تهران تسلیم تحریم‌ها می‌شود؟

۰۱ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۷۸۴۸ پرونده هسته ای
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده باز هم درخصوص پرونده هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد. از زمان تصویب تحریم‌های ایران در شورای امنیت این چندمین بار است که وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص ایران و پرونده هسته‌ای این کشور اظهارنظر می‌کند.
تهران تسلیم تحریم‌ها می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی:‌ رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده باز هم درخصوص پرونده هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد. از زمان تصویب تحریم‌های ایران در شورای امنیت این چندمین بار است که وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص ایران و پرونده هسته‌ای این کشور اظهارنظر می‌کند. در شرایطی که کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران مهیا می‌کنند، گیتس نیز تاکید می‌کند که اگر تحریم‌های تصویب شده در شورای امنیت با ابزار دیگر همراه شود، پتانسیل متوقف کردن ایران را دارد.

گیتس در گفتگو با فاکس نیوز در این خصوص می‌گوید: به گمان من تکمیل این تحریم‌ها با ابزارهای دیگری که در اختیار داریم می‌تواند به دولت ایران فشار مضاعفی وارد کند. تحریم‌ها با چاشنی دیپلماسی می‌تواند دولت ایران را به این باور برساند که با تحریم‌ها امنیت اقتصادی و سیاسی آنها در معرض خطرهای جدی قرار دارد.

در بسته تحریمی ‌نهم ژوئن که از کانال شورای امنیت عبور کرد، معامله‌های مالی با ایران به شدت محدود شده و تحریم‌های جدی بر خرید تسلیحاتی ایران نیز وارد شد. این قطعنامه چهارمین تهدید جهانی علیه ایران از مجرای شورای امنیت بود. ایران برنامه هسته‌ای خود را کاملا صلح‌آمیز می‌داند و این در حالی‌ست که اروپایی‌ها و امریکا تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند.

گیتس با ارتباط دادن بحث پرونده هسته‌ای ایران با ناآرامی‌های داخلی می‌نویسد: تحریم‌ها می‌تواند بر دولت فعلی تاثیرگذار باشد چرا که بسیاری از نخبگان مذهبی از ساختار این دولت به حاشیه رانده شده‌اند.  

پیش از تصویب تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت، بسیاری باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده را به پذیرفتن ایران هسته‌ای متهم می‌کردند. این در حالی‌ست که گیتس این ادعا را در سخنان خود با فاکس نیوز تکذیب می‌کند: من گمان نمی‌کنم که ما حتی بخواهیم در خصوص ایران هسته‌ای بحث و تبادل نظر هم داشته باشیم. ما هرگز نمی‌توانیم به تهران مجوز دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را بدهیم. تمام تلاش‌های ما نیز بر متوقف کردن ایران متمرکز شده است.

وزیر دفاع ایالات متحده که پیش از این بارها هشدار داده بود که گزینه نظامی‌ علیه ایران عملی نیست، این بار تاکید کرد که تمامی‌ گزینه‌ها برای مقابله با ایران بر روی میز قرار دارد. " تمام گزینه‌ها" بی شک گزینه حمله نظامی ‌را نیز در برمی‌گیرد.  


نظر شما :