پیشنهاد مصربرای گفت وگو هسته‌ای با ایران

۰۷ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۶ کد : ۷۸۸۷ سرخط اخبار
 پیشنهاد مصربرای گفت وگو هسته‌ای با ایران

"محمد ابراهیم شاکر" رئیس شورای سیاست خارجی مصر ، پیشنهاد داد سازمان هسته ای متشکل از کشورهای عربی و اسلامی از جمله ایران تاسیس شود.

به گزارش عصر ایران، رئیس شورای سیاست خارجی مصر در گفت و گو با سایت خبری "الیوم السابع" مصر  اعلام کرد : این پیشنهاد را برای نخستین بار پس از نشست کنفرانس امنیت هسته ای درماه می سال جاری در نیویورک مطرح کردم.

وی افزود: در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در دسامبر 2009 به قاهره سفر کرده بود پیشنهاد تاسیس سازمان هسته ای را مطرح کردم.

براساس این پیشنهاد، گفت وگوی هسته ای میان کشورهای منطقه با ایران برای یافتن راه حل مناسب برای مسئله هسته ای ایران ، اجرا خواهد شد.

به گفته وی از این طریق، برنامه هسته ای ایران تحت نظارت بین المللی وآژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می گیرد.

این در حالی است که تمامی فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و این نهاد بین المللی نیز به این موضوع ، اعتراف کرده است.

ابراهیم شاکر گفت: همکاری کشورهای عربی و ایران موجب ایستادگی در مقابل سیاست ها و تجاوزات مداوم اسرائیل علیه فلسطین و کشورهای منطقه خواهد شد و از آغاز جنگ در منطقه نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: طرح پیشنهاد تاسیس"سازمان منطقه ای همکاری هسته ای" تا حد زیادی می تواند در مقابله با تحریم جامعه جهانی علیه ایران سهیم باشد. این پیشنهاد همچنین می تواند باعث افزایش همکاری میان ایران و کشورهای منطقه شود که در این صورت، جایگاه کشورهای منطقه  تقویت و توانایی آنها برای مقابله با هرگونه تهدید اسرائیل افزایش می یابد.

ابراهیم شاکر همچنین از مقامات مصری درخواست کرد برای حل مسئله هسته ای ایران، با تهران همکاری کنند.

وی گفت: می بایست با ایران همکاری هسته ای داشته باشیم تا مصر طرحی را برای خروج از این بحران ارائه کند زیرا در صورت ادامه این مسئله، خود را در مقابل بحرانی خواهیم دید که دامن گیر مصر نیز خواهد شد.


ترکیه به هواپیمای اسرائیل اجازه عبور نداد

مقامات ترانزیت هوایی ترکیه اجازه عبور یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی حامل افسران آن رژیم را از فضای ترکیه نداد.

به گزارش "تابناک"، روزنامه "القدس العربی" با انتشار این خبر نوشت:  یک هواهپیمای تدارکاتی حامل 100 تن از افسران ارشد اسرائیلی که برای بازدید از یک نمایشگاه عازم لهستان بودند با اخطار مقامات ترانزیت هوایی ترکیه مواجه شده و ناچار شدند مسیر را عوض کنند.

این درحالی است که "یدیعیوت آحارنوت " چاپ اسرائیل از بازدید یک گروه نظامی از تاسیساتی در ترکیه خبر داده است.

این گروه از تاسیسات نظامی ترکیه برای امضای قرارداد خرید هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی وارد آنکارا شده اند.

این روزنامه اسرائیلی مدعی است : علیرغم تهدیدهای دیپلماسی دو کشور علیه یکدیگر ، تبادل اطلاعاتی و امنیتی دو کشور همچنان در بالاترین سطح خود ادامه دارد و ترکیه همچنان خواهان خرید تسلیحات از تل آویو است !


  بررسى برنامه‌ هسته‌اى ايران در ديدار لاوروف و آل نحیان

وزيران خارجه‌ امارات و روسيه تحولات مربوط به برنامه‌ى هسته‌يى ايران را مورد بررسى قرار دادند.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه‌ى دارالخليج چاپ امارات، عبدالله بن زايد آل نحيان و سرگئى لاوروف در ديدارى در مسکو روابط دو کشور و راه‌هاى تقويت آن، مسائل منطقه‌اى و بين‌المللى حائز اهميت دو طرف، روند صلح در خاورميانه، همکارى‌هاى دو کشور در زمينه‌هاى اقتصادى و تجارى و قطعنامه‌هاى اخير شوراى امنيت در خصوص برنامه‌ى هسته‌يى ايران را مورد بررسى قرار دادند.


توتال فروش بنزين به ايران را متوقف کرد

روزنامه انگليسى فايننشال تايمز اعلام کرد شرکت نفتى توتال فرانسه فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است .

به گزارش فارس اين روزنامه اعلام کرد شرکت توتال تنها چند روز قبل از اينکه باراک اوباما رييس جمهور آمريکا قانون تحريم هاى جديد بر ضد ايران را امضا کند فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است .
اين روزنامه در ادامه به نقل از فعالان بازار نفت نوشت شرکت توتال از حدود يک ماه قبل فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است .
اين خبر در حالى منتشر مى شود که ماه گذشته رئيس شرکت مذکور اخبار منتشر شده در رسانه هاى غربى مبنى بر توقف فروش بنزين به ايران را تکذيب کرده بود.
به گفته تحليلگران ايران خريد بنزين مورد نياز خود در بازارهاى جهانى را به صورت نقطه اى انجام مى دهد و عدم فروش بنزين يک شرکت در يک ماه خاص به ايران نمى تواند به معناى توقف فروش بنزين آن شرکت به ايران باشد.
اگرچه برخى شرکت هاى غربى به دليل فشارهاى آمريکا در زمينه فروش بنزين به ايران احتياط به خرج مى دهند ايران تاکنون به مشکلى در زمينه تامين بنزين مورد نياز خود برنخورده است. توليد بنزين از فرآورده هاى پتروشيمى طرح ديگرى است که ايران مى تواند با راه اندازى آن نياز خود به واردات را به صفر برساند.

ایران محور گفتگوهای مولن و اسرائیلی‌ها

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با مقام‌هاى رژيم‌صهيونيستى درباره برنامه هسته‌اى ايران گفت‌وگو مى‌کند.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، منابع آگاه اعلام کردند که گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اى ايران يکى از مهم‌ترين محورهاى گفت‌وگوى دریاسالار «مایک مولن» با مقام‌های نظامی و اطلاعاتی رژيم‌صهيونيستى است.
مولن در اقامت کوتاه خود در تل‌آویو، از جمله با ارتشبد «گابی اشکنازی»، رئیس ستاد کل ارتش رژيم‌صهيونيستى و «عاموس یادلین»، رئیس سازمان اطلاعات ارتش این رژيم دیدار کرد.
علاوه بر برنامه هسته‌اى ايران، روابط دوجانبه و سست شدن همکاری‌های تل‌آويو و آنکارا از جمله محورهاى ديگر گفت‌وگوهای مولن با مقام‌هاى تل‌آويو اعلام شده است.


لاریجانی فردا به سوریه می‌رود


رئيس مجلس شوراى اسلامى فردا (سه‌شنبه) به منظور شرکت در نخستين اجلاس اضطرارى سران بين‌المجالس اسلامى عازم دمشق پايتخت سوريه خواهد شد.

به گزارش فارس، على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى فردا (سه‌شنبه) 8 تيرماه 1389 به منظور شرکت در نخستين اجلاس اضطرارى سران بين‌المجالس اسلامى عازم دمشق پايتخت سوريه خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، اين اجلاس روز چهارشنبه با حضور رئيس دستگاه قانونگذارى کشورمان به منظور بررسى شکستن محاصره غزه در دمشق تشکيل مى‌شود آغاز به کار خواهد کرد.
بر اساس اين گزارش، رئيس مجلس در حاشيه اين سفر سه روزه که تا پنج‌شنبه به طول خواهد انجاميد، با رؤساى مجالس ديگر کشورها و مقامات فلسطينى و سورى ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

رییس سیا: ایران 2 سال با بمب اتم فاصله دارد

لئون پانه تا رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) ادعا کرد که ایران اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتم را در اختیار دارد .

به گزارش عصر ایران این مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ABC" آمریکا با اشاره به این موضوع افزود که ایران می تواند ظرف مدت دو سال بمب اتم در اختیار داشته باشد .

پانه تا گفت : " هم اکنون در درون ایران بحث اینکه آیا باید بمب اتم بسازند یا نه در جریان است " .

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای خود افزود:" تخمین ما این است که اگر مقامات ایران تصمیم نهایی را برای تولید بمب اتم بگیرند ، یک سال زمان می برد تا به بمب اتم دست پیدا کنند و یک سال دیگر نیز لازم خواهد بود تا ابزار لازم برای پرتاب سلاح هسته ای  را تهیه کنند ".

رییس سازمان سیا در ادامه درباره تحریم های اعمالی جدید علیه ایران گفت : " از نظر من تحریم ها تاثیراتی خواهند داشت  ... اما اگر بپرسید که آیا این (تحریم ها )  ایران را از مقاصد خود برای داشتن توانایی هسته ای بازخواهد داشت یا نه ؟باید بگویم  احتمالا نه ".

رییس سازمان سیا در ادامه افزود که نگرانی اسراییل از برنامه های هسته ای  ایران بیش از آمریکا است و تل آویو بیشتر از آمریکا معتقد به نظامی بودن برنامه های اتمی ایران است ، اما این مقام آمریکایی افزود که به نظر می رسد مقامات اسراییل متقاعد شده اند که به جای استفاده از نیروی نظامی  به آمریکا  این  فرصت را بدهند که رفتار تهران را با تکیه بر روش های سیاسی ، فرهنگی و دیپلماتیک تغییر دهد .

لازم به ذکر است که پیش از این نیز رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا درباره احتمال دست یابی ایران به سلاح هسته ای ظرف دو تا سه سال آینده هشدار داده بود .

ایران می گوید که هیچ تمایل و اراده ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد و تمامی برنامه های اتمی این کشور تحت نظارت شفاف و موثر آژانس بوده و هدفی جز تولید انرژی ندارد .

ایالات متحده ، اسراییل و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که با پیشبرد برنامه غنی سازی اورانیوم در پی تولید اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتم است .


نظر شما :