رهبر مخالفان برمه براى پانزدهمين بار در حصر خانگى تولد گرفت

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۰ کد : ۷۸۳۵ اخبار اصلی
خانم سان سو چی تنها دارنده جایزه صلح نوبل است، که در زندان و حصر خانگی به سر می‌برد.
رهبر مخالفان برمه براى پانزدهمين بار در حصر خانگى تولد گرفت

به مناسبت شصت و پنجمین سال تولد سان سو چی، رهبر در بند اپوزیسیون برمه، تظاهراتی در رانگون برپا شد. هم‌زمان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا و گروهی از دارندگان صلح نوبل خواهان آزادی سو چی شدند.

اونگ سان سو چی، مشهورترین شخصیت برمه، شصت و پنچمین سال تولد خود را در انزوای کامل و در حصر خانگی در روز شنبه (۱۹ ژوئن) سپری کرد. این پانزدهمین باری است که خانم سوچی تولد خود را در حصرخانگی به سر می‌برد. آزادی‌خواهان و شخصیت‌های جهانی از حکومت نظامیان در برمه (میانمار) خواستند، که سان سو چی را بدون قید و شرط آزاد کند.

به‌رغم سرکوب شدید و فشار خونتای نظامی، حدود ۴۰۰ نفر از مخالفان به مناسبت تولد سان سو چی در رانگون، پایتخت برمه نیز دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان خواستار آزادی دارنده‌ صلح نوبل شدند و شعارهایی به نفع رهبر خود سر دادند. نیروهای نظامی و امنیتی با گرفتن عکس و فیلم تظاهرکنندگان را زیر نظر داشتند، اما از تجمع مخالفان در این روز جلوگیری نکردند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به مناسب تولد سان سو چی در نیویورک گفت: «از ادامه حبس و حصر خانم سو چی عمیقا نگران است. دبیرکل سازمان ملل از حکومت برمه خواست که همه زندانیان سیاسی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند تا فعالان سیاسی بتوانند بدون هیچ محدودیتی در انتخابات پارلمانی در سال جاری شرکت کنند.»

شش دارنده جایزه نوبل، از جمله بتی ویلیامز و شیرین عبادی، از جامعه جهانی خواستند که فشار بر رژیم برمه را افزایش دهد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا نیز قاطعیت، شجاعت و از خودگذشتگی سان سو ‌چی را ستود. اوباما تصریح کرد که خانم سو چی زندگی خود را در راه مبارزه برای حقوق ‌بشر و تغییرات دمکراتیک در کشورش سپری کرده و عدالتخواهی و آزادی طلبی او الهام‌بخش همگان است.

اوباما ضمن تبریک تولد به خانم سوچی از نظامیان برمه خواست که رهبر مخالفان و دیگر زندانیان سیاسی را آزاد کنند. رئیس‌جمهوری امریکا در خطاب مستقیم به رهبران نظامی برمه، ‌آنان را تشویق کرد که در راه ساخت برمه‌ای شکوفا و باثبات قدم گذاشته و حقوق تمامی شهروندان را محترم شمارند. اوباما همچنین به طرف‌های درگیر در برمه توصیه کرد که با آغاز گفت‌وگوهای واقعی، مسیر آشتی ملی را پیش بگیرند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز خواهان آزادی خانم سو چی شد. هیگ گفت: «حصرخانگی خانم سو چی در تقابل با حقوق بشر و موازین بین‌المللی است.»

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین گفت: «حبس سو چی سایه‌ای بلند بر انتخابات آتی در برمه انداخته است.»

جرمی براون، سرپرست امور آسیای جنوبی در وزارت بریتانیا گفت: «نباید فراموش کرد که خانم سوچی تنها یکی از ۱۲۰۰ زندانی سیاسی در برمه به شمار می‌آید.»

خانم سان سو چی تنها دارنده جایزه صلح نوبل است، که در زندان و حصر خانگی به سر می‌برد.


نظر شما :