جنگ ایران – اسرائیل، از رویا تا واقعیت

۰۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۵ کد : ۷۸۶۶ اخبار اصلی
تنش میان اسرائیل و ایران افزایش یافته است. رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل هفته گذشته در تازه‌ترین از دور تهدید‌ها نسبت به خظر حمله ایران به این رژیم هشدار داد. این مقام اسرائیلی به صراحت اعلام کرد که اسرائیل نباید منتظر بماند تا دشمن به او حمله کند.
جنگ ایران – اسرائیل، از رویا تا واقعیت

دیپلماسی ایرانی: تنش میان اسرائیل و ایران افزایش یافته است. رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل هفته گذشته در تازه‌ترین از دور تهدید‌ها نسبت به خظر حمله ایران به این رژیم هشدار داد. این مقام اسرائیلی به صراحت اعلام کرد که اسرائیل نباید منتظر بماند تا دشمن به او حمله کند. از آنجا که پای جنگی در میان است، تهدید جدی ست و دشمن بارها در خصوص نابودی ما سخن گفته است جنگ پیشگیرانه حق طبیعی ما است.

کریستین ساینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع در خاورمیانه می‌نویسد: همه می‌دانند که اسرائیل و ایالات متحده دشمنان خونی هستند. هر روز بر حجم این دشمنی افزوده می‌شود. دو طرف با حرکت‌های مارپیچ خود هر روز بیش از گذشته در آستانه جنگی تمام عیار قرار می‌گیرند.

در این میان واشنگتن نیز گرفتار شده است. نزدیک‌ترین شریک این کشور به دنبال حمله پیشگیرانه است. این حرکت می‌تواند بر بحران در افغانستان و عراق بیفزاید. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که ترس عمومی‌ در واشنگتن از اینجا ریشه می‌گیرد که احتمال دارد یکی از طرفین بر اساس توهمات خود جنگی را آغاز کند. جنگی که بر پایه تصورات و نه واقعیت‌ها شکل گرفته است. چه در ایران و چه در اسرائیل، دولتمردان با خود فکر می‌کنند که تا زمانی که طرف مقابل گزینه نظامی‌ را روی میز دارد چرا من باید این گزینه را حذف کنم؟

در میان این هیاهو هستند مردانی مانند ایهود باراک وزیر جنگ که خود را به چپ‌ها نزدیک می‌بیند و چندان به گزینه نظامی‌ فکر نمی‌کنند. باراک در تازه‌ترین سخنان خود در این خصوص گفته بود: تهران تهدیدی جدی برای ما به حساب نمی‌آید.

تریتا پارسی از کارشناسان مسائل خاورمیانه در این خصوص می‌گوید: زمانی که شما در محیط سیاسی تا این اندازه متشنج قرار می‌گیرید، هیچ فضایی برای فکر کردن به گزینه‌ای غیر از جنگ باقی نمی‌ماند. گاهی اوقات طرف مقابل می‌داند که تصمیم اتخاذ شده از منظر نظامی‌ اشتباه است اما به دلایل سیاسی این حرکت را انجام می‌دهد.

یکی دیگر از کارشناسان مسائل ایران نیز در این باره می‌گوید: به عنوان یک تاریخ‌شناس اعتقاد دارم که شرایط میان اسرائیل و ایران قابل کنترل نیست. ما خود را در حالت جنگ فرض کنیم.

در اسرائیل هم کم نیستند کارشناسانی که حمله به ایران را خطرناک می‌دانند اما در ساختار تندرو اسرائیل چه کسی به این هشدارها توجه می‌کند؟ اسرائیل هر بار در مانیفستی که پایان سال منتشر می‌کند از ایران به عنوان تهدیدی بالقوه یاد می‌کند. در بسیاری از موارد حتی نام ایران بالاتر از نام فلسطین در لیست تهدیدهای امنیتی قرار می‌گیرد. لبنان و احتمال جنگ با این کشور همسایه نیز غالبا ردیف زیر نام ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

اسرائیلی‌ها از دهه نود تاکنون ترجیح می‌دهند ایران را همواره در جامه یک دشمن ببینند. در این میان تل‌آویو برای حساس کردن غرب بخصوص ایالات متحده هم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. بسیاری از افرادی که در دهه هشتاد یا ابتدا نود ایران را می‌شناختند، اندک اندک قدرت اجرایی خود را از دست داده‌اند. در چند سال اخیر اظهارنظر محمود احمدی نژاد در خصوص حذف اسرائیل از نقشه، بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشته است. بسیاری از اسرائیلی‌ها این حرکت را به تلاش ایران برای آغاز جنگ تعبیر کردند. این در حالی‌ست که کم نیستند سیاستمدارانی مانند شیمون پرز و دیگر رهبران اسرائیل که به صراحت از نیاز به تغییر حاکمیت در ایران سخن گفته‌اند.

در این میان کم نیستند مشاورانی که اعتقاد دارند اسرائیل باید از سیاست ابهام فاصله گرفته و در خصوص تسلیحات در اختیار خود اطلاعاتی را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد. تهران باید قد و قواره رقیب در این جنگ احتمالی را بداند. یک فرمانده ارتش اسرائیل در این خصوص می‌گوید: ایرانی‌ها باید بدانند که اگر نخستین موشک را به سمت ما شلیک کنند ما پیش از آن که این موشک به زمین اصابت کند، تهران، قم، تبریز و اصفهان را هدف قرار خواهیم داد. به نظر من ایرانی‌ها حاضر نیستند برای کشتن 200 هزار یهودی، کشور خود را ویران شده ببینند.


نظر شما :