ترکیه را تنبیه کنید آقای رئیس جمهور

۲۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۰ کد : ۷۸۲۴ اخبار اصلی
ترکیه با رای منفی خود به تحریم ایران نه گفت و همین مساله کافی ست تا خواب از چشمان امریکایی ها دور شود. یک هفته از رای گیری در شورای امنیت می گذرد و هنوز امریکایی ها از باراک اوباما رئیس جمهوری خود این پرسش را می کنند که چرا آنکارا به واشنگتن پشت کرد؟
ترکیه را تنبیه کنید آقای رئیس جمهور
دیپلماسی ایرانی: ترکیه با رای منفی خود به تحریم ایران نه گفت و همین مساله کافی ست تا خواب از چشمان امریکایی ها دور شود. یک هفته از رای گیری در شورای امنیت می گذرد و هنوز امریکایی ها از باراک اوباما رئیس جمهوری خود این پرسش را می کنند که چرا آنکارا به واشنگتن پشت کرد؟

 نمایندگان ایالات متحده در کنگره به شدت نگران موضع حمایتی آنکارا از ایران هستند. به گزارش آسوشییتدپرس ، کنگره‌ امريکا با ابراز نگرانى از نزديکى ترکيه به ايران و سوريه از دولت باراک اوباما خواست که سياست سرسختانه‌ترى را در قبال آنکارا اتخاذ کند.

اعضاى کنگره‌ امريکا متفق القول از باراک اوباما، رئيس‌جمهوری امريکا که از متحدان نزديک رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه است، خواستند که آنکارا را من باب این رای تنبیه کند. فرانک پالون، يکى از دموکرات‌های کنگره‌ امريکا گفت: «ما نمى‌توانيم اجازه دهيم همان تاکتيک‌هاى قديمى جلوى اتخاذ موضع درست‌مان را بگيرد.»

نگرانى در کنگره در بين دو حزب دموکرات و جمهورى‌خواه مشترک است. جمهورى‌خواهان کنگره ادعا می‌کنند که خصومت ترکيه در قبال اسرائیل پرسش‌هايى را درباره‌ اين که آيا کنگره بايد به حمايت از ترکيه که از مشتريان اصلى امريکا در خريد سکوهاى جنگنده از جمله جت‌هاى تهاجمى F-16 است ادامه دهد.
 
به گفته‌ مقامات دولت امريکا، واشنگتن وابستگى بسيارى به ترکيه براى عمليات‌هاى نظامى امريکا در افغانستان و عراق پيدا کرده است. البته آنکارا در جریان حمله امریکایی‌ها به عراق اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به جنگنده‌های امریکایی نداد.
 
ترکيه که تنها متحد امريکا در ناتو است که به قطعنامه‌ شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران راى منفى داد، از اين وابستگى براى ايجاد يک رابطه‌ استراتژيک با همسايگانش ايران و سوريه استفاده کرده است. رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا اخيرا با ابراز نااميدى از تصميم ترکيه براى دادن راى مخالف به تحريم‌ها عليه ايران افزود: «با اين حال ترکيه يکى از متحدان درازمدت امريکا و ساير کشورهاى عضو ناتو است.
 
ترکيه همچنان نقشى حياتى در اين اتحاديه (پيمان آتلانتيک شمالى) دارد. ما يک رابطه نظامى محکم با ترکيه داريم و علاوه بر آن بعضى تاسيسات‌مان نيز در آنکارا قرار دارد. متحدان همواره در همه‌ مسائل با يکديگر اتفاق نظر ندارند.

نظر شما :