بازخیزی جریان افراط و آینده پژوهی

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۹ کد : ۷۷۸۸ اخبار اصلی
یادداشنی از محمدابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در کابل.
بازخیزی جریان افراط و آینده پژوهی

حدود دو سال قبل نشستی با مدیریت و حمایت مؤسسه پژوهشی روند به ریاست آقای دکتر حسین عادلی در تهران با حضور چند تن از کارشناسان و سفرای سابق آشنا به موضوع افغانستان و پاکستان و تعدادی از سفرا و دیپلماتهای مقیم تهران برگزار شد که شاید در آن زمان توجه چندانی از جانب رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی به آن صورت نگرفت.

هرچند در آن زمان سفرا و دیپلماتهای حاضر در آن نشست اقبال قابل توجهی به محتوای این نشست بروز دادند خصوصاً برخی از سفرای همسایه با افغانستان با عمق بیشتری به موضوع پرداختند. محور مطالب ارائه شده از جانب سفرای سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و پاکستان پیرامون بازخیزی جریان افراط براساس شواهد و ارزیابی روندها بود که گویا معضل افغانستان و منطقه و جامعه بین‌الملل با پدیده جریان افراط (بخوانید طالبان پاکستان و افغانستان و حزب اسلامی و عرب افغانها به اضافه برخی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای همسایه افغانستان و برخی کشورهای عربی) روز‌به‌روز توسعه خواهد یافت و بیش از پیش مردم افغانستان هزینه گسترش و پایداری جریان افراط را پرداخت خواهند کرد.

چنانچه پیش‌گویی در عالم سیاست و تحولات سیاسی امری پذیرفته شده و عقلائی نیست ولی ارزیابی روندها و آینده پژوهی امری پذیرفته شده و متداول درجهان سیاست و رایج بین دستگاههای سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی است. لهذا بعد از گذشت بیش از دو سال به نظر می‌رسد یکی از معدود نشست‌هائی مربوط به افغانستان (براساس اطلاعات نگارنده) در تهران بود که ارزیابی صحیح از روند تحولات افغانستان و توسعه جریان افراط و ناکار آمدی سیاست‌های کشورهای فرامنطقه‌ای ارائه نمود.

به نظر می‌رسد در کشورهای منطقه و افغانستان کماکان ظرفیت‌هائی وجود دارد که در صورت توجه و به کارگیری این ظرفیت‌ها امید جدی‌تر و واقع‌بینانه‌تری برای کنترل و مهارجریان افراط و بهبود اوضاع در افغانستان و دیواره شرقی ایران وجود دارد.


نظر شما :