افشاگری زلایا یکسال پس از برکناری

۰۹ تیر ۱۳۸۹ | ۰۳:۴۰ کد : ۷۹۰۰ سرخط اخبار
 افشاگری زلایا یکسال پس از برکناری
رئیس جمهوری سابق هندوراس یکسال پس از برکناری اش فاش کرد که دولت آمریکا پشت کودتای 28 ژوئن 2009 علیه وی بوده و این اقدام با برنامه قبلی اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، "مانوئل زلایا" روز گذشته اعلام کرد که کودتای 28 ژوئن 2009 توسط فرمانده ایالات متحده در پایگاه نظامی آمریکا در پالمرولا واقع در مرکز هندوراس طرح ریزی شده بود و به دست مخالفین دولت هندوراس اجرا شد.

رئیس جمهوری برکنار شده هندوراس افزود: تا زمانی که دولت کنونی هندوراس مستقل عمل نمی کند و کودتا در کشور را مهار نمی کند، رنگ آرامش را نخواهیم دید.

زلایا پس از درخواست برای اصلاحلات در قانون اساسی در تاریخ 28 ژوئن (7 تیر) توسط کودتای ارتش از مقام خود عزل شد و ساعاتی پس از دستگیری توسط ارتش هندوراس به کاستاریکا تبعید شد.

وی پس از مدتها با حمایت برخی کشورهای منطقه به کشورش بازگشت اما در پی انتخاباتی که چندی پیش بدون شرکت زلایا در آن برگزار گردید بار دیگر با برنده شدن "پورفیریو لوبو" تصمیم به خروج از کشور می گیرد.

زلایا اقدام خود برای خروج مجدد از کشور را که بر اثر توافق با پورفیریو لوبو رئیس جمهوری منتخب صورت می گیرد، گامی در راستای یک "آشتی ملی" عنوان کرده است.


واکنش ایران به بیانیه گروه هشت

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بندهایی از بیانیه اجلاس گروه هشت در کانادا که به موضوع هسته ای و وضع حقوق بشر در ایران پرداخته است تصریح کرد: بیانیه گروه هشت بدون توجه به واقعیات موجود صادر شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، رامین مهمان پرست گفت: اشاره بیانیه به قطعنامه 1929 به عنوان نگرانی بین المللی در حالی است که جامعه بین المللی نگران جنایات رژیم صهیونیستی و عدم اقدام شورای امنیت سازمان ملل در مقابل این جنایات است.

از طرف دیگر حمایت مستمر 118 کشور عضو غیر متعهد از فعالیتهای صلح امیز کشورمان، نشان از موضع اکثریت جامعه بین المللی و نه یک تعداد خاص دارنده سلاح هسته ای و کشورهای تحت چتر هسته ای که از شورای امنیت استفاده ابزاری می کنند دارد.

وی افزود: اتهام نبود شفافیت در برنامه هسته ای کاملا صلح امیز ایران نیز با حضور مستمر بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته ای کشورمان و دوربین های مستقر اژانس که 24 ساعته تمام فعالیتهای هسته ای را تحت پوش دارند همخوانی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در شرایطی که ایران امادگی خود برای مذاکره برمبنای احترام متقابل و اصل عدالت را همواره اعلام کرده ادعای تحریم ملت ایران به علت قانع کردن کشورمان برای مذاکره ادعایی بیهوده است.

مهمان پرست گفت: اگر چه بیانیه گروه هشت از تلاشهای ترکیه و برزیل در موضوع هسته ای کشورمان استقبال کرده اما به درستی مفاد بیانیه تهران را منعکس نکرده است .

بیانیه تهران مبنایی برای مذاکره و فرصتی برای طرفهای مقابل است تا حسن نیت خود را نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص بند مربوط به وضع حقوق بشر در کشورمان در بیانیه گروه هشت افزود: این بند با اغراض سیاسی در بیانیه گنجانیده شده و ضرورت دارد گروه هشت به شعارهای انبوه مخالفان گرداگرد محل اجلاس در اعتراض به تصمیمات این گروه نیز گوش دهد.

مهمان پرست گفت: پذیرش اظهار نگرانی واقعی در موضوعات حقوق بشری از سوی گروهی که متحد قوی رژیم صهیونیستی هستند و با وجود جنایات اخیر این رژیم در حمله به کشتیهای کمک رسان به غزه حاضر نشدند به قطعنامه محکومیت این رژیم در شورای حقوق بشر رای دهند مضحک و باور ان سخت است.

سخنگوی وزارت خارجه به گروه هشت توصیه کرد: بهتر است این گروه حقوق ملت ها را محترم بشمارد و مانع دسترسی کشورهای مستقل به حقوقشان نشوند.

نظر شما :