مدير بودجه کاخ سفيد استعفا مى‌دهد

۰۱ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۲ کد : ۷۸۵۷ سرخط اخبار
مدير بودجه کاخ سفيد استعفا مى‌دهد

يک روز پس از انتشار خبر استعفاى رئيس ستاد کارکنان کاخ سفيد طى 6 الى 8 ماه آينده، مقامات آمريکايى اعلام کردند که مدير بودجه کاخ سفيد نيز در صدد است تا استعفاى خود را اعلام کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، يکى از مقامات ارشد دولت آمريکا اعلام کرد که "پيتر اورزاگ " در حال ترک دولت "باراک اوباما " رئيس‌جمهورى آمريکا است.
اين مقام آمريکايى که نخواست نامش فاش شود به خبرگزارى فرانسه اعلام کرد که اورزاگ در ماه ژوئيه استعفا خواهد داد اما يکى از سخنگويان دولت اوباما که اواخر شب گذشته با خبرگزارى فرانسه ارتباط برقرار کرد از تأييد اين خبر خوددارى کرد.
"
کنت بائر " مدير ارتباطات دفتر مديريت و بودجه (OMB) اعلام کرد: من نمى‌توانم چيزى را تأييد کنم. پيتر بر کار خود و نه بر فرض و گمان‌هاى واشنگتن متمرکز است.
اورزاگ از زمانى‌که اوباما در ژانويه 2009 صدارت را به دست گرفت، رياست دفتر مديريت و بودجه در کاخ سفيد را برعهده گرفت و يکى از بازيگران مهم تيم اقتصادى رئيس‌جمهورى آمريکا محسوب مى‌شود.
بر اساس اين گزارش، وى در دو ابتکار قانونى اوباما نقش مهمى را ايفا کرد که يکى از آنها لايحه محرک اقتصادى و ديگرى طرح تاريخى خدمات درمانى اوباما بود.
کارکنان داخلى واشنگتن همچنين روز گذشته اعلام کردند که "رام امانوئل "، 50 ساله، بعلت بيزارى و خستگى از "آرمان گرايى " نزديک‌ترين مشاوران "باراک اوباما " در نظر دارد ظرف مدت 6 الى 8 ماه آينده از سمت خود استعفا دهد.
روزنامه انگليسى ديلى‌تلگراف روز گذشته در گزارشى تصريح کرد که کارکنان داخلى واشنگتن همچنين اعلام کرده‌اند که امانوئل همچنين نگران است که تحت فشارهاى کارى، ارتباط خود با سه فرزندش را از دست دهد.

واکنش فرانسه به حرکت ایران

فرانسه تقاضاى ايران براى انتصاب دو بازرس جديد و ممانعت از ورود دو بازرس سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى بازرسى از ايران را مغاير قطعنامه شوراى امنيت خواند.

 

به گزارش ايسنا،‌ برنار والرو، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ فرانسه گفت:‌ قطعنامه 1929 شوراى امنيت سازمان ملل مانند قطعنامه‌هاى پيشين درباره ايران، از اين کشور خواست به طور کامل با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى همکارى کند.

شبکه‌ى خبرى پرس تى‌وى به نقل از خبرگزارى رسمى کويت‌ افزود، والرو اظهار کرد که "تقاضاى جديد ايران مغاير درخواست‌هاى شوراى امنيت و شوراى کلام است."

وى افزود که فرانسه از ايران انتظار دارد به طور کامل با آژانس همکارى کند.

به گزارش ايسنا على‌اکبر صالحى، رييس‌ سازمان انرژى اتمى روز دوشنبه خبر داد که ايران هفته گذشته با اعلام اسامى دو تن از بازرسان به آژانس، اعلام کرده است که اين دو به دليل ارائه اطلاعات غلط وغيرحقيقى و همچنين برملا کردن پيش ‌از موعد رسمى اطلاعات، ديگر حق ورود به ايران را ندارند.

صالحى در پاسخ به اين که رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى اعلام کرد که برخى از بازرسان آژانس بر خلاف مقررات اطلاعات غلط را در اختيار رسانه‌ها قرار مى‌دهند. آيا جهت برخورد با اين بازرسان تدابيرى در نظر گرفته شده؟ تصريح کرد: بله. همان موردى که گفتم، اسامى دو تن از بازرسان را هفته پيش به آژانس اعلام کرديم که اين دو تن ديگر حق ورود به ايران را ندارند با توجه به اينکه هم قبل از اينکه به صورت رسمى به گزارش پرداخته شود، آن را برملا کردند، ضمن اينکه اصلاً گزارش غيرحقيقى هم دادند؛ يعنى هر دو وجه آن و اين سبب شد ما از ورود اين دو تن بازرس به ايران جلوگيرى کنيم.

به گزارش ايسنا منوچهر متکى، وزير امور خارجه کشورمان نيز درباره تصميم ايران براى ممنوع‌الورود کردن دو بازرس آژانس به ايران، گفت: اين اقدام به منزله تذکر آيين‌نامه‌اى به آمانو است که بازرسان و اطرافيانش را مراقبت کند تا از مقررات آژانس تخطى نکنند.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، على‌اصغر سلطانيه نيز با تاکيد بر ممانعت ايران از خروج دو تن از بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به تهران اظهار کرد که بازرسى‌ها در ايران ادامه دارد.

وى به خبرنگاران در وين، گفت: بازرسى‌ها (در ايران) بى‌وقفه ادامه دارد.

سلطانيه با انتقاد از افشاى اخبارى درباره‌ى ايران در رسانه‌ها به وسيله‌ى اين بازرسان، گفت: بايد درباره عملکرد بازرسان براى حفظ (اخبار) محرمانه هشيارى بيش‌ترى به خرج دهيم.

پاکستان به هر تحریم آمریکا علیه ایران پایبند است

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان دیروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در ایالت سند  در جنوب این کشور اظهار داشت: پاکستان به هر تحریم آمریکا علیه ایران پایبند است.

اظهارات گیلانی تنها یک روز پس از هشدار ریچارد هولبروک فرستاده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان مطرح می شود. هولبروک با اشاره به تحریم ها علیه ایران ، به اسلام آباد درباره پایبندی جدی به طرح واردات گاز از ایران هشدار داده بود.

گیلانی افزود: اگر آمریکا ، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند؛ این تحریم ها دارای تاثیرات بین المللی است و پاکستان به عنوان عضوی از جامعه بین الملل به این تحریم ها پایبند خواهد بود.

هولبروک از پاکستان خواسته بود تا در اجرای طرح واردات گاز ایران ، صبر کند تا آمریکا تحریم های خود را علیه ایران نهایی کند.

وی همچنین به اسلام آباد هشدار داده بود که تحریم های آمریکا علیه ایران به شرکت های پاکستان سهیم در خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ، آسیب خواهد زد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز 9 ژوئن جاری با تصویب قطعنامه 1929، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد ولی آمریکا علاوه بر این، خود به طور مستقل، اعمال تحریم های مضاعف را علیه ایران اعلام کرد.

 این تحریم های آمریکایی شامل بخش های نفت و انرژی ایران نیز می شود.

 در کنگره آمریکا نیز دیروز متن پیش نویس تحریم هایی علیه ایران آماده شد. در این پیش نویس، صنایع نفت و گاز، بانک های ایران و شرکت های تامین کننده بنزین این کشور شامل تحریم خواهند شد.

نظر هاشمی در مورد آزادسازی ماهواره

هاشمی رفسنجانی در مورد کانال‌های ماهواره‌ای معتقد است که برخی از آن‌ها برای جامعه درست نیست ولی به برخی کانال‌ها باید گوش داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که مدیریت رسانه موجود در کشور می‌تواند « باید خیلی حرفه‌ای‌تر از اکنون، واقعی‌تر و مخاطب‌شناس‌تر» عمل کنند.

به گزارش «فردا»، هاشمی رفسنجانی از وضعیت فعلی مدیریت رسانه‌ای کشور ابراز نارضایتی می‌کند و با بیان مطلب فوق، می‌گوید که کشور نیاز به رسانه‌ای دارد که واقعاً مورد اعتماد مردم باشد و مردم حرفش را بفهمند و قبول کنند.

به عقیده وی، این دور از دسترس نیست و قابل تأمین است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری این را در مورد همه رسانه‌ها، بویژه رسانه ملی که «تاثیرگذاری بیش‌تری» دارد، می‌گوید.

در همین حال، وی می‌گوید که « دروغ همه جا بد است، اما اگر از زبان یک روزنامه‌نگار و در یک رسانه پخش شود، به خاطر تأثیری که در جامعه دارد، خیلی بدتر است

رئیس‌‌جمهور اسبق ایران از آنچه «دروغ‌گویی برای حمایت از انقلاب و ولایت فقیه» انتقاد کرده و این سئوال را طرح می‌کند « مگر انقلاب اسلامی در جذب حمایت مردمی ضعف دارد که گروهی به بهانه حمایت از انقلاب و ولایت فقیه خود را مجاز به دروغ و تهمت می‌دانند؟«

وی می‌افزاید انقلاب اسلامی چون براساس تعالیم اسلام بنا نهاده شده آنقدر محتوا دارد که اگر واقعیت‌ها بدون رنگ و لعاب دروغین به مردم گفته شود، مردم ایران، حتی پیروان اقلیت‌های دینی و مذهبی هم به آن علاقه‌مند می‌شوند. آنگونه که در زمان مبارزه و در دوران پیروزی و تثبیت همه کارهای ما با مردم بود.

به گفته هاشمی رفسنجانی، «اگر مردم نبودند، شعارهای دهن پُرکن احزاب و گروهک‌های متعددی که آن روزها آزادانه بیان می‌شد، انقلاب را از مسیر خویش منحرف می‌کرد. ولی دیدیم که ناپاکی‌ها در دریای مردمی کنار زده شدند

خطیب موقت جمعه تهران می‌گوید خطبه‌های نماز جمعه خود یک رسانه و نحوه برقراری ارتباط است.

بی‌بی‌سی

وی در همین حال می‌گوید که بی‌بی‌سی را گاهی اوقات می‌بینید و در مورد آن می‌افزاید بی‌بی‌سی در واقع برای نیل به اهدافی که دارد، حرفه‌ای عمل می‌کند.

رئیس مجمع تشخصی مصلحت نظام در مورد بی‌بی‌سی فارسی و عربی معتقد است که «حرفه‌ای عمل می‌کنند» و می‌گوید خبرنگاران و گوینده‌های ورزیده‌ای دارند و از لحاظ جامعه‌شناسی و روابط عمومی مطلعند. در خیلی از جاها خبرنگار دارند و با سیاستی که خودشان دارند، خبرها را انتخاب می‌کنند و به خورد مردم می‌دهند، یعنی از لحن و شیوه‌هایی که تجربه شده استفاده می‌کنند. حرف‌ها را فشرده می‌زنند و سعی میکنند موذیانه اهداف خود را القا کنند.

وی می‌افزاید در زمان انقلاب، آن موقع آنها طرفدار شاه بودند، اما خبرهایی که بی‌بی‌سی می‌داد به ضرر رژیم شاه بود و خیلی وقت‌ها این اخبار به درد ما می‌خورد. در همه دنیا هم همین کار را می‌کند. این سیاستی است که مستمع جذب می‌کند و دولت‌ها گوش می‌دهند، برای اینکه بببینند چه دارد می‌گوید و چقدر به نفعشان می‌گوید و چطور می‌توانند جلویش را بگیرند. مردمی هم که مخالفند، گوش می‌دهند. آنها افکار و سیاست‌های خودشان را هم در اخبار می‌آورند و سیاست‌های خودشان را مخلوط اخبار می‌کنند.

به عقیده هاشمی رفسنجانی، راه مبارزه با این پدیده که سابقه‌ای طولانی هم در گذشته دارد، امروزه یک علم است که باید آن را داشته باشیم و به جوانان خود تعلیم بدهیم... باید اولاً واقعیت محیط و مخاطب را بشناسیم. ثانیاً حرف‌هایی که مخاطب را فراری بدهد، نگوییم و حرف‌هایی بزنیم که وجدان طرف را قانع کند. البته اگر کسی خودش عقیده‌ای دارد، حرف‌های خودش را هم در آن قالب می‌تواند در بیاورد. ما توقع نداریم بی‌بی‌سی بیاید سیاست کشور خودش را فراموش کند. سیاست آن کشور را در هر برنامه‌ای می‌بینید، حتی سیاست استعماری‌اش را. با شیوه‌ای حرف‌های خود را در مغز مردم جا می‌کند. ما باید با دانش روانشناسی، جامعه‌شناسی و پیش‌بینی آینده آشنا باشیم. الان خیلی چیزها در اطلاع‌رسانی شرط است.

رئیس‌جمهور سابق ایران در مورد حضور عطاالله مهاجرانی که معاون وی و وزیر ارشاد دولت خاتمی بوده است، می‌گوید مایل نیستم هیچ وقت از بی‌بی‌سی فارسی رسانه استفاده کنم. آنها [مهاجرانی] خودشان می‌دانند و من نمی‌دانم چه دلیلی برای خودشان دارند. حرف خودم را هم نمی‌خواهم به آنها تحمیل کنم.

آزادسازی ماهواره

هاشمی رفسنجانی در مورد کانال‌های ماهواره‌ای معتقد است که برخی از آن‌ها برای جامعه درست نیست ولی به برخی کانال‌ها باید گوش داد.

وی در پاسخ به این‌که رای وی در رای‌گیری آشکار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد آزادسازی ماهواره چه خواهد بود، می‌گوید موارد مبتذلی وجود دارد که جوان‌های مردم را به انحراف می‌کشاند و فکر نمی‌کنم برای جامعه درست باشد. اما باید به کانال‌هایی که مطلب می‌گویند، گوش داد. بالاخره اینها هستند و دیگران گوش می‌دهند.

وی معتقد است «اگر بخواهیم جلوگیری کنیم هم نمی‌توانیم«.

هاشمی رفسنجانی که می‌گوید شخصا پشت کامپیوتر می‌نشیند و از اینترنت استفاده می‌کند و «بیش‌تر سایت‌های خبری را می‌بیند» می‌افزاید الان دشمنان ما، آمریکایی‌ها و دیگران هزینه زیادی انجام می‌دهند تا فیلترشکن‌هایی درست کنند که اصلاً نشود سانسور کنیم و به آنجا می‌رسند که جلوی سانسور را بگیرند.

به عقیده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ اشکال بعدی که از نظر روانی پیدا می‌شود، این است که «الانسان حریص علی ما منع»؛ وقتی چیزی ممنوع شود، آدم‌های کنجکاو بیشتر دنبال آنها می‌روند تا ببینند آنچه بود؟ از همان اول می‌گویند این کار سیاسی است. آخر هم می‌بینند ما حق داشتیم.

 


نظر شما :