طالبان مجدداً به افغانستان بازخواهد گشت

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۷۷۸۵ گفتگو
یادداشتی از محمد ابراهیم طاهریان
طالبان مجدداً به افغانستان بازخواهد گشت

دیپلماسی ایرانی: اهمیت و لزوم توجه به اظهارات فرمانده سابق سرویس اطلاعاتی ارتش یکی از همسایگان افغانستان:

"آنان به افغانستان باز خواهند گشت و انتقام‌گیری آغازخواهد شد" اظهارات ژنرال بازنشسته و فرمانده اسبق سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان در مورد ارزیابی تحولات افغانستان و آینده جریان افراط(طالبان) بیانگر واقعیت‌هائی است که می‌تواند تأثیری پایدار و طولانی و عمیق در ساختار استراتژی افغانستان و منطقه آسیای غربی به‌ویژه همسایگان افغانستان داشته باشد. بنابراین از این جهت ذکر برخی از محورهای این مصاحبه به نوعی بیانگر توصیف استراتژی جریان افراط است که ذیلاً به آن پرداخته می‌شود.

ژنرال: آتش‌بس غیرممکن می‌باشد. آنان به افغانستان برخواهند گشت و انتقام‌گیری آغاز خواهد شد. مصالحه با دولت افغانستان غیرممکن است و ما با عروسک‌ها صحبت نمی‌کنیم. صحبت ما فقط با بازیگران اصلی و بالاترین رهبر اپوزیسیون، ملاعمر رهبر طالبان می‌باشد نه با آقای کرزای که دیگر به تاریخ پیوسته است.ه

ملاعمر دیگر اصرار ندارد در کابل حکومت کند اما عقب‌نشینی تمام نیروهای غربی و خواهان تغییر قانون اساسی و اجرای قانون شریعت می‌باشد.

طالبان مجدداً به افغانستان برخواهد گشت. وقتی طالبان برگشتند حتماً برافغانستان مسلط خواهند شد و من تضمین می‌کنم در دو یا سه سال همه چیز عادی می‌شود.

بقیه اقوام (تاجیک، ازبک و هزاره و... ) تابع خواهند شد. آنان دیگر رهبران قومی ندارد که مقاومت کنند. فرمانده ارتش اتحاد شمال احمد شاه مسعود نیز از بین رفته است. زمانی که پول پرداخت شود دیگر کسی مخالف نیست. طالبان درس خود را از گذشته آموخته‌اند. من فکر می‌کنم که این اشتباه نیست که ده‌هزار نفری از خائنین و همدستان دولت در افغانستان کشته شوند اگر این کار باعث آزادی افغانستان شود. افغان‌ها در گذشته مشکل خود را همین طور حل نمودند.

در مذاکرات از همه مهمتر حضور رئیس ارتش پاکستان است.


( ۱ )

نظر شما :