کدام یک: تعامل یا تقابل؟

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۳ کد : ۷۸۳۲ اخبار اصلی
موافق حمله به ایران هستید یا مخالف؟ این جمله ایست که این روزها در بسیاری از نظرسنجی ها از کشورهای غربی تا همسایگان ایران بسیار شنیده می شود. بسیاری از کشورهای غربی به دنبال راهی برای خلع سلاح هسته ای ایران هستد.
کدام یک: تعامل یا تقابل؟

دیپلماسی ایرانی: موافق حمله به ایران هستید یا مخالف؟ این جمله ایست که این روزها در بسیاری از نظرسنجی ها از کشورهای غربی تا همسایگان ایران بسیار شنیده می شود . بسیاری از کشورهای غربی به دنبال راهی برای خلع سلاح هسته ای ایران هستد . گزینه نظامی در زمره گزینه هایی ست که اندک افرادی با توجه به ناآرامی ها در افغانستان و عراق جرات سخن گفتن در باب آن را دارند .

یک موسسه امریکایی در تازه ترین نظرسنجی خود که در بیست و دو کشور انجام گرفت، به این نتیجه رسید که شانزده کشور موافق حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران هستند. در این میان امریکایی ها بیشترین درصد حمایت از حمله نظامی به ایران را به خود اختصاص داده اند . ایران هسته ای برای اروپایی ها نیز خطرناک است . در فرانسه 59 درصد ادعا کردند که به توسل به گزینه نظامی فکر می کنند. 41 درصد نیز مخالف توسل به زور علیه تهران هستند .

در المان 51 درصد ، در اسپانیا 50 درصد و در بریتانیا 48 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی موافق حمله نظامی به ایران هستند . البته مخالفان گزینه نظامی اعتقاد دارند که حتی اگر تهران به تسلیحات هسته ای دسترسی پیدا کند باز هم باید از حمله نظامی به این کشور حذر کرد .

جالب تر از این آمار و ارقامی است که در خاورمیانه و میان کشورهای اسلامی به چشم می خورد . در مصر 55 درصد ، در اردن 53 درصد و در لبنان 44 درصد از مردم خواهان حمله نظامی به تهران هستند . در ترکیه 37 درصد اعتقاد دارد که گزینه نظامی نمی تواند بهترین گزینه باشد. 29 درصد اما از توسل به این راهکار استقبال می کنند. روس ها اما در خصوص توسل به گزینه نظامی بسیار مردد هستند . 32 درصد موافق و همین رقم هم مخالفان را تشکیل می دهند . چینی ها 43 درصد مخالف گزینه نظامی و 35 درصد موافق آن هستند . ژاپنی ها با 55 درصد به دنبال تعامل با ایرات هستند .


نظر شما :