان کرد: پاسخ گروه وين درباره‌ى نامه‌ى تبادل سوخت با اقدامى که در نيويورک انجام مى‌دهند در تعارض است. بنيان و روح بيانيه‌ى تهران، بر اين مبناست که اين کشورها در جهت اقدامات غيرسازنده حرکت نکنند اما با اين اقدام نيت واقعى‌شان روشن شد که از ابتدا هم تمايلى به انجام مبادله‌ى سوخت نداشتند و آن را يک مساله‌ى سياسى و تلاشى براى بازنگه داشتن مساله‌ى هسته‌اى ايران مى‌دانستند. صالحى با بيان اين که جزييات پاسخ سه کشور آمريکا، روسيه، فرانسه در قالب نامه به‌زودى منتشر مى‌شود، خاطرنشان کرد: اما اعلام نظر ايران منوط به بررسى کامل اين پاسخ است. هم‌چنين ديپلمات‌ها در وين گفتند که آمريکا، روسيه و فرانسه روز چهارشنبه پاسخ رسمى‌شان را به پيشنهاد جديد ايران در زمينه مبادله سوخت دادند. به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، يک ديپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاسخ اين سه کشور احتمالا شامل نگرانى‌هاى آن‌ها درباره‌ى طرح ايران است که از حمايت ترکيه و برزيل برخوردار است. به گزارش خبرگزارى آلمان، بر اساس اين پيشنهاد، روسيه و فرانسه سوخت هسته‌يى راکتور تحقيقاتى تهران را تامين مى‌کنند و در ازاى آن ايران نيمى از ذخاير اورانيوم با غناى پايين خود را در ترکيه ذخيره مى‌کند. پاسخ اين سه کشور از طريق يوکيا آمانو ـ مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى ـ در وين به ايران منتقل شد. آمريکا، روسيه و فرانسه در ماه اکتبر معامله‌اى مشابه را به ايران پيشنهاد داده بودند، اما خواستار اين شده بودند که اورانيوم با غناى پايين مستقيما به آن‌ها تحويل داده شود تا بتوانند آن‌را به سوخت تبديل کنند. مقامات آمريکايى گفتند که وضعيت نسبت به اکتبر گذشته تغيير کرده است چرا که از آن زمان تاکنون ايران غنى‌سازى اورانيوم را به 20 درصد رسانده است.

محکوميت بنى‌بعقوب به سى‌سال محروميت از روزنامه‌نگارى

وکيل ژيلا بنى‌بعقوب از محکومين موکل خود به يک سال حبس تعزيرى و سى سال محروميت از حرفه روزنامه نگارى از سوى شعبه 26 دادگاه انقلاب خبرداد.
فريده غيرت در گفت‌‌وگوبا خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب افزود:‌روز گذشته حکم محکوميت موکلم از سوى شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامى به رياست قاضى پيرعباسى ابلاغ شد.
وى اتهام بنى‌يعقوب را فعاليت تبليغى عليه نظام عنوان کرد و با اشاره به سى سال محکوميت موکلش از حرفه روزنامه‌نگارى اظهارداشت:صدور اين حکم بسيار تعجب برانگير است ونمى‌دانم که چگونه مى‌توان فردى را از حرفه‌اى که به آن مشغول است،سى سال محروم کرد.
غيرت گفت:‌قطعا در فرجه قانونى نسبت به حکم صادره از دادگاه بدوى اعتراض خواهم کرد.


روایت توکلی از دیدار رهبری با موسوی

احمد توکلى نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى، با اشاره به سخن امام درباره جلوگیری از افتادن انقلاب به دست نااهلان گفت:‌ امروز شاهد هستيم که عده‌اى نا اهل، متصدى برخى سمت‌هاى کشورى شده‌اند که اين موضوع بايد اصلاح شود.

به گزارش الف، توکلى که در جمع مردم رامسر به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) سخن مى‌گفت، با اشاره به تاکید رهبر فقيد انقلاب براى آبروى جمهورى اسلامى گفت: امام تاکيد زيادى بر حفظ نظام جمهورى اسلامى ايران که پس از قرنها تسلط طاغوت‌ها بر مسلمين با شرافت ملت ايران و وحد حول روحانيت محقق شده بود، داشت.

وى به مشکلات کشور در نخستين روزهاى پيروزى انقلاب اشاره کرد و افزود: برخى افراد درون انقلاب بودند، که اگرچه انسانهاى خوب و روشنفکرى بودند اما بدون توجه به واقعیات نظام، توقعاتی داشتند که عملی نبود و از اين رو مدام شکایت و به انقلاب نوپا اعتراض می کردند و در برخى از اوقات نيز از روى عقده با انقلاب دشمنى مى‌کردند.

توکلى تصريح کرد: از اين رو امام خطاب به اين جماعت فرمودند: ‌وقتی اصل اسلام مطرح است در برابر ناملایمات و دشمن خارجی نباید کوتاه بیاییم. از سوى ديگر وقتی دشمن خارجی با جديت و مصصم و با تمام وحشی‌گری بر عليه ملت ایران، اسلام و شیعه کار می کند باید بعضی از توقعات را کنار گذاشت. حتی اگر اين توقعات حق باشد.

اين نماينده مجلس به ماجراى خلافت حضرت على(ع) اشاره کرد و افزود: اگرچه پيامبر اسلام به فرمان خدا حضرت على(ع) را به عنوان ولى و جانشين خودش معرفى کرد اما وقتى که حضرت على(ع) حکومت نوپاى اسلامى را در خطر مى بينيد از اين حق الهى خود کوتاه مى آيد و حتى حاضر مى شود که به خليفه اول مشاوره بدهد.

رئيس مرکز پژوهش‌هاى مجلس خاطرنشان کرد: امام تلاش زيادى کرد تا به مخالفین و معترضین جمهوری اسلامی بفهماند که ما نمی گوییم جمهوری اسلامی و مسئولينش بى اشکال هستند و حکومت کاملا دینى است و زد و بند و فساد ندارد اما بايد توجه کنیم که اين يک حکومت تمام شیعه است که زير یک پرچم تشکيل شده است.

احمد توکلى به موضوع تقلب در انتخابات که توسط موسوى مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: من پیش از این دوبار نامزد ریاست جمهوری بودم و حاضر هستم شهادت بدهم که تقلب در انتخابات ریاست جمهوری يک امر محال است.

وى تصريح کرد: اگر تمامى حرفهاى موسوى در اين خصوص هم درست بود اما زمانى که مى ديد دشمن در حال سو استفاده از وى است و مى خواهد از اين طريق جمهورى اسلامى را تضعيف کند بايد از حق خود مى گذشت. وى که از حضرت على(ع) و حق الهى اش بالاتر نبود.

توکلى ادامه داد: من چندين بار با اطرافيان آقاى موسوى صحبت کردم و استدلال کردم که چرا تقلب امکان پذیر نیست و خواستم که اين سخنانم را به وى برسانند. آنها نيز گفتند حق با شماست. ما اين مطالب را به او مى‌گوئيم اما وى تحت تاثیر یک عده خاصی قرار گرفته است

اين نماينده مجلس به ادعاهاى موسوى در خصوص خط امام اشاره و اضافه کرد: آقای موسوی که طرفداری از امام را انحصاری به خودش می داند و ما را خط امامی نمی داند بايد اين سوال را بپرسيم که مگر امام بر ولايت مدارى تاکيد نمى کرد؟ پس چرا شما به رغم ادعاهاى خودتان در خصوص خط امام به اين سفارش امام توجه نمى کنيد؟

وى ادامه داد: روز دوشنبه بعد از انتخابات مقام معظم رهبرى با آقاى موسوى ملاقات کرد و صريحا به ايشان تاکيد کردند که عنان کار از دستت در خواهد رفت و نمى توانى ماجرا را جمع و جور کني. اما موسوى باز هم توجه نکرد.

توکلى در خصوص ارسال پيام خود به موسوى گفت: من به آقاى موسوى پیغام دادم و گفتم که بنده شخصا از منتقدان آقای احمدی‌نژاد هستم اما ایشان رییس جمهور قانونی کشور هستند و 24 میلیون رای دارد. او 4سال به مناطق مختلف کشور سفر کرده و با مردم ملاقات کرده است اما شما در تهران نشسته بوديد و فکر مى‌کنيد که ايران در تهران خلاصه مى شود.

وى در بخش دوم سخنان خود با طرح موضوع قانون از ديدگاه امام خمينى گفت: امام بر خلاف همه انقلاب های دنیا به محض پيروزى انقلاب و شکل گيرى جمهوری اسلامی به سراغ قانون رفت و در همان ابتداى انقلاب در خصوص جمهورى اسلامى همه پرسى کرد و مردم 98 درصد به آن رای دادند.

وى در ادامه افزود: پس از اين بلافاصله مجلس خبرگان قانون اساسى با انتخاب مردم تشکيل شد و شروع به تدوين قانون اساسى کردند. اين درحالى است که در کشورهایی که انقلاب می شود، سالهای سال قدرت را در اختیار رهبر انقلابيون قرار دارداما امام این کار را نکرد و حتى به دعوت کانديداتورى براى رياست جمهورى پاسخ منفى داد.

احمدى‌نژاد در نشست شانگهاى شرکت نمى‌کند


يکى از منابع عالى‌رتبه روسيه اعلام کرد از آنجايى‌که روابط مسکو و تهران در خصوص برنامه هسته‌اى ايران دچار مشکل شده است، رئيس‌جمهورى ايران در نظر دارد در نشست هفته جارى گروه شانگهاى شرکت نکند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، يکى از منابع عالى‌رتبه روسيه اعلام کرد که "محمود احمدى‌نژاد " در نظر دارد تا از حضور در نشست هفته‌ جارى گروه شانگهاى دورى کند زيرا روابط مسکو و تهران اخيراً به دليل موضوع هسته‌اى ايران دچار مشکل شده است.
بر اساس اين گزارش، سازمان همکارى شانگهاى (SCO)، يک گروه امنيتى منطقه‌اى است که در سال 2001 به عنوان رقيبى براى ناتو به وجود آمد و قرار است روز پنج‌شنبه و جمعه هفته جارى نشستى را در ازبکستان برگزار کند و درهاى اين سازمان را به روى اعضاى جديد بگشايد.
علاوه بر روسيه و چين، اين گروه شامل کشورهايى چون قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان نيز مى‌شود. چندين کشور از جمله ايران، هند و پاکستان وضعيت ناظر دارند و در گذشته براى پيوستن به اين گروه منطقه‌اى اظهار تمايل کرده‌اند.
يک منبع ارشد ديپلماتيکى روسيه به خبرنگاران اعلام کرد: رئيس‌جمهورى ايران در اين نشست حاضر نمى‌شود.
وى تصريح کرد که ايران در نظر دارد هيئتى را به نشست اعزام کند اما از اعلام اين مطلب که چرا شخص احمدى‌نژاد تمايلى به حضور در نشست اين گروه ندارد، امتناع ورزيد.
اين منبع روسى اعلام کرد که روسيه هنوز در خصوص حضور ايران با ازبکستان بحث و مذاکره نکرده است و از احمدى‌نژاد نيز درخواست نکرده است که در اين نشست شرکت يا خوددارى کند.
"
سرگئى پريخودکو " مشاور ارشد سياست خارجه کرملين اعلام کرد که اين نشست در "تاشکند " پايتخت ازبکستان برگزار مى‌شود و سند جديدى در اين نشست به تصويب در‌مى‌آيد که به اعضاى جديد اجازه پيوستن به اين گروه را مى‌دهد.

احمدی نژاد: پیام تبریکم به اوباما، کار بزرگی بود


رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه هيچ قدرتى نمى‌تواند با قدرت ايران و ترکيه مقابله کند، اظهار داشت:دو کشور از قدرت فرهنگى، انسانى و صالحى در عرصه جهانى برخوردار هستند که با قرار گرفتن در کنار هم مى‌توانند همه مسايل منطقه را حل و فصل کنند و بى‌ترديد در آينده به قدرت‌هاى بزرگ جهانى تبديل خواهند شد

محمود احمدى‌نژاد در جريان سفر به استامبول براى شرکت در اجلاس سيکا در گفتگو با شبکه 24 ترکيه درباره چشم‌انداز روابط ايران و ترکيه اظهار داشت: جمهورى اسلامى ايران و ترکيه، دو کشور و دو ملت بزرگ، متمدن و فرهنگ ساز هستند که نقش آنها در مناسبات منطقه‌اى بسيار مهم و تعيين‌کننده است به طورى که اين دو کشور اگر در کنار هم قرار بگيرند بى‌ترديد همه مسايل منطقه حل خواهد شد که خوشبختانه امروز با همت دو دولت در اين جهت حرکت مى‌شود

رييس‌جمهور در پاسخ به اينکه ايران و ترکيه روابط خود را بر چه مبنايى طرح‌ريزى کرده‌اند، خاطر نشان کرد: مناسبات دو کشور براساس روابط برادرانه استوار است. دو ملت ايران و ترکيه در آينده به قدرت‌ بزرگ جهانى تبديل خواهد شد، که اين قدرت جنبه انسانى و فرهنگى دارد

وى همکارى‌هاى ايران و ترکيه را راهبردى و استراتژيک دانست و گفت: هيچ محدوديت و مانعى براى توسعه روابط بين دو ملت و دو کشور وجود ندارد

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالى درباره اقدام ضدانسانى رژيم صهيونيستى در حمله به کاروان کشتى‌هاى حامل کمک‌هاى انسان‌دوستانه به غزه اظهار داشت: اين حادثه نشان داد که رژيم صهيونيستى به هيچ اصلى از اصول انسانى و حتى به قوانينى که اربابان او در عرصه‌هاى بين‌المللى نوشته‌اند، پايبندى ندارد. براى همگان آشکار گرديد که اين رژيم اساساً براى ايجاد درگيرى، تنش و تجاوز ايجاد شده است. اقدام رژيم صهيونيستى، حمله عليه کاروان آزادى نبود بلکه حمله عليه آزادى و انسانيت بود. در واقع اين رژيم با اين حمله به پايان خود نزديکتر شد

وى ادامه داد: چطور کسى مى‌تواند راضى شود مردمى را سه سال در محاصره دارو و غذا قرار دهند و حتى مانع کمک‌رسانى به مردم اين منطقه شوند. بى‌ترديد محاصره غزه يک نسل‌کشى آشکار است. البته حادثه حمله به کاروان آزادى موجب گرديد که بار ديگر پرده از چهره پليد اين رژيم فرو افتد. براى ملت ترکيه و همه کسانى که در اين اقدام انسان‌دوستانه مشارکت داشتند عزت و سرافرازى را آرزومند هستيم

احمدى‌نژاد درباره بيانيه نيز تهران اظهار داشت: امروز بيانيه تهران و موضوع هسته‌اى ايران به يک مسأله جهانى تبديل شده است. اين بيانيه آغاز دوران جديدى در مناسبات جهانى به شمار مى‌رود و به همگان نشان داد که صرفا چند دولت نيستند که براى همه جهان تصميم مى‌گيرند بلکه دولت‌ها و ملت‌هاى ديگرى هم هستند که مى‌توانند معادلات جهانى را تنظيم و سامان دهند

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بيانيه تهران از يک سو، اعتراض به وضع موجود جهانى است و از سوى ديگر پيام‌آور صلح، دوستى، برادرى و احترام است، خاطر نشان کرد: بيانيه تهران کاملاً موفقيت‌آميز بود. اين بيانيه آغاز راهى طولانى است که البته انتهاى آن با پيروزى همراه خواهد بود. ترکيه و برزيل نقش بسيار مهمى را در اين مسير ايفا کردند و همچنين اين بيانيه امروز از سوى اکثريت دولت‌ها و ملت‌ها مورد استقبال قرار گرفته است

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه اگر شوراى امنيت سازمان ملل تصميم جديدى در خصوص تحريم عليه ايران اتخاذ کند، آيا تاثير منفى در پيمودن اين راه طولانى نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: اتفاقا اين اقدام راه را کوتاه‌تر خواهد کرد. اگر شوراى امنيت بخواهد برخلاف عدالت، قانون و حق تصميم بگيرد در حقيقت به اعتبار خود پايان مى‌بخشد

احمدى‌نژاد تصريح کرد: اگر تحت فشار و بر مبناى بى‌عدالتى و زورگويى تصميمى عليه ملت ايران در شوراى امنيت به امضاء برسد. اين تصميم از هيچ اعتبارى برخوردار نيست. البته در اين ميان بيش از همه آمريکا و گروه وين ضرر خواهند کرد. چرا که بيانيه تهران فرصت تاريخى بى‌نظيرى براى آنان است تا از موضع مقابله با ملت ايران به موضع همکارى تغيير جهت دهند و در کنار سه ملت بزرگ ايران، ترکيه و برزيل قرار بگيرند

رييس‌جمهور افزود: دولت آمريکا از 30 سال پيش عليه ملت ايران اقدام مى‌کند اما على‌رغم همه اين برنامه‌ريزى‌ها، بى‌ترديد امروز ايران قوى‌تر از سى سال گذشته است

وى در پاسخ به اينکه آقاى اوباما با شعار تغيير روى کار آمد و در ابتدا نسبت به ايران انعطاف نشان مى‌داد، آيا موفق شده است که انتظارات ايران را برآورده سازد، اظهار داشت: آقاى اوباما شعار تغيير را مطرح کرد و ايران هم از آن استقبال کرد و شخصاً براى وى پيام تبريک فرستادم که با گذشت سى سال از پيروزى انقلاب اسلامى اين امر، اقدامى بزرگ به شمار مى‌رود. ايران صراحتا اعلام کرد که از تغيير استقبال و نسبت به انجام آن کمک مى‌کند ولى آمريکا تا کنون هيچ تغييرى ايجاد نکرده به طوريکه در عراق، فلسطين و افغانستان وضعيت به مانند گذشته است و در موضوع هسته اى ،فشارهاى غيرقانونى عليه ملت ايران هم ادامه دارد

رييس‌جمهورخاطر نشان کرد: چنين احساس مى‌شود که اوباما از توانايى لازم براى تغيير برخوردار نيست و نمى‌تواند تصميمات بزرگى را بگيرد و گر نه ايران فرصت‌هاى خوبى در اختيار اوباما قرار داده است. تغيير واقعى بايد در آمريکا و افکار و انديشه‌هاى به‌جا مانده از گذشته در اين کشور اتفاق بيفتد آمريکا هنوز تصور مى‌کند، مى‌تواند مسايل بين المللى را با استفاده از زور حل کند ولى اين يک تجربه شکست خورده است. آنها امروز بايد به ساير ملت‌ها احترام گذشته و بر اساس قانون، احترام و عدالت رفتار کنند

رييس‌جمهور در بخش ديگرى از اين گفت‌وگو درباره انتقال گاز طبيعى ايران از خاک ترکيه به اروپا اظهار داشت: ايران و ترکيه بايد با هم همکارى و ارتباطات قوى اقتصادى داشته باشند، انتقال انرژى بدون همکارى روزافزون دو کشور امکان‌پذير نيست که خوشبختانه امروز همکارى‌هاى خوبى در اين زمينه انجام مى‌شود. به دليل اينکه يکى از راه‌اى مطمئن انتقال گاز ايران به اروپا، ترکيه است، ترجيح مى‌دهيم اين انتقال از اين کشور انجام شود

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالى در خصوص روابط ايران و روسيه اظهار داشت: ايران و روسيه دو کشور همسايه هستند و به‌طور طبيعى دو همسايه بايد با يکديگر دوست باشند و نبايد عليه يکديگر اقدامى انجام دهند. دو کشور همسايه بايد حافظ منافع هم باشند که البته اين موضوع نيازمند اقدامات گسترده است.
 
رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه براى برقرارى امنيت در منطقه بايد همه کشورهاى منطقه در آن مشارکت داشته باشند، گفت: هيچ کس نبايد خود را بالاتر از ديگران بداند و چشم‌داشتى به سرزمين ديگران داشته باشد. همه بايد در کنار هم منطقه را اداره کنيم. بى‌ترديد امنيت و پيشرفت بدون همکارى دسته‌جمعى حاصل نخواهد شد. اميدواريم بتوانيم در اين زمينه الگويى را به جهان ارائه دهيم. اخبار قبلی احمدی‌نژاد گفت به چه حقی به من یادداشت میدهید؟
تکذیب برخورد سیدحسن خمینی با وزیر کشور
اجازه نمى‌دهيم غزه به يک بندر ايرانى تبديل شود
سوئد از بیانیه تهران حمایت کرد
دادگاه "اعتماد " برگزار شد
متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا
ادعای تازه نخست‌وزير انگليس عليه ایران
جزئیات پرونده پالیزدار
ایجاد کشور فدرال عربی در جنوب خلیج فارس!
تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران
موضع سارکوزی درباره توافق تهران
دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت


نظر شما :